صنعتگرنماها در کمین دریافت تسهیلات ۳۰هزار میلیارد تومانی تولید

جهان صنعت نیوز| عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره تخصیص تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی به بنگاه‌های کوچک و متوسط، گفت: در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط در دست نیست، درحالیکه کشورهایی مانند کره جنوبی که به دنبال سیاست گذاری درست هستند، اطلاعات کاملا دقیقی از تمام واحدهای تولیدی خود در اختیار دارد.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: مدیران اقتصادی در شرایطی می‌توانند تصمیمات درستی اتخاذ کنند که اطلاعات دقیقی در اختیار داشته باشند، این اطلاعات باید سه مولفه داشته باشد؛ کافی، به موقع و قابل استناد.

وی با بیان اینکه از آنجایی که در ایران اطلاعات دقیقی ارائه نمی‌شود، نمی‌توان تسهیلات پیش بینی شده برای واحدهای تولیدی کوچک و متوسط را با شفافیت توزیع کرد، اظهار کرد: در سایر کشورها مردم ملزم هستند اطلاعات دقیقی از اموال خود در سامانه اظهار کنند و در صورتی که لیست دقیقی ارائه نکنند دولت اموال اظهار نشده را ضبط می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: باید پس از حصول اطمینان از لیست واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، بانک مرکزی تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی را با مکانیزمی شفاف توزیع کند تا زمینه توانمندی کارخانجات فراهم شود و شرکت‌های ورشکسته نیز شانس راه اندازی مجدد را داشته باشند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ممکن است به دلیل نبود اطلاعات دقیق از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط سوءاستفاده هایی در تخصیص تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی رخ دهد، ادامه داد: معمولا در ایران به دلیل نبود اطلاعات جامع، تخصیص تسهیلات به درستی صورت نمی‌گیرد.

مرادی تصریح کرد: تسهیلات در سرفصل خود پرداخت نمی‌شود به طور مثال فرد به بهانه سرمایه‌گذاری در تولید، تسهیلات دریافت می‌کند، اما اعتبار را درحوزه مسکن سرمایه‌گذاری می‌کند در این شرایط از یک سو رونق تولید مختل می‌شود و از سوی دیگر در صورت بروز رکود در بازار مسکن فرد حتی قادر به پرداخت اقساط نیز نیست.

 عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در صورتی که اطلاعت بانک مرکزی درباره واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، دقیق نباشد نورچشمی‌ها و آقازاده‌ها تسهیلات کلانی به بهانه سرمایه گذاری در تولید دریافت می‌کنند، اما نه تنها اقدام خاصی در حوزه بهبود شرایط تولید انجام نمی‌دهند، بلکه تسهیلات دریافتی را نیز باز نمی‌گردانند.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 35351
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا