«صندوق توسعه ملی ایران» صندوق برتر ماه آگوست

به گزارش جهان صنعت نیوز: در طول دوران همه‌گیری کووید۱۹، صندوق توسعه ملی نقش مهمی در ایران ایفا کرد زیرا این صندوق از تولید واکسن حمایت و بازارهای سرمایه را تثبیت کرد. این صندوق با بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار دارایی، اکنون آماده برخی تغییرات از جمله سرمایه‌گذاری در خارج از کشور است. ما از شنیدن آخرین تحولات و برنامه‌های آتی آن از زبان دکتر مهدی غضنفری، رییس هیات عامل این صندوق بسیار خرسندیم.

«صندوق توسعه ملی ایران» یا NDFI در سال ۲۰۱۱ برای تکمیل صندوق تثبیت نفت تاسیس شد. چگونه اطمینان حاصل می‌کنید که صندوق به سرعت خالی نمی‌شود و در LT زنده می‌ماند؟

در مقررات تصویب شده در سال ۲۰۱۱، خروج دولت با مجوزهای خاص محدود شد و منابع فقط برای حمایت از سرمایه‌گذاری، صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی عمدتا توسط بخش خصوصی قابل استفاده بود. «صندوق توسعه ملی» موفق‌تر بوده و منابع بیشتری انباشته شده است، زیرا برداشت‌های دولتی به عنوان وام‌هایی در نظر گرفته می‌شود که هم در اصل و هم با بهره وام باید به صندوق بازپرداخت شود. یکی از چالش‌های جاری این است که اساسنامه «صندوق توسعه ملی» مشخص نکرده است که چه سرمایه‌گذاری‌های داخلی می‌تواند اتخاذ کند.

پیشنهاد شده که سالانه ۳۲ درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی منتقل شود. دارایی‌های تحت مدیریت صندوق توسعه ملی امروز چیست؟

سهم اولیه «صندوق توسعه ملی ایران» از فروش نفت، گاز و میعانات گازی ۲۰ درصد با افزایش اندک سالانه ۲ تا ۳ درصد تعیین شد، تا سال ۲۰۲۲، سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی به ۴۰ درصد رسیده است. در حال حاضر، دارایی تحت مدیریت صندوق توسعه ملی بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار است.

از آغاز همه‌گیری، «صندوق توسعه ملی ایران» به‌شدت توسط دولت به عنوان ابزاری برای نقدینگی و تامین مالی صندوق تثبیت بازار سرمایه (CMSF) مورد استفاده قرار گرفته است. آیا این یک راه‌حل موقت است یا یک تمهید دائمی؟

در واقع همه‌گیری یک فاجعه جهانی بود و «صندوق توسعه ملی ایران» به تامین مالی تولید تجهیزات پزشکی، دارو و واکسن کمک کرد. همچنین برای ایجاد ثبات در بازار و بهبود شرایط سهامداران خرد، تزریق سرمایه به بازار سرمایه را دنبال کرد. اما منابع طبق مقررات و مصوبات به صورت وام تامین شد و دولت باید بدهی خود را بازپرداخت کند.

«صندوق توسعه ملی ایران» اخیرا مجاز به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله خارج از کشور شده است. این چه معنایی برای آینده دارد؟

درآمدهای نفتی نباید به عنوان بودجه استفاده شود، بلکه باید به یک دارایی سرمایه‌ای باارزش‌تر تبدیل شود. پس از دوران کووید۱۹، هیات‌مدیره تصمیم گرفت تا مقررات را اصلاح و مشخص کند که کدام سرمایه‌گذاری داخلی را می‌تواند دنبال کند تا ثروت و رشد تولید ناخالص داخلی بیشتری ایجاد کند. علاوه بر این، «صندوق توسعه ملی» از مصونیت حاکمیتی برخوردار است و تلاش‌های مداومی برای تشکیل کمیته‌های مشورتی متشکل از کارشناسان مالی، حقوقی و امور بین‌الملل به منظور بررسی همه جوانب و اطمینان از اینکه منابع صندوق تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار نمی‌گیرد، وجود دارد.

از آنجا که صندوق توسعه ملی ایران دیگر عضو «مجمع بین‌المللی صندوق‌های ثروت ملی»  (IFSWF) نیست، وضعیت مشارکت‌های بین‌المللی شما چگونه است؟

«صندوق توسعه ملی ایران» یکی از بازیگران فعال «مجمع بین‌المللی صندوق‌های ثروت ملی» بود و حق عضویت آن را به طور منظم پرداخت می‌کرد، اما در چند سال گذشته به دلیل تحریم‌های آمریکا این امکان وجود نداشت و دبیر «مجمع بین‌المللی صندوق‌های ثروت ملی» برخلاف میل این صندوق، عضویت را فسخ کرد. یکی از اهداف اصلی ما گسترش روابط بین‌المللی و پیگیری توافقنامه‌ها با سایر صندوق‌های ثروت ملی و انجمن‌های مرتبط برای پیشبرد اهداف «صندوق توسعه ملی ایران» است. این امر منجر به تشکیل و گسترش دپارتمان سرمایه‌گذاری خارجی و روابط بین‌الملل شده است که آیین‌نامه‌ای برای سرمایه‌گذاری خارجی تدوین کرده و با سازمان‌ها، انجمن‌ها و صندوق‌های ثروت ملی مرتبط، ارتباط برقرار کرده و با پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای در حال مذاکره است.

دیدگاه شما در مورد پایداری و انرژی سبز چیست؟ آیا لزوم تنوع بخشیدن به نفت و گاز را احساس می‌کنید؟

یکی از پیشنهادهای ما برای تغییر حاکمیت صندوق، تنوع بخشیدن به منابع ورودی صندوق توسعه ملی است. این امر مستلزم بهره‌مندی صندوق توسعه ملی از درآمدهای اموال عمومی و صادرات مواد خام معدنی و انتقال دارایی‌های غیرمولد دولتی به صندوق توسعه ملی است که با عواید ارائه شده به دولت، اقداماتی را برای درآمدزایی آنها انجام خواهد داد.

اکنون چند نفر در صندوق توسعه ملی مشغول به کار هستند، و آیا با توجه به سرمایه‌گذاری‌های بالقوه در خارج از کشور، انتظار تغییری دارید؟

ما یک سازمان کوچک با حدود ۱۰۰ کارمند، متشکل از هیات‌مدیره، معاونان، مدیران، کارشناسان و کارکنان خدمات و تدارکات هستیم. اما اجرای طرح‌ها و پیشنهادات ما از جمله گسترش روابط بین‌المللی، مستلزم ارتقای کادرها و ساختارهای کارشناسی و مدیریتی است. ما در تلاش هستیم تا بیشتر این فعالیت‌ها را از طریق برون‌سپاری تکمیل کنیم.

۹ ماه اول ریاست شما در صندوق توسعه ملی، پس از سمت قبلی شما به عنوان وزیر بازرگانی چگونه بوده است؟

من انگیزه و اشتیاق زیادی برای شناخت افراد، اهداف، ماموریت‌ها و فرآیندها داشته‌ام و سعی می‌کنم قبل از ارائه هرگونه تغییری برای اداره بهتر سازمان، شنونده خوبی باشم. کار در وزارت از نظر پیچیدگی و حساسیت بسیار دشوارتر بود، اما در اینجا احساس می‌کنم که کار من از نظر ایجاد عدالت بین‌نسلی و افزایش ارزش‌افزوده درآمدهای نفتی پربارتر است. به طور کلی، من از کار خود در «صندوق توسعه ملی ایران» با توجه به ماموریت آن و همکارانم راضی هستم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 279717
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا