صفر تا صد خرید ملک در ترکیه

جهان صنعت نیوز:   خرید ملک در ترکیه را زمانی‌ که در گوگل جستجو کنید، این جستجوگر صدها سایت به زبان فارسی برایتان پیدا می‌کند. برخی از این سایت‌ها ادعا می‌کنند که در ترکیه به ساخت‌وساز مشغول هستند.

بسیاری از پروژه‌های خرید خانه در ترکیه به صورت اقساط هستند. در برخی از سایت‌ها شرایط اخذ اقامت در ترکیه نیز درج شده است؛ خرید ملک با مبلغ حداقل ۲۵۰ هزار دلار آمریکایی ثابت شده توسط وزارت شهرسازی و مسکن جمهوری ترکیه با این شرط که ملک خریداری شده برای مدت حداقل سه سال به فروش نرسد.

مهمترین شرط اخذ اقامت در ترکیه است. در صورت خرید ملکی که کمتر از ۲۵۰ هزار دلار ارزش دارد شرایط متفاوت است، می‌بایست ۵ سال اقامت موقت دراین کشور داشته باشید تا بتوانید پاسپورت ترکیه را دریافت کنید.

برخی معتقدند در صورت اجاره ملک نیز پس از ۶ سال می‌توانید پاسپورت این کشور را دریافت کنید و برخی دیگر می‌گویند تنها در صورت خرید ملک می‌توانید موفق به دریافت پاسپورت این کشور شوید.

در صورت خرید ملک می‌توانید برای همسر و فرزندانتان نیز اقامت دریافت کنید به شرط آن‌که فرزندان شما کمتر از ۱۸ سال باشند. در غیراین‌صورت شرایط فرق می‌کند.اما چرا اقامت در ترکیه؟ بر فرض که اقامت این کشور را نیز گرفتید؛ تا چند سال اعتبار دارد؟

چرا ترکیه؟

آمارها حاکی از آن است که بیش از ۵۰۰ هزار ایرانی در ترکیه اقامت دارند علاوه بر این که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ایرانی به این کشور سفر کرده‌اند. این امر بیانگر آن است که ایرانیان علاقه بسیاری به کشور ترکیه دارند. پس اگر قصد مهاجرت داشته باشند، ترکیه یکی از گزینه‌های آن‌ها به شمار می‌رود.

به هر روی اگر بخواهید از طریق خریداری ملک در ترکیه اقامت بگیرید باید پیش از هر کاری از خود این سئوالات را بپرسید. این‌که از چه کسی ملک مورد نظر را خریداری می‌کنید؟ آژانس املاک مربوطه مجوزهای لازم را دارد یا خیر؟ قراردادی که منعقد شده یک‌جانبه و به سود فروشنده است یا اینکه عادلانه تنظیم شده است؟ راستی برای گذران زندگی چه می‌کنید؟ هرآن‌چه پس انداز کرده‌اید را خرج می‌کنید؟ آیا اقتصاد ترکیه نابه‌سامان است و شرایط یافتن شغلی مناسب چقدر دشوار است؟ حاضر هستید ۵ سال به عنوان گارسون کار کنید تا در نهایت پاسپورت مورد نظر خود را دریافت کنید؟

لزوم دارا بودن اطلاعات مورد نیاز

اگر اطلاعات کامل و جامعی برای خرید ملک در ترکیه می‌خواهید باید به دفاتر معتبر و قابل اعتمادی که در خاک ترکیه فعالیت می‌کنند مراجعه کنید. با توجه به این‌که امکان از میان رفتن پول یا کلاهبرداری زیاد است یکی از فعالان خرید و فروش ملک در ترکیه توصیه‌هایی برای خریداری یک ملک در این خاک بدون از بین رفتن سرمایه دارد.

محمدحسین رفعت‌نژاد، مدیر بخش بین الملل وبسایت املاک جت‌ترکیه در گفت‌وگو با «جهان صنعت نیوز» در این باره می‌گوید: در رابطه با دریافت اقامت توریستی از طریق خرید ملک شما می‌توانید با اجاره ملک نیز اقامت توریستی دریافت کنید و مدت اقامت بسته به نظر کارشناسی که پرونده شما را بررسی می‌کند، بین ۳ ماه تا یکسال زمان لازم دارد. در برخی موارد اقامت ۲ ساله نیز به شما داده می‌شود.

 

او افزود: در رابطه با اقامت توریستی اجاره یا خرید ملک تفاوت چندانی نمی‌کند و نیازی نیست که حتما ملکی را خریداری کنید. اما بعد از ۵ سال، اقامت به پاسپورت تبدیل می‌شود.

در این صورت تنها در صورتی که ملکی را خریده باشید و سند ملکی به نام متقاضی باشد می‌توانید اقامت ۵ ساله خود را به پاسپورت ترکیه تبدیل کنید. در رابطه با ارزش ملک در قانون محدودیتی وجود ندارد و تنها درج شده است که باید سندی به نام فرد باشد اما در قانون نیامده است که ملک باید ۱۰ هزار دلاری باشد یا ۱۰۰ هزار دلاری. البته این موارد در مورد املاک ارزانتر از ۲۵۰ هزار دلار صدق می‌کند و اگر ملک زیر ۲۵۰ هزار دلار باشد پاسپورت بعد از ۵ سال اقامت صادر می‌شود.

رفعت نژاد تاکید کرد: در صورت دارا بودن ملکی به ارزش بیش از ۲۵۰ هزار دلار پاسپورت به سرعت صادر می‌شود.

او گفت: طبق قانونی که در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸ تصویب شده در صورت خرید ملک به ارزش ۲۵۰ هزار دلار، فرد متقاضی و خانواده او به همراه فرزندان زیر ۱۸ سال می‌توانند پاسپورت دائمی ترکیه را دریافت کنند. البته این موضوع شرایطی دارد، به طور مثال ملک باید از یک شرکت ترکیه‌ای خریداری شود. شرط دوم آن است که ارزش کارشناسی ملک که توسط ارزیابان ملک انجام می‌شود باید بیش از ۲۵۰ هزار دلار باشد و ملک نیز باید به صورت نقدی خریداری شود.

اقامت ۲۵۰ خانواده ایرانی

رفعت نژاد بر اساس آمار رسمی ترکیه تعداد خانواده‌های ایرانی که پاسپورت ترکیه را دریافت کرده‌اند را بیش از ۲۵۰ خانوار اعلام کرد.

او در رابطه با زمان دریافت پاسپورت اظهار کرد: در زمان فرآیند درخواست تا صدور پاسپورت ترکیه نیازی نیست که متقاضی در ترکیه بماند و تنها خرید ملک کافی است. از لحظه‌ای که مدارک به سامانه پاسپورت و اداره مهاجرت ارسال می‌شود، این فرایند ۸۰ تا ۱۲۰ روز طول می‌کشد.

مدیر بخش بین الملل وبسایت املاک‌جت ترکیه درباره فروش ملک پس از دریافت پاسپورت تاکید کرد: زمانی که ملکی به قصد دریافت پاسپورت خریداری می‌شود بر روی سند آن درج می‌شود که این ملک به قصد دریافت پاسپورت خریداری شده و از لحظه ثبت سند تا ۳ سال مالک نمی‌تواند این ملک را به فروش برساند.

خرید ملک نوساز متفاوت است

رفعت نژاد درباره شرایط مورد نیاز دفاتری که خدمات خرید و فروش ملک در ترکیه یا اخذ اقامت را ارائه می‌کنند بیان کرد: در ترکیه دو نوع خرید و فروش وجود دارد. خرید ملک‌های نوساز و خرید املاک چندسال ساخت. در مورد خرید املاک نوساز، این پروژه‌ها، دفاتر خرید مستقیم دارند و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این دفاتر، همه اطلاعات و فهرست قیمت را دریافت کنند. برای این کار هم می‌توان به طور مستقیم به این دفاتر مراجعه کرد و هم از طریق کارگزاران و کارشناسان خرید ملک.

او افزود: در کل این فرآیند، طرف حساب تمامی این قراردادها و مراودات مالی می‌بایست شرکت سازنده ملک مربوطه باشد. در این صورت شما هیچ مشکلی نخواهید داشت و کارگزار نیز با توجه به بودجه مورد نظر و شرایطی که مد نظرتان است بهترین ملک را به شما پیشنهاد داده و در تخفیف گرفتن و انعقاد یک قرارداد مناسب نیز به شما کمک خواهد کرد. برای خرید امن باید توجه کرد که قرارداد با شخص صاحب امضا در شرکت سازنده یا دفتر فروش مستقیم ملک انجام شود و تمامی نقل و انتقالات نیز به صورت مستقیم به حساب همین شرکت انجام شود.

حواستان به آژانس‌های املاک ترکیه باشد

رفعت‌نژاد درباره خرید املاک چندسال ساخت گفت: آژانس‌های املاک معمولا به فروش املاک چند سال ساخت می‌پردازند و متقاضی باید در این حوزه بیشتر احتیاط کند. این آژانس‌های املاک باید حتما عضو اتحادیه املاک ترکیه و  پروانه‌ کسب داشته باشند. ممکن است قراردادهایی که می‌بندند یا درخواست کمیسیون‌هایی که دارند غیر‌منطقی باشد. در این‌ حالت باید حتما از یک وکیل ماهر کمک گرفته شود. وکیل باید قراردادها را پیش از امضا بررسی و سپس متقاضی آن را امضا کند.

او تاکید کرد: آژانس املاک با شرکت سازنده املاک تفاوت دارد و ممکن است قراردادها به صورت کاملا یک‌طرفه وضع شده باشد. در درجه اول بهتر است ملک نوساز خریداری شود که ریسکی نداشته باشد که در این صورت قرارداد با مهر و امضای شرکت و خرید صددرصد امن خواهد بود.

دلایل عدم تمدید اقامت

رفعت نژاد درباره دلایل عدم تمدید اقامت موقت در ترکیه بیان کرد: تقریبا در ترکیه اقامت موقت یا توریستی برای همه تمدید می‌شود، مگرآن‌که ملکی را اجاره کنید. معمولا اجاره‌نامه به نام یکی از اعضای خانواده است و برخی متقاضیان با اجاره‌نامه‌های تقلبی نسبت به درخواست قرارداد اقدام می‌کنند و کدهای سیستمی این اجاره نامه‌ها بررسی می‌شود و در صورت تقلبی بودن اقامت تمدید نمی‌شود. بیاد داشته باشید در صورت بروز تخلفی در خاک ترکیه اقامت تمدید نمی شود.

نقل و انتقالات مالی مشکوک

او گفت: هم‌چنین نقل وانتقالات مشکوک به حساب متقاضی از حساب‌های شخصی با کاربری‌های تجاری استفاده شده و زمانی که میزان این تراکنش‌ها افزایش می‌یابد، شک‌برانگیز شده و ممکن است به این دلیل اقامت تمدید نشود. با این وجود معمولا در کشور ترکیه اقامت‌ها به راحتی تمدید می‌شوند و ترکیه خیلی خوب در این زمینه همکاری می‌کند.

رفعت نژاد درباره انحصار وراثت و طلاق زوجین که سند ملک به نام هر دوی آن‌ها ثبت شده بیان کرد: در این شرایط بین افراد دارای اقامت موقت و دارندگان شهروندی ترکیه شرایط و قوانین بسیار متفاوت است.

او گفت: امن‌ترین روش نقل وانتقال پول برای خرید ملک آن است که فرد در ترکیه حساب بانکی باز کند. زیرا ترکیه از معدود کشورهایی است که شما بدون هیچ اقامتی و با داشتن پاسپورت می‌توانید این کار را انجام دهید و حساب لیر یا یورو باز کنید و سپس از طریق صرافی‌های مطمئن ایران پول را به خاک ترکیه انتقال دهید و از طریق حساب بانکی ترکیه وجه مورد نظر را به حساب فروشنده انتقال دهید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 39278
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا