صادرات کالایی ترکیه به سوریه ۶/۸ برابر ایران برآورد شده است

به گزارش جهان صنعت نیوز:   بر اساس داده‏‌های مرکز آمار ترکیه، کل صادرات این کشور طی ۹ ماهه نخست ۲۰۲۱ به مقصد کشور سوریه برابر با ۱۸/۱ میلیارد دلار بوده و در مقابل واردات ترکیه از سوریه حدود ۹۹ میلیون دلار بوده است. در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰، ارزش صادرات ترکیه به سوریه ۴۳ درصد افزایش و واردات از سوریه ۱۵ درصد کاهش داشته است. مقایسه عملکرد صادرات کالایی ترکیه و ایران نشان می‌دهد که ایران طی هفت ماهه نخست ۱۴۰۰ به طور متوسط ماهانه ۲/۱۵ میلیون دلار و ترکیه طی ۹ ماهه نخست ۲۰۲۱ به طور متوسط ماهانه ۱۳۱ میلیون دلار کالا به مقصد سوریه صادر کرده‌‏اند که رقم ترکیه ۶/۸ برابر رقم مدت مشابه ایران است.

تجارت کالایی ایران و سوریه

بر اساس گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، طی هفت ماهه نخست ۱۴۰۰، صادرات کالای بدون نفت خام ایران به کشور سوریه حدود ۶۵/۷۹ هزار تن و به ارزش ۲/۱۰۶ میلیون دلار و در مقابل واردات کالایی ایران از این کشور ۱۹۵ هزار تن و به ارزش ۶۸/۱۷ میلیون دلار بوده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، مقدار صادرات ایران به سوریه طی مدت مذبور حدود ۸/۲ درصد کاهش و در مقابل ارزش صادرات ۴۲ درصد افزایش یافته است. در هفت ماهه سال ۹۹ ارزش صادرات ایران به سوریه به حدود ۷۵ میلیون دلار رسید که کمتر از رقم ۹۰ میلیون دلار طی هفت ماهه سال ۹۸ بود. ولی طی هفت ماهه سال ۱۴۰۰ ارزش صادرات افزایش یافت و به رقمی بالاتر از ارقام مشابه دو سال قبل رسید.

تراز تجاری ایران و سوریه نیز طی هفت ماهه نخست ۱۴۰۰، حدود ۸۹ میلیون دلار به نفع ایران بوده است. اگرچه این رقم نسبت به هفت ماهه نخست ۹۹، حدود ۲۴ میلیون دلار بهبود یافته، اما در مقایسه با رقم ۸۳ میلیون دلاری هفت ماهه سال ۹۸ تغییر چندانی نداشته است. متوسط قیمت صادرات کالایی ایران به سوریه طی هفت ماهه نخست ۱۴۰۰،حدود ۱۳۳۳ دلار در هر تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ حدود ۴۲۲ دلار در هر تن افزایش یافته است.

طی هفت ماهه نخست ۱۴۰۰، تعداد تعرفه‌های صادراتی ایران به سوریه ۲۴۰ ردیف هشت رقمی بوده که بیشترین صادرات با مجموع ارزش حدود ۹۱ میلیون دلار مربوط به ۳۰ ردیف تعرفه کالایی است. بخش عمده کالاهای صادراتی به اقلام با ارزش‌افزوده بالا و در برخی موارد اختصاص به کالاهای سرمایه‌ای دارد که همین موضوع از دلایل رشد بالای ارزش صادرات به این کشور است. ۳۶ درصد از ارزش صادرات کالایی ایران به سوریه فقط مربوط به یک ردیف تعرفه اجزا و قطعات توربین بخار است.

تجارت کالایی ترکیه و سوریه طی ۹ ماهه نخست ۲۰۲۱-۲۰۲۰

بر اساس داده‌های مرکز آمار ترکیه، کل صادرات این کشور طی ۹ ماهه نخست ۲۰۲۱ به مقصد کشور سوریه برابر با ۱۸/۱ میلیارد دلار بوده و در مقابل واردات ترکیه از سوریه حدود ۹۹ میلیون دلار بوده است. در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰، ارزش صادرات ترکیه به سوریه ۴۳ درصد افزایش و واردات از سوریه ۱۵ درصد کاهش داشته است.

از مجموع حدود ۲/۱ میلیارد دلار صادرات کالایی ترکیه به سوریه در ۹ ماهه نخست ۲۰۲۱، ۴۰ درصد ارزش صادرات ترکیه به سوریه مربوط به شش فصل کتاب مقررات واردات و صادرات است که در جدول ۱ نشان داده شده است.

 

 

جدول ۱. فهرست فصول عمده صادراتی ترکیه به سوریه در ۹ ماهه نخست ۲۰۲۱

فصل

شرح

ارزش صادرات (دلار)

۹۹

لوازم خانگی شخصی

۴۱۱/۲۸۴/۱۱۴

۱۵

چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی، فرآورده‌های حاصل از تفکیک آنها، چربی‌های خوراکی آماده، موم‌های حیوانی یا نباتی

۵۲۱/۰۹۵/۸۳

۲۳

آخال و تفاله صنایع خوراک سازی، خوراکی‌های آماده برای حیوانات

۶۶۷/۱۲۷/۷۹

۱۷

قند و شکر و شیرینی

۲۷۳/۱۸۴/۷۰

۱۱

محصولات صنعت آردسازی، مالت، نشاسته و فکول، اینولین و گلوتن گندم

۰۰۶/۳۸۰/۶۵

۳۹

مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد

۴۵۸/۹۵۲/۶۰

 

در خصوص واردات ترکیه از سوریه نیز طی مدت مذکور، بیشترین واردات ترکیه از این کشور مربوط به فصل ۳۲ (عصاره‌های دباغی یا رنگرزی، تانن‌ها و مشتقات آنها، مواد…) بوده که بیش از ۳۲ درصد ارزش واردات ترکیه از سوریه را طی ۹ ماهه نخست ۲۰۲۱ تشکیل می‌دهد. مقایسه عملکرد صادرات کالایی ترکیه و ایران نشان می‌دهد که ایران طی هفت ماهه نخست ۱۴۰۰ به طور متوسط ماهانه ۱۳۱ میلیون دلار کالا به مقصد سوریه صادر کرده‌اند که رقم ترکیه ۶/۸ برابر رقم مشابه ایران است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 231493
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا