صادرات نفت ایران ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت

به گزارش جهان صنعت نیوز: ایران صادرات نفت خود را در ۲ ماه گذشته افزایش داده و احتمالاً با ارزان‌تر کردن نفت خود نسبت‌به نفت روسیه برای اصلی‌ترین خریدارش یعنی چین، بازهم رقم صادرات خود را بالاتر می‌برد.


ایران علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت خود را طی دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن افزایش داده‌، اما جریان نفت ایران اخیراً به‌خاطر رقابت با نفت روسیه کند شده‌است.

طبق گفته سارا وخشوری، از مشاورین انرژی شرکت بین‌المللی اس‌وی‌بی، ایران در دولت جدید آمریکا نفت و محصولات نفتی و پتروشیمی بیشتری صادر کرده‌است.

در صورت به ثمر رسیدن قرارداد اتمی برجام، صادرات نفت ایران افزایش‌یافته و علاوه‌بر چین به خریداران قدیمی مانند کره جنوبی و اروپا هم می‌رسد.

تحلیلگران عقیده دارند واردات نفت خام چین از ایران در ماه اوت افزایش خواهد داشت. نفت خام ایران در ماه گذشته میلادی رقابت سنگینی با نفت اورال روسیه داشت، چون بشکه‌های نفت این کشور به‌خاطر کاهش تقاضا از سوی اروپا با قیمت ارزان‌تری ارائه می‌شدند. اما با افزایش فاصله قیمت بین نفت ایران و روسیه و ارزان‌تر شدن نفت ایران، پالایشگاه‌های چین دوباره در ماه اوت به بشکه‌های نفت ایران روی آورده‌اند.

چین با واردات نفت ارزان‌قیمت روسیه و ایران، رقابت‌پذیری اقتصاد خود در برابر غرب را که مجبور است هزینه بالاتری برای انرژی بپردازد افزایش داده‌است.

اطلاعات ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت خام ایران در ماه گذشته میلادی ۱۱۰هزار بشکه در روز نسبت‌به ماه قبل‌از آن افزایش داشته و به ۸۱۰ هزار بشکه در روز رسیده‌است.

نفت ایران برای فروش در ماه اوت با تخفیف ۱۱ دلاری نسبت‌به نفت خام برنت ارائه شده‌ که حدود ۸ دلار پائین‌تر از قیمت تعیین‌شده برای نفت اورال روسیه است. تفاوت قیمت بین نفت ایران و روسیه در اواخر ماه گذشته میلادی بین ۳.۵ تا ۴ دلار بود.

شرکت کپلر تخمین می‌زند صادرات نفت خام ایران در ماه ژوئن به ۹۵۰ هزار بشکه در روز رسیده باشد، یعنی بالاترین رقم صادرات ماهیانه طی ۳ سال گذشته.

صادرات محصولات نفتی ایران هم افزایش‌یافته است. تخمین زده می‌شود ایران در ماه ژوئن ۷۹۰ هزار بشکه در روز محصولات نفتی صادر کرده باشد و انتظار می‌رود این رقم تا سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی به حدود ۱ میلیون بشکه در روز برسد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 282774
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا