صادرات برق باید از اولویت خارج شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  قرار بود امسال با تکمیل و اورهال کردن برخی نیروگاه‌ها بخشی از کمبود برق در شبکه مصرفی کشور تامین شود، اما همان‌طور که در گزارش شماره گذشته روزنامه «جهان‌صنعت» به آن پرداخته شد، تامین برق و سرمایه‌گذاری در این صنعت یک پروسه بلند‌مدت است و نمی‌توان در کوتاه‌مدت کمبودها را جبران کرد.

بنابراین امسال هم در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد. آن‌طور که به نظر می‌رسد، دولت برای مدیریت مصرف برق امسال سه برنامه در دستور کار دارد. هدف اول این است که مردم را قانع کنند تا کمتر برق مصرف کنند. یا کسانی که بیش از سقف تعیین‌شده مصرف برق دارند، جریمه شوند. هدف بعدی دولت این است که برای صنعت و کشاورزی برنامه خاموشی در نظر بگیرد. آن‌طور که بیگی‌نژاد نماینده ملایر گفته امسال در حوزه صنعت و کشاورزی خاموشی خواهیم داشت. ظاهرا در برنامه‌های مدیریت برق دولت خبری از قطع صادرات به همسایه‌ها نیست. چراکه دولت براین باور است که روند صادرات حتی به قیمت خاموشی صنایع کشور نباید مختل شود. با این حال بخش خصوصی نظر دیگری دارد.

بخش خصوصی پیشنهاد می‌دهد

بخشی از تولید برق را بخش خصوصی برعهده دارد. حمیدرضا صالحی دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در این رابطه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: پیشنهاد ما به نهادها و شرکت‌های دست‌اندرکار که صادرات برق به کشورهایی همچون عراق، پاکستان و افغانستان را برعهده دارند، این است که اولویت با کشور و مردم ایران باشد و در ابتدا به فکر تامین برق داخلی باشند.

صالحی همچنین درباره ادامه برنامه صادرات برق به کشورهای همسایه در شرایط کمبود برق در تابستان اظهار کرد: تامین برق و جبران ناترازی راه‌حلی یک‌شبه ندارد و نیاز به یک بازه زمانی یک تا دوساله است تا بتوانیم نیروگاه‌هایی را ایجاد کنیم که بخشی از این کمبود را جبران کنیم.

وی افزود: برای احداث نیروگاه‌های حرارتی، حداقل دو تا دو سال و نیم زمان نیاز است تا به عمل‌آوری برسند. از سوی دیگر، در بخش مصرف برق هم لازم است سیاست‌هایی در پیش گرفته شوند که باعث کاهش رشد مصرف برق شود. در واقع ناتوانی امروز ما به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در بخش تولید بوده و در مقابل رشد مصرف را نیز شاهد بودیم که همین مساله باعث افزایش فاصله میان تولید و مصرف شده است.

نایب‌رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران با بیان اینکه رشد مصرف برق نسبت به سال قبل چشمگیرتر شد و ما را بیشتر در معرض تهدید خاموشی قرار داد، عنوان کرد: با این حال سیاست‌هایی که دولت و وزارت نیرو در نظر دارند بر این مبنا است که خاموشی بر خانه‌های مسکونی اعمال نشود، اما برای واحدهای تولیدی کار سخت‌تر می‌شود.

صالحی در پاسخ به این سوال که برای کاهش حجم خاموشی‌ها چه راه‌حلی می‌توان ارائه کرد، خاطرنشان کرد: سیاست‌هایی وجود دارند که از پیش برنامه‌ریزی شده هستند و بخشی از آنها مربوط به مدیریت مصرف است. این سیاست‌ها بیشتر بر روی صنایع اعمال می‌شوند اما از مردم هم درخواست می‌کنیم که در ساعات اوج مصرف برق، از بار مصرفی خود بکاهند. بخش دیگر نیز مربوط به تولید برق است که ما در حال تلاش هستیم تا سیاست‌های مربوط به تولید را اصلاح کنیم تا بتوانیم در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم.

او با تاکید بر اینکه لازم است نیروگاه‌های ناتمام در اولویت تکمیل قرار بگیرند، گفت: برنامه بعدی باید تکمیل فازهای دوم و سوم نیروگاه‌های فعال باشد تا سرمایه‌گذاران بتوانند با خیال آسوده وارد این عرصه شوند. اگر بتوانیم در این دو بخش، عملکرد موفقی داشته باشیم در سال‌های آینده شاهد مرتفع شدن این مشکل برقی خواهیم بود. با چنین برنامه‌ای، حدودا می‌توان در هر سال ۳۰ درصد از خاموشی‌ها را کاهش داده و در نهایت به صفر برسانیم.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در خصوص صادرات برق به کشورهای همسایه هم گفت: این روند در شرایط اوج مصرف نباید ادامه داشته باشد؛ پیشنهاد ما به نهادها و شرکت‌های دست‌اندرکار که صادرات برق به کشورهایی همچون عراق، پاکستان و افغانستان را برعهده دارند، این است که اولویت با کشور و مردم ایران باشد و در ابتدا به فکر تامین برق داخلی باشند. با توجه به تجربه‌ای که ما در سال‌های پیش، در زمان اوج مصرف برق داشتیم و همچنین با بررسی اسناد دولتی می‌توان نتیجه گرفت که دولت در این دوره میزان صادرات خود را به شدت کاهش داده و به نوعی تا صفر رسانده است.

تهاتر در فصول پیک مصرف

صالحی با بیان اینکه به جای صادرات برق در زمان پیک مصرف می‌توان واردات برق را در دستور کار قرار داد، گفت: این سیاست اشتباهی نیست. اگر خط انتقال برق ما از روسیه تکمیل می‌شد، این امکان را داشتیم که در فصل تابستان که مصرف برق داخلی کشور افزایش پیدا می‌کند، از روسیه برق وارد کنیم و سپس در فصل زمستان که میزان برق مصرفی روسیه افزایش پیدا می‌کند، صادرات برق را به این کشور داشته و به نوعی نیز تهاتر کنیم.

وی افزود: به نظر من باید به این سمت حرکت کنیم و شبکه‌های ارتباطی خود با دیگر کشورها را تقویت کنیم تا بتوانیم از موقعیت‌های شمال به جنوب و شرق به غرب استفاده کنیم و به سمتی برویم که در آینده انشاءالله نیازی به سرمایه‌گذاری عظیم در این زمینه نداشته باشیم.

نایب‌رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر تنها از کشور ترکمنستان واردات برق داریم، گفت: البته مقدار آن هم گاهی به دلایلی همچون مسائل عملیاتی، کاهش پیدا می‌کند. در حالی که دولت می‌تواند در کنار واردات گاز از این کشور هم برق وارد کند.

او با تاکید بر اینکه در همه جای دنیا، صنعت در اولویت قرار دارد و برق را به قیمت ارزان‌تری در اختیار صنعت گران قرار می‌دهند، خاطرنشان کرد: حتی در مذاکراتی که با کشورهای دیگر در این زمینه داشتیم، دیدیم که برق خریداری‌شده را بیشتر به منظور قرار دادن در اختیار صنایع، تامین می‌کنند چراکه صنعت بخش بسیار مهمی است و ایجاد اشتغال، درآمد، ارزش‌افزوده و معیشت و… مستقیما به این بخش مربوط می‌شود.

صالحی گفت: این در حالی است که در مورد کشور ما، تصمیم دولت و مسوولان بر این است که اگر کمبودی در فصل تابستان وجود داشته باشد، محدودیت‌های مصرفی بر صنعت اعمال شود تا ساختمان‌های عمومی، مسکونی، اداری و تجاری دچار کمبود برق نشوند، حال آنکه باید در نظر داشت بخش مهمی از امور یک کشور برعهده صنایع است و نباید به آنها بی‌توجه بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 267561
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا