صاحبخانه شدن از طریق طرح نهضت مسکن ارزان‌تر است یا وام خرید مسکن؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر اساس جدیدترین آمار معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکنون حدود ۲.۳ میلیون نفر در نهضت مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که روند پالایش این افراد آغاز شده است. قرار است در قالب نهضت ملی مسکن سالانه یک میلیون مسکن و در مجموع طی چهار سال دولت سیزدهم چهارمیلیون مسکن ساخته شود.


معاون وزیر راه و شهرسازی چندی قبل با اشاره به برنامه ساخت ۴میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن (قانون جهش تولید مسکن) اظهار کرد: بانک‌های عامل وام ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی قانون جهش تولید مسکن را که مصوبه شورای پول و اعتبار را دارد بر اساس سود شورای مذکور که ۱۸ درصد است، تقسیط می‌کنند.

محمود محمودزاده با بیان این‌که مابه‌التفاوت این سود توسط صندوق ملی مسکن پرداخت می‌شود در پاسخ به این پرسش که مابه‌التفاوت چه‌میزانی است، ابراز کرد: این مابه‌التفاوت برای گروه‌های مختلف، متفاوت است. طی هفته آینده در رابطه با جدول مابه‌التفاوت سود تسهیلات قانون جهش تولید مسکن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام این‌که سود این تسهیلات برای دهک‌های یک تا ۳ بالغ بر ۵ درصد است، گفت: برای دهک‌های درآمدی دیگر بر اساس توان پرداخت و توان مالی تنظیم شده است.

محمودزاده تصریح کرد: آورده اولیه متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن برای دهک‌های اول تا سوم درآمدی ۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است و برای سایر دهک‌ها هم مانند قبل این آورده ۴۰ میلیون تومان است. این پول برای ثبت‌نام اولیه است و مابه‌التفاوت بین تسهیلات و قیمت تمام‌شده طی ۵ مرحله که در قرارداد می‌آید از متقاضیان دریافت می‌شود.

وی تأکید کرد: بلافاصله پس از تأیید صلاحیت  متقاضیان، به آنها اعلام می‌شود که بدون مراجعه به بانک افتتاح حساب کنند. پس از آن شماره حساب از طریق پیامک به اطلاع متقاضیان می‌رسد و آنها بایستی آورده اولیه را به‌صورت الکترونیک به حساب خودشان واریز کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که متناسب با پیشرفت فیزیکی تسهیلات و آورده به پروژه تزریق می‌شود، اظهار کرد: الآن نمی‌توانیم آورده قطعی متقاضیان را اعلام کنیم چراکه پروسه ساخت‌ واحدها حدود یک سال و نیم زمان می‌برد تا قیمت تمام‌شده مشخص شود اما در مجموع قیمت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن فاصله معناداری با شرایط بازار خواهد داشت.

محمودزاده با تأکید بر این‌که “تلاش کرده‌ایم تسهیلات را افزایش دهیم تا متقاضیان آورده کمتری پرداخت کنند”، یادآور شد: علاوه بر اخذ مصوبه شورای پول و اعتبار برای تسهیلات قانون جهش تولید مسکن، روی حوزه مصالح ساختمانی فعالیت‌های ویژه‌ای در حال انجام است که قیمت نهاده‌های ساختمانی پروژه‌ها را با قیمت مناسب و شرایط بهتری تأمین کنیم، به این ترتیب قیمت تمام‌شده واحدهای مذکور ارزان‌تر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که برخی موارد قانونی نیز باعث کاهش قیمت خواهد شد، گفت: به‌عنوان مثال میزان مالیات به‌ازای هر واحد مسکونی یک‌میلیون تومان و شامل مالیات تمام مراحل ساخت‌وساز است.

خانه‌دار شدن در نهضت ملی مسکن با ۱۰۰ میلیون

از آنجاکه بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله است،متقاضی تایید صلاحیت شده در دهک درآمدی یک تا سه طی ۲۰ سال ماهانه باید حدود ۲.۹ میلیون قسط پرداخت کند. کل بازپرداخت وام ۴۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۵ درصدی ۷۱۲ میلیون تومان بوده که کل سود ان ۲۶۲ میلیون تومان است.

نکته قابل توجه در نهضت ملی مسکن این‌که متقاضی طی ۵ مرحله آورده خود را تکمیل می‌کند. چندی قبل معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه برای واریز ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان به‌عنوان قسط اول آورده متقاضیان فراخوان داده بود. گفته می‌شود آورده متقاضیان در نهضت ملی مسکن کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود که این رقم برای اقشار کم‌درآمد این آورده بسیار کمتر خواهد شد. به طور کلی در نهضت ملی مسکن متقاضی با آورده حدود ۱۰۰ میلیون تومانی خانه‌دار خواهد شد.

وام خرید ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن

مهرماه امسال سقف وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم از سوی بانک مسکن افزایش یافت. بر این اساس در شهر تهران وام انفرادی ۲۰۰ میلیون تومان، جعاله انفرادی ۸۰ میلیون تومان، زوجین ۴۰۰ میلیون تومان و جعاله زوجین ۸۰ میلیون تومان است. در مجموعه این وام برای تهرانی‌ها ۴۸۰ میلیون تومان است.

در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، وام انفرادی ۱۶۰ میلیون تومان، جعاله انفرادی ۸۰ میلیون تومان، زوجین ۳۲۰میلیون تومان و جعاله زوجین ۸۰ میلیون تومان. به عبارت دیگر سقف وام در مراکز استان‌ها ۴۰۰ میلیون تومان است.همچنین در سایر مناطق شهری وام انفرادی ۱۲۰ میلیون تومان، جعاله انفرادی ۸۰ میلیون تومان، زوجین ۲۴۰میلیون تومان و جعاله زوجین ۸۰ میلیون تومان و در مجموع برای زوجین ۳۲۰ میلیون تومان است.

 متقاضی این وام، در ابتدا باید به ازای هر ۵۰۰ هزار تومان یک برگه اوراق حق تقدم خریداری کند. به‌عنوان مثال برای وام ۴۸۰ میلیون تومانی متقاضی باید ۹۶۰ برگه خریداری کند که با قیمت امروز این اوراق حدود ۸۲ میلیون تومان را همان ابتدا پرداخت کند. البته اخیرا با تصمیم بانک مسکن متقاضی برای دریافت وام خرید مسکن فقط نصف اوراق را خریداری می‌کند.

 به عبارت دیگر با توجه به شرایط جدید، هزینه خرید اوراق حق تقدم برای وام ۴۸۰ میلیون تومانی به حدود ۴۱ میلیون تومان کاهش می‌یابد. فرض را بر این می‌گیریم که متقاضی وام خرید مسکن را در شهر تهران دریافت کرده، حال نوبت به محاسبه بازپرداخت اقساط می‌رسد. سود این وام  ۱۷.۵ درصد است که باید در یک دوره حداکثر ۱۲ ساله بازپرداخت شود.

اقساط وام ۴۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن برای تهرانی‌ها در بازپرداخت به‌روش ساده ماهانه ۶ میلیون و ۶۶۱ هزار تومان است. کل بازپرداخت این وام در ماه ۱۲ سال دوازدهم بالغ بر ۹۵۹ میلیون و ۲۶۲ هزار تومان خواهد بود، به‌عبارت دیگر سود این وام ۵۵۹ میلیون و ۲۶۲ هزار تومان خواهد بود. اقساط وام ۸۰ میلیون تومانی تعمیر در بازپرداخت ۵ساله با نرخ سود ۱۷.۵ درصد ماهانه حدود ۲ میلیون تومان است. سود این وام حدود ۴۰ میلیون و کل بازپرداخت آن ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

 یک متقاضی وام مسکن از محل اوراق حق تقدم در تهران باید ماهانه ۸ میلیون و ۶۶۱ هزار تومان قسط پرداخت کند. مجموع بازپرداخت وام ۴۸۰ میلیون تومانی بالغ بر یک‌میلیارد و ۸۰ میلیون تومان و کل سود وام ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود که با احتساب هزینه اولیه خرید اوراق حق‌تقدم به حدود ۶۵۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

حال اگر قرار باشد شخصی در یکی از شهرهای جدید اطراف تهران به جز پردیس با توجه به قیمت‌های بالای آن، بخواهد مسکن خریداری کند بایستی از وام ۳۲۰ میلیون تومان (با احتساب وام ۸۰ میلیونی تعمیر) استفاده کند. مبلغ اقساط ماهانه این وام حدود ۴ میلیون تومان در بازپرداخت ۱۲ ساله است. سود این وام نیز ۳۳۵ میلیون تومان خواهد بود. قسط وام ۸۰ میلیون تومانی ۲ میلیون تومان و سود آن ۴۰.۵ میلیون تومان است. مجموع اقساط این وام ۶ میلیون و سود مجموع آن ۳۷۵ میلیون تومان خواهد بود.

قیمت مسکن مهر در شهرهای جدید

همانگونه که اشاره شد با توجه به قیمت‌های حدود یک میلیارد تومانی، مساکن مهر شهر جدید پردیس از سبد انتخابی متقاضیان برای خرید خارج می‌شود. در زمان حاضر قیمت یک واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند بین ۲۵۰ برای واحدهای نیمه‌تمام تا حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای واحدهای آماده است. در شهر جدید هشتگرد نیز می‌توان با حدود ۳۰۰ میلیون تومان یک واحد آماده را خریداری کرد. بنابراین متقاضی خرید یک مسکن مهر در شهر پرند علاوه بر وام ۳۲۰ میلیون تومانی باید حدود ۸۰ میلیون تومان نیز پس‌انداز داشته باشد.

در صورتیکه پروسه دریافت وام خرید مسکن به راحتی طی شود، خرید واحد مسکن مهر در شهر پرند حدود ۸۰۰ میلیون تومان برای متقاضی آب می‌خورد.

با این تفاسیر قطعا ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن و استفاده از این امکان برای خانه‌دار شدن نسبت به اخذ وام خرید مسکن بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. یکی از مزیت‌های نهضت ملی مسکن این است که مانند طرح مسکن مهر مردم از پس‌اندازهای آینده اقساط را پرداخت می‌کنند و نیازی نیست همان ابتدا برای دریافت وام خرید مسکن هزینه‌های سنگینی را پرداخت کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 237285
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا