شرکت بازرگانی دولتی بیشترین ارز روغن را گرفت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  یزدان سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در نشستی خبری در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه بخش خصوصی اعلام کرده ۷۰ درصد ارز واردات روغن در اختیار این شرکت قرار گرفته و تجار بخش خصوصی قادر به ترخیص محموله های خود به دلیل عدم تأمین ارز نیستند، گفت: این مسئله بسته به سیاست گذاری دولت است و ما مکلف هستیم روغن مورد نیاز مردم را تأمین کنیم چرا که ارز ۴۲۰۰ تومانی متعلق به مردم است و بخش خصوصی هم که با این ارز اقدام به واردات می کند در واقع به عنوان مباشر دولت این کار را انجام می دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد روغن مورد نیاز کارخانجات را از محل ذخایر GTC تأمین می کنیم، افزود: بنابراین طبیعی و منطقی است که ارز بیشتری در اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار بگیرد ضمن اینکه در سال جاری ۷۰۸ هزار تن روغن از محل ذخایر GTC میان کارخانجات توزیع شده و فقط برای ماه مهر برنامه توزیع ۹۰ هزار تن روغن را در دستور کار قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه در بازار روغن شاهد آرامش خوبی هستیم، تأکید کرد: این به دلیل اتخاذ سیاست های دولت است و اینکه خود دولت بخش عمده کار را برعهده گرفته و بازار را کاملاً مدیریت می کند.

وی تأکید کرد: در سال جاری شرکت بازرگانی دولتی ۲۵۴ کشتی کالاهای اساسی را تخلیه کرده تا بتواند در بازار آرامش ایجاد کند و این به نوعی رکورد شکنی محسوب می شود و همکاران ما به دلیل این مسئله زحمات زیادی را متحمل شده اند.

سیف در پاسخ به پرسش دیگر درباره اینکه بخش خصوصی اعلام می کند با کمبود روغن پالم در کشور مواجه هستیم و روغن های آنها در گمرکات رسوب کرده است، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی عمده ارزی که دریافت می کند صرف واردات روغن پالم می شود و در سال جاری حدود ۳۹۰ هزار تن روغن پالم وارد کشور شده که سقف آن بیش از ۴۰۰ هزار تن است.

ذخایر پالم کشور کافی است

وی ادامه داد: طبق آمار درج شده در سامانه جامع تجارت، ذخایر پالم کشور کافی است و بخش خصوصی تلاش می کند بتواند برای کالاهای ترخیص نشده ارز بگیرد که البته این اقدام را درست می دانیم.

سیف همچنین به این پرسش  که تجار بخش خصوصی از رسوب روغن های وارداتی در بنادر خبر می دهند و علت این مسئله را عدم تخصیص ارز عنوان می کنند، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بین ۳۳ تا۳۴ درصد ارز روغن در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و این مسئله عدم تخصیص ارز بخش خصوصی صحت ندارد.

تصمیمی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته نشده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مباحث مطرح شده مبنی بر احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تصریح کرد: تا این لحظه هیچ تصمیمی در حوزه تغییر نرخ ارز گرفته نشده و مطرح کردن چنین مباحثی فقط انتظارات تورمی ایجاد می کند. به همین دلیل از سیاست گذاران درخواست می کنیم در زمان صحبت با رسانه ها دقت کنند که اظهار نظر های کارشناسی آنها به عنوان تصمیم مقامات نظام تلقی نشود.

وی در باره اینکه علیرغم این مسئله که عنوان می کنید تأمین کالاهای اساسی به خوبی انجام گرفته، وضعیت بازار کالاهای اساسی از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و قیمت کالاهایی از جمله برنج به شدت افزایش یافته است، اظهار داشت: ما در بازار با توزیع دو نوع برنج داخلی و خارجی مواجه هستیم که قیمت برنج داخلی در اختیار کشاورزان است و بستگی به هزینه های تولید و همچنین بحث عرضه و تقاضا دارد. در حوزه برنج خارجی نیز باید توجه داشته، ارز آن نیمایی شده و دولت تلاش بسیاری کرده تا بازار این محصول مدیریت شود.

سیف با اشاره به اینکه قیمت برنج وارداتی نسبت به نرخ تورم افزایش چندانی نداشته و متعادل بوده است، گفت: عده ای اخباری را جهت گیرانه منتشر و پخش می کنند برای اینکه در بازار نابسامانی هایی ایجاد کنند. در واقع این عده برای مردم آمادگی روانی ایجاد می کنند تا وقتی به فروشگاه ها مراجعه کردند و با قیمت های بالا مواجه شدند آن را خریداری کنند در حالی که واقعیت امر این گونه نیست.

معاون جهاد کشاورزی گفت: بنده فکر می کنم با واردات برنج و عرضه ای که در بازار انجام شد، افزایش قیمت برنج خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل بسیار کمتر از نرخ تورم بوده چرا که بازار در کنترل دولت است.

وی با اشاره به اینکه میانگین قیمت بهترین نوع برنج شمال بدون شکستگی بین ۴۲ تا ۴۸ هزار تومان در هر کیلوگرم است، گفت: این رقم سال گذشته عددی بین ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان بوده است ضمن اینکه در حال حاضر میانگین قیمت برنج هندی نیز بین ۲۲ تا ۲۶ هزار تومان و برنج پاکستانی بین ۲۸ تا ۳۱ هزار تومان است.

سیف توضیح داد: برخی از شرکت ها برای برنج هایی که عرضه می کنند قرعه کشی می گذارند و این قرعه کشی جزو هزینه های تمام شده برنج محسوب می شود که البته ما این کار را منع نمی کنیم اما وقتی مصرف کننده ای تصمیم می گیرد از برنجی که قرعه کشی دارد، خرید کند، این انتخاب خود او ست که پول بیشتری را برای این کار بپردازد.

وارد کنندگان برنج به قانون احترام بگذارند

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره اینکه وارد کنندگان برنج مباحثی را در حوزه واردات این کالا در دوره ممنوعیت واردات مطرح می کنند، گفت: در این زمینه موضوع قانون است و همه باید یاد بگیریم به قانون احترام بگذاریم.

کاهش ۵۰ درصدی خرید تضمینی گندم در سال جاری

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری به چهار میلیون و ۵۳۴ هزار تن رسید، گفت: این رقم ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد و خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده، تدارک گندم محل واردات از اردیبهشت ماه آغاز شد و تاکنون نیاز کشور به طور کامل تأمین شده است.

به گفته سیف بخش عمده ای از برنج ها وارد کشور شده و بخش قابل توجهی از آنها نیز در حال تخلیه هستند.

این مقام مسئول از تلاش برخی رسانه ها برای ایجاد نگرانی و ناامنی در زمینه تأمین گندم برای مردم اظهار داشت: با اطمینان به مردم کشورمان اعلام می کنم که هیچ کمبودی در این حوزه وجود ندارد و در حوزه کالاهای اساسی به ویژه گندم، آرد و نان که مورد تأکید مقامات کشور است، جای هیچ گونه نگرانی نیست.

وی ادامه داد: ما حتی در ماه های گذشته شاهد کمبود کالاهای اساسی در برخی از کشورهای جهان بودیم اما خوشبختانه در کشور ما چنین اتفاقی رخ نداد.

تا خرداد ۱۴۰۱ شکر مورد نیاز کشور تامین است

معاون جهاد وزیر کشاورزی با اشاره به اینکه از جمله مهمترین سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تولید شکر، افزایش سطح زیر کشت پائیزه چغندر قند به منظور صرفه جویی در منابع آب بوده است، اظهار داشت: تحویل چغندر پائیزه از سوی کشاورزان به کارخانجات قند و شکر نسبت به سال گذشته حدود ۵۵ درصد و تحویل چغندر قند بهاره ۱۱ درصد رشد داشته و در سال جاری مجموع تولید شکر از محل چغندرقند و نیشکر به یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن می رسد و با توجه به وارداتی که برای تأمین ذخایر استراتژیک انجام گرفته، پیش بینی می شود تا خرداد سال آینده مشکلی در تأمین این کالای اساسی نخواهیم داشت.

سیف با اشاره به اینکه در حوزه روغن در اسفندماه سال گذشته وزارت صمت سهم واردات بخش دولتی را افزایش داد، خاطرنشان کرد: بیش از هفتصد هزار تن انواع روغن خام برای کارخانجات تأمین شده و اگر نیاز باشد میزان آن را افزایش خواهیم داد.

وی همچنین با اشاره به واردات هفت ماهه کالاهای اساسی به کشور گفت: سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم تاکنون در بنادر تخلیه شده که سه میلیون تن آن به طور کامل از بنادر خارج شده است. همچنین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن روغن خام که برای مصرف کشور و ذخایر راهبردی بوده، تأمین شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، واردات برنج را نیز ۷۳۷ هزار تن عنوان کرد که ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی میزان واردات شکر را نیز ۸۱۹ هزار تن عنوان و تصریح کرد: به دلیل افزایش تولید داخل این میزان واردات ۵ درصد کاهش داشته است.

سیف با اشاره به توزیع کالاهای اساسی در هفت ماهه امسال در بازار داخل، خاطرنشان کرد: ما ۲۱۰ هزار تن برنج در بازار توزیع کردیم که ۱۵۰ هزار تن آن در دوره ممنوعیت واردات بوده و قریب به ۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد داشته است. همچنین در حوزه شکر در هفت ماهه ۴۳۷ هزار تن از محل ذخایر راهبردی شکر توزیع شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 227443
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا