شرط پرداخت تسهیلات ارزان ساخت مسکن

جهان صنعت نیوز| مدیر امور اعتباری بانک مسکن با تاکید بر اینکه تسهیلات ساخت مسکن تا ۴۰ درصد هزینه ساخت را پوشش می دهد گفت: با توجه به رشد قیمت مصالح ساختمانی تسهیلات ساخت سالانه بر اساس سیاست های اعتباری تعیین شده و هر سال این سقف رشد داشته است.


محمد حسن علمداری در پاسخ به این سئوال که با توجه به رشد قیمت مصالح ساختمانی آیا پرداخت تسهیلات ساخت می تواند به کمک سازندگان بیاید و آیا پوشش بیش از ۵۰ درصدی هزینه ساخت را می دهد، گفت: در حال حاضر سقف تسهیلات ساخت مسکن برای صنعتی سازی و ساخت و سازهایی که از فناوری نوین استفاده می کنند در تهران ۱۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۱۴۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد است.

وی ادامه داد: به هر حال پرداخت تسهیلات ساخت مسکن بخشی از ساخت و ساز را تامین کرده و پوشش می‌دهد و می‌توان گفت تسهیلات ساخت مسکن ۴۰ درصد هزینه ساخت بسته به نوع سازه و نوع ساخت و ساز پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: با توجه به رشد قیمت مصالح ساختمانی تسهیلات ساخت سالانه بر اساس سیاست‌های اعتباری تعیین شده و هر سال این سقف تغییر و رشد داشته است.

تسهیلات ساخت ۹ درصدی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

علمداری در خصوص پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ساخت و ساز در بافت فرسوده به سازنده‌ها گفت: انبوه سازانی که از سوی شرکت بازآفرینی شهری به بانک مسکن معرفی شوند، مشمول دریافت تسهیلات ساخت مسکن با نرخ سود ۹ درصد هستند.

وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای پرداخت تسهیلات ساخت به انبوه سازان وجود ندارد اظهار داشت: در حال حاضر نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن برای سازنده‌های واحدهای مسکونی در مناطقی غیر از محدوده بافت‌های فرسوده ۱۸ درصد است، پس شرط دریافت تسهیلات ارزان قیمت ۹ درصدی برای سازنده های مسکن در بافت های فرسوده اینگونه است که از طرف شرکت بازآفرینی شهری برای دریافت تسهیلات نوسازی و ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده به بانک مسکن معرفی شوند.

مدیر امور اعتباری بانک مسکن افزود: در سال های گذشته عدم اختصاص یارانه از سوی دولت برای پرداخت یارانه سود تسهیلات ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده مانع از دسترسی سازنده ها به تسهیلات ارزان قیمت بود، اما هم اکنون و براساس مصوبه دولت برای اجرای طرح بازآفرینی شهری ۵۰ درصد از نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن معادل ۹ درصد از نرخ سود ۱۸ درصدی از محل وجوه اداره شده در قالب یارانه سود به سازنده های واجد شرایط اختصاص می‌یابد و بانک مسکن می تواند اقدام به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به این سازنده ها به شرط معرفی از سوی شرکت بازآفرینی شهری کند.

اقتصاد کلان
شناسه : 24770
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا