شرایط نامساعد ۲ میلیون فعال صنایع‌دستی

به گزارش جهان صنعت نیوز: نکته حائز اهمیت در این میان اما آن است که اکثریت فعالان صنایع‌دستی در شهرهای کوچک و محروم در حال فعالیت بوده و تعداد قابل‌توجهی از هنرمندان این حوزه تامین‌کننده هزینه خانواده خود هستند.

اگرچه وضعیت اقتصاد صنایع‌دستی کشور هیچگاه در شرایط ایده‌آل و آرمانی نبوده اما بروز همه‌گیری کرونا و سپس افزایش قیمت تمام‌شده مواد اولیه صنایع‌دستی به واسطه تورم افسارگسیخته موجب شده که نفس‌های نیم‌بند صنایع‌دستی کشور به شماره بیفتد.

گروه بزرگی از هنرمندان صنایع‌دستی در چند سال اخیر کار خود را رها کرده و حتی برخی در شغل‌های نامرتبط همچون رانندگی در تاکسی‌های اینترنتی در حال فعالیت هستند.

در چنین شرایطی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انتظار می‌رود که با راهکارهای کوتاه‌مدت اقدامی عاجل برای خروج از بحران اقتصادی صنایع‌دستی در نظر بگیرد.

ضرغامی به تازگی پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی را کنار گذاشته و مریم جلالی را به جای او بر مسند معاونت صنایع‌دستی وزارتخانه نشاند.

اگرچه در نگاه اول بسیاری نامرتبط بودن سابقه فعالیت معاون جدید را نقطه ضعفی بزرگ ارزیابی می‌کردند اما برخی از فعالان صنایع‌دستی نیز امیدوارند که با آمدن معاون جدید اقدامی مثبت اتفاق افتاده و وضعیت اقتصادی حاکم بر حوزه صنایع‌دستی کشور تا حدودی بهبود یابد.

در این گزارش سعی می‌کنیم ضمن گفت‌و‌گو با حجت مرادخانی مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه صنایع‌دستی، تاثیر انتخاب معاون جدید برای حوزه صنایع‌دستی را بررسی کرده و راهکارهایی برای خروج از وضعیت بحرانی صنایع‌دستی کشور ارائه دهیم.

اهمیت لابی برای تخصیص بودجه

وزارت میراث فرهنگی اگر قصد داشته باشد اقدامی موثر برای کمک به فعالان و هنرمندان صنایع‌دستی صورت دهد بی‌شک نیاز به بودجه و اعتبار مناسب دارد.

طبیعی است اگر عزم وزارت میراث فرهنگی برای خارج کردن صنایع‌دستی از بحران جدی باشد مساله تامین بودجه باید در اولویت قرار گیرد.

حجت مرادخانی مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه صنایع‌دستی در خصوص اینکه چه می‌توان کرد که با اقدامی کوتاه‌مدت صنایع‌دستی را از بحران اقتصادی فعلی خارج کرده و آن را تبدیل به یک حوزه پویا و کارآفرین کرد به «جهان‌صنعت» گفت: معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تازگی تغییر کرده است و سکان هدایت آن را دکتر مریم جلالی به دست گرفته است. در این مدت نیز تکاپو و حرکت‌ها و جنبش خوبی در حوزه صنایع‌دستی دیده‌ام و جای امیدواری دارد.

وی افزود: در کوتاه‌مدت آنچه بسیار حائز اهمیت است آن است که ما در آستانه تصویب احکام برنامه هفتم توسعه هستیم. در برنامه هفتم توسعه تمام جنبه‌های توسعه و تخصیص اعتبارات و بودجه‌های تمام حوزه‌ها در پنج سال آینده تکلیفش روشن شده و در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود. به نظرم در این شرایط بهترین کار و مهم‌ترین اقدام این است که دوستان با استفاده از کمک متخصصان صنایع‌دستی و حضور متخصص قانون و حقوق بتوانند چندین حکم جامع، کاربردی و ذی‌نفوذ را تدوین کرده و به سازمان مدیریت ارسال کنند و برای ابلاغ گرفتن این احکام لابی لازم را انجام دهند. این کار اگر به درستی انجام گیرد زیربنای مناسبی ایجاد می‌کند تا بتوان در سال‌های پیش‌رو پایه خوبی برای حوزه صنایع‌دستی ایجاد و پایه‌گذاری کرد. به نظرم در صورت تامین بودجه می‌توان مشکلات موجود در حوزه تولید، فروش و ترویج صنایع‌دستی را حل کرد.

مرادخانی ضمن اشاره به عملکرد نامناسب دولت قبل در حوزه صنایع‌دستی خاطرنشان ساخت: در برنامه ششم توسعه صنایع‌دستی در وضعیت بسیار نامناسبی قرار داشت. در دولت گذشته اصلا به این حوزه نپرداختند و تنها در دو حکم اشاره‌ای سطحی و کلی به صنایع‌دستی داشتند. این احکام نیز هرگز نتوانستند بستری باشند برای اینکه صنایع‌دستی بتواند امتیازاتی را به دست آورد. در واقع دولت قبل به اهمیت تدوین برنامه ششم پی نبرده بود و زیاد به آن اهمیت ندادند و یا تلاشی نکردند، در نتیجه پنج سال فرصت برای بهبود وضعیت اقتصادی صنایع‌دستی از بین رفت.

وضعیت فعلی معاونت صنایع‌دستی

با سپرده شدن مسند معاونت صنایع‌دستی به معاون جدید، انتقادات زیادی از سوی فعالان صنایع‌دستی مطرح شده که بیشتر به این نکته متمرکز بودند که جلالی سابقه فعالیت در حوزه صنایع‌دستی ندارد و از حوزه غیرتخصصی به صنایع‌دستی آمده است.

برخی از منتقدان براین نظرند که نبود تخصص‌گرایی در بالاترین سطح معاونت صنایع‌دستی بر چالش‌های موجود در حوزه صنایع‌دستی افزوده و مانعی بر سر رفع مشکلات این حوزه شده است.

مرادخانی پژوهشگر و فعال حوزه صنایع‌دستی در خصوص تغییرات مدیریتی صورت گرفته در معاونت صنایع‌دستی گفت: اصولا این اتفاقات در کشور ما مسبوق به سابقه است و در بسیاری از حوزه‌ها با تغییر دولت تغییرات اتفاق افتاده است. لذا این مساله صرفا مربوط به دولت فعلی نیست. در گذشته نیز دیده‌ایم که افرادی با سوابق غیرتخصصی پست‌های تخصصی گرفته‌اند، بنابراین اگر اولین بار باشد می‌توان نقد را وارد دانست اما وقتی این مساله رایج است جای نقدی نیست. البته موافق هستم که نیروهای غیرتخصصی نباید به کار گرفته شوند.

وی افزود: مشکل امروز صنایع‌دستی مشخصا این تغییر نیست، اتفاقا معاون قبلی از نیروهای صنایع‌دستی بود یعنی کارشناس صنایع‌دستی بود که به سمت مدیرکلی و سپس معاونت رسیده بود. این معاون قبلی اما در برنامه ششم توسعه نتوانسته بود کمترین سهمی برای صنایع‌دستی کسب کند. به نظرم مشکل صنایع‌دستی این نیست که کسی از بدنه آن بر مسند معاونت بنشیند یا ننشیند بلکه این مهم است که فرد بتواند لابی کرده و از ظرفیت‌های حداقلی حداکثر استفاده را کند، نه اینکه صرفا رقم و عدد برای توجیه موفقیت خود ایجاد کند. اعلام صرف عدد و رقم در زمان مدیریت قبلی رواج داشت و بعضا با افزایش عددهای صادرات و فروش داخلی و پر‌رنگ‌تر جلوه دادن موفقیت برنامه‌ها کار خود را پیش می‌بردند، در صورتی که در عمل چنین نبود.

این فعال حوزه صنایع‌دستی در خاتمه خاطرنشان ساخت: با توجه به شرایط موجود، آمدن خانم جلالی را مثبت ارزیابی می‌کنم و تا الان هم باتوجه به تعاملی که دیده‌ایم و نشستی که وی با هنرمندان و گروه‌های مختلف داشته است نشان از ظرفیت بالای او برای گفت‌وگو و شنیدن نظرات مختلف دارد، آنچه که در گذشته وجود نداشته است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 271288
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا