شتاب‌دهنده واقعی برای افزایش تجارت

به گزارش جهان صنعت نیوز: به عبارتی می‌توان گفت که با وجود پیشرفت در سطح روابط اقتصادی دو کشور طی سال‌های اخیر، تا رسیدن به اهداف و سطح مطلوب تجاری فاصله بسیاری وجود دارد که به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران، با حمایت دولت‌ها برای فراهم شدن زیرساخت و اجرایی‌ شدن توافقات تجارت آزاد همگام با بخش خصوصی امکان‌پذیر می‌شود.

غلامحسین شافعی بر این عقیده است که برای افزایش سطح مبادلات در مرحله اول به یک میلیارد دلار در سال، نیازمند فعالیت موثر هستیم که با برنامه‌ریزی دقیق در حوزه‌های مختلف، از جمله کمک در بازسازی سوریه با حضور فعال شرکت‌های ایرانی به نتیجه خواهد رسید و همچنین در بخش صنعت و کشاورزی پیوند تشکلات به دانش به دو کشور کمک خواهد کرد. همچنین گفته می‌شود که کاهش تعرفه‌های ترجیحی، یک شتاب‌دهنده واقعی برای افزایش تجارت دو کشور است. از طرفی بخش خصوصی ایران آمادگی خود برای مشارکت در بازسازی سوریه را اعلام کرد.

در نشست توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، دو طرف ایرانی و سوری خواستار تبدیل کار تشریفاتی به کار عملیاتی بودند و اعلام کردند که برای تسهیل‌گری روابط تجار ایرانی و سوری، باید یک نقشه راه تعیین شود تا بدانیم از کجا می‌خواهیم شروع کنیم و به کجا برسیم. صادرات کالاهای صنعتی ایران از سوریه به کشورهای دیگر نیز یکی دیگر از راهکارهایی بود که برای تقویت روابط تجاری مورد تاکید قرار گرفت.

فرصت سه ماهه برای تاسیس سه شرکت بین ایران و سوریه

آنچه از طرف سوری‌ها پیشنهاد شد نیز این بود که سه شرکت بین ایران و سوریه تاسیس شود که یکی از آنها شرکت حمل‌و‌نقل، دیگری یک شرکت مشترک در بخش کشاورزی برای استفاده از تجربه ایران در بحث کشاورزی و همچنین یک شرکت مشترک در بخش صنعتی است. به گفته فعالان بخش خصوصی سوریه، این شرکت‌ها می‌توانند نقش قابل توجهی در رشد تبادلات تجاری بین دو کشور داشته باشند که برای تاسیس آنها سه ماه فرصت تعیین شده است. به گفته فهد درویش رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه، در زمینه ساختمان‌سازی و مصالح نیز شرکت‌های ایرانی می‌توانند مشارکت خوبی داشته باشند. این در حالی است که اگر این موارد شکل بگیرد می‌توانیم گام‌های عملیاتی در راستای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور برداریم. ضمن اینکه می‌توانیم مرکزی برای حل و فصل اختلافات تجاری ایجاد کنیم. امیدواریم پیشنهادات دو طرف را بررسی کنیم تا به یک نقشه راه عملیاتی برسیم و آن را با حمایت دو دولت اجرا کنیم.

افزایش دو برابری حجم روابط تجاری

سفیر سوریه در ایران در نشست توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه با تاکید بر اینکه دو کشور با استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها، می‌توانند روابط اقتصادی را افزایش دهند، گفت: سوریه در یک سال اخیر در تلاش برای تقویت روابط تجاری بوده و افزایش دو برابری حجم تجاری ایران و سوریه حاصل این نگاه بوده است.
«شفیق‌ دیوب» با اشاره به روابط تاریخی و راهبردی دو کشور‌‌ اظهار کرد: این روابط توسط رهبران دو کشور یعنی امام‌خمینی‌(ره) و حافظ اسد ۴۰ سال پیش پایه‌گذاری شده که هر روز شکوفاتر می‌شود و اطمینان داریم در دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله سیدابراهیم رییسی گسترده‌تر نیز می‌شود.
سفیر سوریه در ایران با اشاره به برگزاری همایش مشترک اقتصادی ایران و سوریه خاطرنشان کرد: امیدواریم نتایج این همایش نقشه راهی‌ عملی قابل لمس و اجرا شود و با تسهیل‌گری وزارت خارجه سوریه و همچنین سفارت ایران همه گام‌های اتخاذشده برای توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور سوریه و ایران به سرانجام برسد، زیرا دولت سوریه با آغوش باز به دنبال رفع هرگونه مانعی برای پیشرفت و همکاری با بخش خصوصی ایران است.

وی تصریح کرد: سوریه در یک سال اخیر در تلاش برای تقویت روابط تجاری بوده و افزایش دو برابری حجم تجاری دو کشور حاصل این نگاه بوده است که البته همچنان به سطح موردنظر دست نیافته‌ایم.
سفیر سوریه در ایران با بیان اینکه دو دولت برای تقویت روابط برنامه ارائه کرده‌اند، گفت: باید به‌گونه‌ای پیش برویم که سطح روابط اقتصادی به میزان روابط سیاسی رشد پیدا کند.

تماس‌های دو کشور باید افزایش پیدا کند

محمد ابوالهدی اللحام رییس هیات اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه نیز در این همایش گفت: به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت‌های قابل توجهی برای افزایش روابط بین ایران و سوریه وجود دارد اما با کمبود تماس‌ها مواجه هستیم. تماس‌های بین دو کشور باید افزایش پیدا کند. همچنین تسهیلات پرداخت بین دو کشور باید تامین شود. لازم است تفاهمی بین بانک‌ها در این زمینه انجام شود.
وی گفت: مشکلاتی در منطقه و بین دو کشور وجود دارد اما حل آن با توافقنامه‌ها امکان‌پذیر است. در حال حاضر توپ در زمینه اتاق‌های بازرگانی است. مشارکت در بازسازی خرابی‌های سوریه از محورهای مهم همکاری است که شرکت‌های ایرانی می‌توانند در این زمینه مشارکت داشته باشند. پروژه‌های بسیاری وجود دارد که برای تکمیل آنها نیاز به مشارکت شرکت‌ها داریم. هیچ مانعی برای این منظور پیش روی شرکت‌های ایرانی وجود ندارد.

همچنین محمد کشتو رییس اتحادیه اتاق کشاورزی سوریه با بیان اینکه در گذشته اعلام کردیم اتاق مشترکی که بین دو کشور وجود دارد باید واقعا اتاق مشترک بخش کشاورزی و اقتصادی باشد، گفت: در واقع باید سطح روابط اقتصادی را به سطح روابط سیاسی برسانیم نه آنکه مدام این صحبت را تکرار کنیم. یکی از گام‌های عملی نیز برگزاری همین جلسات است. روابط ممتازی بین دو کشور وجود دارد.
وی گفت: مساله دیگر این است که ایران و سوریه در یک جنگ گسترده پیروز شدند و این پیروزی باید با غلبه بر بحران غذا که امروز و در آینده شاهد آن هستیم تکمیل شود. ما از مسوولان دو کشور خواهش می‌کنیم که کمک کنند تا اقدامات عملی انجام شود و شرکت‌هایی بین دو کشور تاسیس شوند. اتاق ایران و سوریه می‌تواند نقش محوری در افزایش سطح روابط تجاری بین دو کشور داشته باشد.

می‌خواهیم تعرفه‌های گمرکی را به صفر برسانیم

فهد درویش رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه هم در نشست توسعه روابط اقتصادی دو کشور گفت: ما بر گسترش روابط اقتصادی تاکید می‌کنیم. این در حالی است که تا امروز جلسات خوبی برگزار شده و نتایج مطلوبی به دست آمده است. شرکت‌های ایرانی که در این مدت در سوریه فعالیت کردند نیز به نتایج اقتصادی خوبی رسیدند. اما همانطور که اشاره شد در مرحله‌ای هستیم که باید نقشه راه خوبی داشته باشیم و نباید صرفا به موارد نظری اکتفا کنیم، بلکه باید به صورت عملی صحبت کنیم. باید در جهت مرتفع کردن نواقص و مشکلاتی که وجود دارد اقدام کنیم. عوامل مختلفی در این زمینه وجود دارد و ما به عنوان سرمایه‌گذاران طرف سوری اعلام می‌کنیم که آمادگی همکاری بیشتر را داریم اما نیاز است برای این منظور نواقص برطرف شود. از دولت دو کشور می‌خواهیم که از نقشه راه‌حل این نواقص حمایت کنند.

درویش تاکید کرد: توافقنامه‌ای بین ایران و سوریه در سال ۲۰۱۱ صادر شده که بر اساس آن تعرفه‌های گمرکی بین دو کشور به ۴ درصد رسیده است که می‌خواهیم آن را به صفر برسانیم. ضمن اینکه باید بتوانیم مشکلات صادرات برخی کالاهای سوری را به ایران برطرف کنیم. با توجه به مشکلاتی که در اثر تحریک به وجود آمده باید در این خصوص همکاری‌های بیشتری انجام شود. در مقابل، ما نیز باید واردات کالاهای ایرانی به سوریه با تعرفه صفر و آزاد در نظر بگیریم.
وی با بیان اینکه می‌توانیم با برگزاری نمایشگاه ایران کالاهای سوری را معرفی کنیم، گفت: حتی می‌توان کالاهای سوری را از طریق ایران به کشور‌های منطقه صادر کرد. همچنین می‌توان یک بانک مشترک بین دو کشور تاسیس کرد. در واقع باید یک راه‌حل موقتی برای مبادلات مشترک داشته باشیم. پیشنهاد ما این است که یک بانک خصوص سوری در این زمینه تاسیس شود که دفتر صرافی آن در دو کشور حضور داشته باشد. در موضوع تحویل حواله‌های مالی نیز می‌توانیم از این طریق اقدام و ضمانت‌های لازم را تامین کنیم. این کار سختی نیست و آن را در جلسه شورای عالی بازرگانی دو کشور مطرح خواهیم کرد.
درویش ادامه داد: مساله حمل‌و‌نقل ترانزیت بین ایران و سوریه از طریق عراق در حال حاضر در دسترس نیست می‌توان از طریق دریا اقدام کرد اما تعادلی بین واردات و صادرات سوریه و ایران وجود ندارد. پیشنهاد می‌کنیم یک شرکت حمل‌و‌نقل مشترک بین ایران و سوریه تاسیس کنیم تا بتوانیم هزینه حمل‌ونقل را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم.

می‌توانیم کشت فراسرزمینی در سوریه داشته باشیم

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این همایش گفت: بخش خصوصی آماده همکاری با سوریه برای بازسازی زیرساخت‌ها، بهبود بخش‌های صنعتی و معدنی، جاده‌سازی، ارائه خدمات فنی و مهندسی، سرمایه‌گذاری مشترک، سدسازی، آب و فاضلاب و نیروگاه برق و انرژی است.

غلامحسین شافعی با بیان اینکه روابط دو کشور مبتنی بر علایق مشترک در مسائل اقتصادی است، تصریح کرد: تلاش شده تا روابط خوب در سطوح بالای حاکمیتی به اتاق‌ها تسری پیدا کند که در این راه نیاز به تبادل اطلاعات، ایجاد بانک اطلاعاتی و آشنایی با قوانین و مقررات و فرصت‌های تجاری برای افزایش همکاری وجود دارد که همایشی در این راستا برگزار شده است. وی با اشاره به پیشرفت در سطح روابط اقتصادی دو کشور طی سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد: تا رسیدن به اهداف و سطح مطلوب تجاری فاصله بسیاری وجود دارد که با حمایت دولت‌ها برای فراهم شدن زیرساخت و اجرایی‌شدن توافقات تجارت آزاد همگام با بخش خصوصی امکان‌پذیر می‌شود.

شافعی با بیان اینکه توسعه روابط دوجانبه موجب رشد تجارت دو کشور خواهد شد، اظهار کرد: اشتیاق بازرگانان برای همکاری گسترده و همه‌جانبه، پیام خوب پارلمان بخش خصوصی برای دستیابی به اهداف تجاری است.

وی افزود: برای افزایش سطح مبادلات در مرحله اول به یک میلیارد دلار در سال، نیازمند فعالیت موثر ایران است که با برنامه‌ریزی دقیق در حوزه‌های مختلف، از جمله کمک در بازسازی سوریه با حضور فعال شرکت‌های ایرانی به نتیجه خواهد رسید و همچنین در بخش صنعت و کشاورزی پیوند تشکلات به دانش به دو کشور کمک خواهد کرد.
رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: اتاق‌های مشترک بازوان اجرایی ملی دو کشور هستند و نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه روابط تجاری دارند که با نقشه عملی گام‌های موثری در این زمینه بردارند.

وی تاکید کرد: با توجه به پیشرفت‌های بخش کشاورزی ایران و با توجه به زمین‌های حاصلخیز سوریه، سرمایه‌گذاری و کشت فراسرزمینی با تجهیزات ایرانی و نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات انجام شود و صنایع بسته‌بندی در دستور کار قرار بگیرد. در واقع با توجه به وجود زمین‌های حاصلخیز در سوریه پیشنهاد می‌شود کشت فراسرزمینی در این کشور داشته باشیم.

شافعی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی منظم برای برگزاری نمایشگاه‌ها و سمینارهای مشترک جهت آشنایی بازرگانان دو کشور، زمینه‌ساز افزایش حجم مبادلات ایران و سوریه می‌شود.

ضرورت کاهش تعرفه‌های ترجیحی

همچنین کیوان کاشفی رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه در ادامه از دو برابر شدن صادرات ایران به سوریه خبر داد و گفت: دو کشور در کنار هم می‌توانند تولیدات خود را به منطقه عرضه کنند و از بازار آن نهایت بهره‌برداری را ببرند. کاشفی اظهار کرد: با تلاش مسوولان و بخش خصوصی دو کشور به نتایج خوبی دست یافتیم که رشد ۶۰ درصدی تبادلات و دو برابر شدن صادرات ایران از جمله این موارد است.

وی با بیان اینکه سقف ظرفیت و توانایی تجاری دو کشور یک میلیارد دلار نیست، تصریح کرد: دسترسی به این هدف دور از دسترس نیست، اما در صورت رفع مشکلات تجاری میان دو کشور می‌توان برای توسعه گسترده روابط تجاری اقدام کرد.
کاشفی با بیان اینکه با اقدامات دو کشور بسیاری از نگرانی‌ها رفع و تجارت تسهیل شده است، تاکید کرد: بخشی از توافقات دیگر در مسیر عملیاتی شدن است که اگر به سرانجام مناسب برسد بستر مناسبی را برای افزایش تبادلات فراهم می‌کند.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه با بیان اینکه وظیفه اتاق‌های بازرگانی است که اشتیاق موجود تجار را تبدیل به توسعه اقتصادی کند، گفت: یک شتاب‌دهنده واقعی برای افزایش تجارت دو کشور، کاهش تعرفه‌های ترجیحی است و ایران و سوریه علاقه‌مند هستند تا ویژگی خاص و استثنایی برای تعرفه‌های خود قائل شوند که می‌تواند فعالیت اقتصادی را تسهیل کند.
وی تصریح کرد: ایران در تولید بسیار قوی است و همین وضعیت در سوریه نیز وجود دارد که در صورت همپیمانی و همراهی دو کشور و بعد از حل مشکلات، منطقه می‌تواند از تولیدات دو کشور استفاده کند. کاشفی گفت: منطقه متعلق به ما است و می‌توانیم از بازار آن نهایت استفاده را داشته باشیم که امیدوارم به‌زودی محقق شود.

لزوم تبدیل کار تشریفاتی به کار عملیاتی

دبیر روابط اقتصادی ایران و سوریه نیز با بیان اینکه یکی از راهکارهای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور صادرات کالاهای صنعتی ایران از سوریه به کشورهای دیگر است، گفت: امیدواریم این نشست‌ها از کار تشریفاتی به کار عملیاتی تبدیل شود. ما در این برهه از زمان روابط اقتصادی ایران و سوریه را باید دوچندان کنیم. دشمنان مشترکی داریم که این دشمنان مشترک سال‌هاست ایران را تحریم کرده‌اند و همانند ما چند سالی است که دولت سوریه هم تحریم شده است. عباس اکبری با بیان اینکه سوریه و ایران در راستای توسعه روابط اقتصادی باید تلاش‌های مضاعفی داشته باشند، تصریح کرد: نکته‌ این است که زیرساخت‌های لازم برای توسعه روابط تا به ‌حال به‌ خوبی تهیه نشده است و تجار ایرانی و سوری مشکلات زیادی برای این روابط دارند. این در حالی است که مسوولان دو کشور باید پیگیر این موضوعات باشند. در همین راستا در دولت آقای رییسی تصمیمات بسیار خوبی گرفته شده است از جمله اینکه برای مسائل اقتصادی بین دو کشور یک نماینده خاص و ویژه انتخاب کردند، همین‌طور هم در کشور سوریه با حضور شخص بشار اسد این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و جلسات متعددی به ‌جهت همکاری روابط اقتصادی دو کشور صورت گرفته است. اکبری افزود: این موضوع آنقدر برای جمهوری اسلامی ایران مهم است که نماینده ویژه‌ای برای رفع نواقص فی‌مابین تعیین شده است. در این جلسات باید نواقص و موانعی را که برای توسعه روابط اقتصادی است شناسایی و سپس برطرف کنیم.
دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه با تاکید بر اینکه هدف این جلسه تسهیل‌گری روابط تجار ایرانی و سوری است، گفت: یکی از مسائل اساسی که وجود دارد این است که برای سرمایه‌گذاری نواقصی وجود دارد از جمله ضمانتنامه‌ها و چگونگی جابه‌جایی ارزها و…، باید این موانع برداشته شود تا کسانی که می‌توانند در این راستا فعالیت کنند مانع نداشته باشند و مشتاقانه به میدان بیایند.

نیاز به نقشه راه

اکبری با ابراز اینکه طرح‌های مختلفی مورد نظر و بحث است تا کاری انجام شود که این مشکلات که مانع این توسعه است برداشته شود، گفت: از جمله این مشکلات نبود یا کمبود ارز در سوریه است، یعنی صادرات و واردات ما توازن ندارد، هم کالاهایی که از سوریه به ایران می‌آید بسیار محدود است و هم کالاهایی که از ایران به سوریه می‌رود. ارز کافی در سوریه وجود ندارد، در این شرایط باید راهکارهای مختلفی انتخاب کرد از جمله این راهکارها، کارهایی است که بین صنعتگران ایرانی و سوری باید انجام شود و کالاهای مشترکی را در کشور سوریه تولید کنند و از آنجا صادرات انجام شود، یعنی توسعه صادرات در سوریه انجام شود که این توسعه صادرات ارزآوری‌هایی دارد که هم نیازمندی‌های ارزی سوریه را برطرف می‌کند و هم صنعتگر ایرانی ارز مورد نیازش را می‌گیرد.
وی ادامه داد: راهکار بعدی این است که به ‌واسطه جنگی که در سوریه رخ داد بسیاری از کارخانه‌های سوریه تعطیل شده است و اگر پولی به سوریه منتقل شود و شراکتی صورت بگیرد، بین صنعتگر ایرانی و سوری، این کارخانه‌ها راه می‌افتند و باعث رونق اقتصاد سوریه می‌شوند که هم به ‌نفع کشور سوریه است و هم می‌تواند با واردات محصول به ایران نیازهای ایران را رفع کند و توازن شکل بگیرد.
دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه تاکید کرد: کار فوری دیگری که با حداقل سرمایه‌گذاری می‌تواند صورت بگیرد این است که تکنولوژی‌هایی را که به‌واسطه تحریم به‌ دست آورده‌ایم مانند سیمان و برق و…، می‌توانیم به داخل سوریه انتقال بدهیم که در بخش‌هایی در مناطق آزاد و غیرآزاد شرکت‌های مشترک صنعتی ایجاد کنیم که هم نیازمندی‌های سوریه را با تولید رفع کنند و هم با صادرات ارزآوری برای دو کشور داشته باشند. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران مصمم است که هرآنچه را در توان دارد به میدان بیاورد تا این روابط به حداکثر خود برسد.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه همچنین گفت: پیشنهاد من این است که یک نقشه راه مشخص کنیم و بگوییم از کجا می‌خواهیم شروع کنیم و به کجا برسیم، با برنامه کار کنیم و خودمان کنترل کنیم که چقدر از برنامه جلو یا عقب هستیم و لازمه این کار این است که یک سند چشم‌انداز داشته باشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 265400
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا