شانس بالای بورس برای صعود

به گزارش جهان صنعت نیوز: این روند البته به دلیل کاهش نرخ ارز و ترس صادرات‌محورها از افت درآمد،‌ چندان در گروه‌های کامودیتی‌محور قابل مشاهده نبوده است. در همین حال کاهش قیمت جهانی نفت که به دلیل تقویت احتمال توافق ایران و طرف‌های غربی از یک سو و کاهش تقاضا از سوی چین رخ داده سبب شد گروه‌های مرتبط با طلای سیاه منفی شوند. به هر روی اما روند مثبت اغلب گروه‌ها اعم از برجامی و غیربرجامی روز گذشته متوقف شد تا شاخص کل با افت ۱۲ هزار واحدی و کاهش ارزش معاملات خرد روبه‌رو شود. با این حال اما کارشناسان عنوان می‌کنند در صورتی که برجام مورد توافق مجدد طرف‌ها قرار گیرد می‌تواند تحرک مثبتی در معاملات بازار سرمایه ایجاد کند که نتیجه آن رونق دوباره و بازگشت سرمایه‌ها به بورس خواهد بود. نوید قدوسی کارشناس بازار سرمایه معتقد است بر اساس تمامی متغیرها و توجه به ارزندگی بازار سهام، بورس شانس بالایی برای صعود خواهد داشت.


حرکت پول به سمت گروه‌های ریالی

نوید قدوسی کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اعلام رسمی خبر توافق، برخی گروه‌های خاص از جمله همین چند گروهی که در روزهای اخیر مورد اقبال بازار بوده‌اند را جذاب خواهد کرد و فارغ از اینکه آیا به لحاظ تحلیلی این گروه‌ها پتانسیل رشد دارند یا نه، تحت تاثیر جو روانی ایجاد شده، نقدینگی به سمت این گروه‌ها حرکت خواهد کرد. وی افزود: ضمن اینکه به نظر می‌رسد نرخ ارز هم با اعلام خبر توافق کمی افت کند و سهم‌های دلاری بازار سرمایه با فشار فروش مواجه شوند و نقدینگی از سمت این گروه‌ها هم به سمت سهم‌های خودرویی و بانکی و… خواهد رفت.

فشار کامودیتی‌محورها بر بازار

قدوسی ادامه داد: با توجه به آنکه حدود ۷۰ درصد از ارزش بازار سرمایه متعلق به سهم‌های دلاری بازار است این اتفاق می‌تواند در کوتاه‌مدت روی شاخص بورس تاثیر منفی داشته باشد. وی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز اضافه کرد: نکته اینجاست که احتمال کاهش نرخ ارز تحت تاثیر احیای برجام همزمان با کاهش قیمت جهانی کامودیتی‌ها بوده و هر چند با کاهش قیمت‌های جهانی، بهای تمام شده برخی شرکت‌های بورسی کاهش خواهد داشت، اما در کل کاهش قیمت‌های جهانی اثر منفی روی کلیت بازار سرمایه خواهد داشت.

اهمیت نرخ نیمایی برای شرکت‌ها

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته در نظر داشته باشید که درآمد شرکت‌های بورسی برمبنای نرخ ارز در سامانه نیما شناسایی می‌شود و باید دید با احیای برجام، سیاست بانک مرکزی در بازار ارز چه خواهد بود و آیا نرخ ارز نیمایی در محدوده فعلی تثبیت خواهد شد یا بانک مرکزی سیاست دیگری در پیش خواهد گرفت. قدوسی اظهار کرد: شخصا معتقدم با احیای برجام نرخ ارز در سامانه نیما به نرخ‌های بازار آزاد نزدیک‌تر خواهد شد و اگر بانک مرکزی چنین سیاستی در پیش بگیرد، ریسک کاهش نرخ ارز متوجه صنایع بورسی نخواهد بود و نرخ ارز به ثبات خواهد رسید. قدوسی بیان کرد: در مورد کامودیتی‌ها هم افت خاصی متصور نیستم. با این فرض کم‌کم توجه بازار به سمت سهم‌های کامودیتی‌محور جلب خواهد شد. علاوه بر این در صورت رفع تحریم‌ها، فضای عملیاتی شرکت‌ها بهبود یافته و با کاهش ریسک‌های سیستماتیک، بازار سرمایه شانس بیشتری برای صعود و افزایش P/E خواهد داشت و فرصتی ایجاد می‌شود تا بعد از آنکه بازار سرمایه از شوک کاهش نرخ ارز خارج شد، سهم‌های دلاری بازار هم مورد توجه قرار بگیرند.

وضعیت مبهم بانک‌ها پس از برجام

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی وضعیت بانک‌ها بعد از احیای برجام گفت: به نظر می‌رسد توافق سیاسی چندان منفعتی هم برای بانک‌ها به همراه نخواهد داشت، چراکه احیای برجام به معنای تعدیل انتظارات تورمی خواهد بود و اگر چه با تعدیل انتظارات تورمی، سپرده‌گذاری در بانک‌ها جذاب‌تر خواهد شد، اما اعطای تسهیلات در شرایط رکودی وضعیت متفاوتی خواهد داشت و شاید بانک‌ها نتوانند از محل عملیات بانکی سود مناسبی شناسایی کنند. قدوسی عنوان کرد: تجربه نشان داده در شرایط رکود اقتصادی، مطالبات غیرجاری بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند و این مطالبات، بخش کم‌کیفیتی از دارایی‌های بانک‌ها است و هر چقدر دوره ماندگاری مطالبات غیرجاری بانک‌ها طولانی‌تر شود، بانک‌ها برای انجام عملیات بانکی دچار مشکل شده و شاید برای تامین نقدینگی بیشتر اقدام به پیشنهاد سود بالاتر به سپرده‌گذاران و یا استقراض بین‌بانکی کنند که این اقدامات هم بدهی بانک‌ها را افزایش خواهد داد. در مقابل شانس بانک‌ها برای شناسایی سود از محل تسعیر ارز یا واگذاری دارایی‌ها کاهش خواهد یافت. به همین دلیل به نظر می‌رسد در صورت توافق، شرایط برای بانک‌ها دشوارتر خواهد شد.

بازدهی بالای بازار سرمایه در قیاس با رقبا

قدوسی در پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال جاری اظهار کرد: معتقدم بازدهی بازار سرمایه تا پایان سال جاری بیش از بازارهای موازی خواهد بود، چراکه در روند فرسایشی بازار سرمایه، قیمت سهام در این بازار افت زیادی داشته و نسبت P/E سهم‌ها پتانسیلی برای رشد بازار سرمایه ایجاد کرده است. وی افزود: ضمن اینکه قبل از توافق فضای کلی اقتصاد کشور ما به صورتی بوده که به سبب بالا بودن سطح ریسک سیستماتیک، گرایش سرمایه‌گذاران به دارایی‌های پرریسک، کمتر بوده و این موضوع یکی از علل فشار فروش در بازار سرمایه بوده است. در مقابل سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های فیزیکی گرایش داشته‌اند.‌ با کاهش ریسک سیستماتیک گرایش سرمایه‌گذاران هم تغییر خواهد کرد و دارایی‌های مالی بیش از قبل مورد توجه قرار خواهند گرفت و در این صورت، بازار سرمایه شانس زیادی برای رشد خواهد داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 283149
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا