شاخص کل بورس ۲۵ هزار واحد کاهش ارتفاع داد/ عقب‌نشینی حقیقی‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز: این بیشترین میزان خروج پول حقیقی از بازار طی سه ماه گذشته بوده است. در حالی روز گذشته حقیقی‌ها در نقش فروشنده ظاهر شدند که طی هفته‌های اخیر انتظار می‌رفت با توجه به ارزندگی سهام در برخی صنایع، آغاز فصل مجامع و موج تورمی تازه، پول تازه وارد بازار شود. با این حال اما به نظر می‌رسد بازار این روزها مجددا تحت تاثیر پررنگ‌شدن برخی ابهامات در فضای اقتصادی و سیاسی، گزارش‌های تخمینی گروه پالایشی به عنوان لیدر و شوک‌های خبری از سوی مقامات دولتی به گروه خودرویی به عنوان دیگر لیدر بااهمیت، روزهای سختی را تجربه می‌کند و نااطمینانی‌های اقتصادی صاحبان پول‌های هوشمند و حتی خرد را برای ورود به بازار سرمایه با تردید مواجه کرده است.


روز گذشته شاخص کل بازار سرمایه ۲۵ هزار و ۱۱ واحد فرو ریخت تا با ثبت افت ۵۸/۱ درصدی در پله یک میلیون و ۵۵۷ هزار واحدی قرار گیرد. شاخص هم‌وزن در این روز وضعیت بهتری نداشت و با کاهش هشت هزار و ۷۳۲ واحدی افت ۹۸/۱ درصدی را ثبت کرد. بدین‌ترتیب شاخص هم‌وزن در سطح ۴۳۲ هزار و ۷۷۲ واحدی قرار گرفت. از میان دیگر شاخص‌های بااهمیت بازار، روز گذشته شاخص آزاد شناور ۶/۱، شاخص بازار اول ۹۶/۱ و شاخص بازار دوم ۱/۱ درصد افت کردند. در این روز نمادهای کچاد، شستا،‌کگل، فولاد، پارسان، خودرو و شتران بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس داشتند. در همین حال نمادهای شستا، خودرو، خساپا، خگستر، شپنا، کدما و آسیاتک در میان پرتراکنش‌ترین‌های بورس بودند. در این روز بورس شاهد معاملاتی به ارزش شش هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان بود.  در آن سوی بازار، فرابورس هم روز گذشته سرخپوش بود و آیفکس ۲۴۳ واحد عقب رفت. در این بازار نماد وسپهر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت اما نتوانست در برابر موج منفی بازار کاری از پیش ببرد و در نهایت نمادهای هرمز، صبا، آریا، شگویا، غصینو و فرابورس با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص، آیفکس را عقب راندند. روز گذشته همچنین فروسیل، ددانا، حگهر، مدیریت، کرمان، فرابورس و تجلی پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. روز گذشته فرابورس معاملاتی به ارزش ۱۵۶ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان را تجربه کرد که تنها دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از آن به معاملات سهام اختصاص داشت.

سهامداران خودرویی در سمت فروش

روز گذشته گروه خودرویی بازار با فاصله زیاد از دیگر صنایع ۱۱ درصد  از ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص داده بود. پس از آن گروه‌های سرمایه‌گذاری متوسط و سهامی ETF هر کدام با شش درصد قرار گرفتند. در همین حال گروه فرآورده‌های نفتی که چند روزی است در مدار منفی قرار گرفته،‌ روز گذشته نیز یکپارچه سرخپوش شد و تنها پنج درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داد. روز گذشته نماد خگستر با ۲۷۶ میلیارد تومان معامله در راس بیشترین ارزش معاملات بازار قرار گرفت. این در حالی بود که قیمت سهام این نماد افت ۷/۵ درصدی را ثبت کرد. در همین حال دو نماد لیدر خودرویی یعنی خساپا و خودرو توانستند پس از خگستر به ترتیب با معاملاتی به ارزش ۱۸۸ و ۱۶۳ میلیادر تومان، در رتبه‌های بعدی قرار گیرند. با این حال اما هر دوی این نمادها در محدوده منفی معامله شدند؛ به نحوی که خساپا ۵/۴ درصد و خودرو ۳/۴ درصد بازدهی منفی ثبت کردند. در میان نمادهایی که روز گذشته توانستند بیشترین ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دهند، فروسیل با معاملاتی به ارزش ۱۳۶ میلیارد تومان بود که بازدهی ۹/۴ درصدی را ثبت کرد. در همین حال حکشتی یک درصد، قثابت ۷/۳ درصد و کدما ۹/۰ درصد مثبت شدند.

عملکرد پررنگ حقوقی‌ها

روز گذشته چهار درصد از معاملات بازار سهم معاملات خرد بود. با این حال اما رقم معاملات خرد بالاتر از روزهای گذشته بود و مجددا در بازه هفت هزار میلیارد تومانی قرار گرفت. بر این اساس از ۱۶۳ هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان معاملات روز گذشته در بازار سرمایه، هفت هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان سهم معاملات خرد شد. در این روز همچنین بازار سرمایه شاهد خروج هزار  و ۲۸۹ میلیارد تومانی پول حقیقی بود. این پنجمین روز متوالی معاملاتی بازار است که تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی به طور پررنگی خودنمایی می‌کند. روز گذشته در حالی حقیقی‌ها ۶۸ درصد از سمت خرید را اشغال کرده بودند که در سمت فروش نقش پررنگ‌تری داشته و ۸۵ درصد از فروش سهام را به نام خود ثبت کردند. ۶۸۴ میلیارد تومان از پول خروجی حقیقی‌ها در روز گذشته به نمادهای با ارزش بازار کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داشته است. در همین حال ۶۰۴ میلیارد تومان نیز از نمادهای با ارزش بازار بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان رخ داده است. روز گذشته اما حقوقی‌های بازار پررنگ ظاهر شدند. بر اساس آمارها، صندوق تثبیت بازار نیز به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از بازار حمایت کرد. در همین حال صندوق توسعه نیز با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی در بازار روز گذشته، پررنگ ظاهر شد. گفتنی است روز گذشته بیشترین توجه حقیقی‌ها به گروه اطلاعات و ارتباطات بوده است و گروه‌های فرآورده‌های نفتی، خودرو و قطعات، فلزات اساسی، شیمیایی و بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشترین ورود حقوقی را ثبت کرده‌اند.

بازار سرمایه که گفته می‌شود به بهانه گزارش‌های پالایشی‌ها در مدار منفی قرار گرفته، چند روزی است فاز اصلاحی را تجربه می‌کند و در فاصله ملموسی از کانال ۶/۱ میلیون واحدی قرار گرفته است. با این حال اما کارشناسان این روند را کوتاه‌مدت توصیف می‌کنند و بر این باورند به دلیل ارزندگی سهم‌ها و تورم داخلی و جهانی، بازار سرمایه می‌تواند مجددا رشد خوبی را آغاز کند و مامن مناسبی برای سرمایه‌های خرد و کلان باشد. با این حال اما ورود بازار به فاز مثبت و جذب دوباره نقدینگی منوط به ثبات تصمیم‌ها و شرایط اقتصادی و سیاسی و همچنین تثبیت نرخ دلار در محدوده منطقی است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 263794
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا