شاخص کل بورس دوباره به کانال ۴/۱ میلیون واحدی بازگشت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند که بازار در شرایط فعلی وضعیت مناسب و ارزنده‌ای را تجربه می‌کند و سرمایه‌گذاران می‌توانند با انتخاب هوشمندانه سهم‌ها،‌ سودهای مناسبی را در میان و بلند‌مدت کسب کنند. با این حال اما حاشیه‌های اقتصادی و سیاسی پیرامونی بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر سبب بیش واکنشی سهامداران و افزایش هیجان در بازار شده است؛ به نحوی که اجازه قرار گرفتن سهم‌ها در مسیر واقعی خود و رشد متعادل بازار را نمی‌دهد.

روز گذشته شاخص کل بورس با ۲۰ هزار و ۱۹۲ واحد رشد معادل ۴۶/۱ درصد بالا رفت و در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۷ هزار و ۱۲۷ واحد قرار گرفت. در همین حال شاخص هم‌وزن نیز سه هزار و ۶۱۲ واحد معادل ۹۴/۰ درصد رشد یافت. در همین حال شاخص‌های آزاد شناور،‌ بازار اول و بازار دوم نیز به ترتیب معادل ۳۲/۱، ۵۰/۱ و ۴۰/۱ رشد کردند. روز گذشته نمادهای فارس، شستا، فولاد، شپدیس، شپنا، تاپیکو و شبندر بیشترین تاثیر را بر شاخص کل داشتند. گفتنی است نماد فارس به تنهایی دو هزار و ۳۷۰ واحد بر شاخص کل تاثیر مثبت داشت. در همین حال خبهمن،‌ فولاد، خگستر، بورس، برکت، شبندر و انرژی سه پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند. گفتنی است بورس روز گذشته شاهد معاملاتی به ارزش چهار هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان بود. روز گذشته شاخص کل فرابوس نیز با اندکی رشد مواجه شد و ۱۶۹ واحد در کانال ۲۰ هزار واحدی بالا رفت. در این بازار نماد غصینو بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشت. در همین حال نمادهای آریا، ‌زاگرس، شگویا، ذوب، شاوان و صبا بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل فرابورس داشتند. توسن،‌فجهان، مدیریت، فرابورس، شاروم، سپیدار و آریا نیز پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. گفتنی است فرابورس در روز گذشته معاملاتی به ارزش ۶۷ هزار و ۲۵۹ میلیارد تومان را تجربه کرد.

انفعال حقوقی‌ها

بررسی معاملات روز گذشته بازار سرمایه نشان می‌دهد در این روز دست‌کم ۶۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت معامله شده و سهم معاملات خرد بازار تنها شش درصد بوده است. در همین حال سهم معاملات بلوکی سهام از معاملات دیروز نیز تنها ۴۱۶ میلیارد تومان بود. بدین ترتیب با وجود بالا رفتن شاخص کل بورس، معاملات اوراق همچنان دست بالاتر را در دادوستدهای بازار سرمایه‌ دارد. بر این اساس روز گذشته ارزش معاملات خرد بازار سرمایه به رقم چهار هزار و ۵۸۷ میلیارد تومان رسید که اگرچه رشد اندکی نسبت به معاملات روز یکشنبه نشان می‌دهد اما همچنان با روزهای متعادل بازار فاصله قابل‌ملاحظه‌ای دارد. با این حال اما روز گذشته گردونه معاملات به نحوی چرخید که در نهایت دست‌کم ۶۵ میلیارد تومان تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی ثبت شد. بر این اساس حقیقی‌ها در بازار روز گذشته،‌ با سهم ۸۴ درصدی از خریدها نقش پررنگی ایفا کردند و حقوقی‌ها همچنان در انفعال به سر بردند. در همین حال حقیقی‌ها در سمت فروش هم دست بالا را داشتند و ۸۲ درصد فروش سهام را رقم زدند. گفتنی است روز گذشته ۸ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به نمادهایی با ارزش بازار کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان و ۵۷ هزار میلیارد تومان به نمادهایی با ارزش بالاتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان وارد شد. اگر چه روز گذشته اندکی پول حقیقی وارد بازار شده است اما با توجه به روند شتابان خروج نقدینگی طی ماه‌های گذشته، این رقم چندان امیدبخش به نظر نمی‌رسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها در آبان دست‌کم ۲۰ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سرمایه خارج شده است.

گردش پول در نمادها

بررسی معاملات بازار سرمایه در روز گذشته نشان می‌هد در این روز معادل ۱۴۰میلیارد تومان سهام بانک ملت دادوستد شده است. در این میان گروه بهمن نیز با معاملاتی به ارزش ۸۴ میلیارد تومان پس از وبملت قرار گرفت و سهام پالایش نفت بندرعباس نیز در جایگاه سوم معاملات قرار گرفت. گفتنی است بیشترین معاملات بورس و فرابورس به گروه محصولات شیمیایی تعلق داشت به طوری که ۵۷۰ میلیارد تومان تنها در این بخش جابه‌جا شد. گروه خودرو و ساخت قطعات هم با معاملات ۳۳۰ میلیارد تومانی در مقام دوم قرار گرفت و گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری جایگاه سوم را از آن خود کرد. روز گذشته ۸/۱ درصد از کل سهام توسعه سامانه نرم‌افزاری نگین (توسن) معامله شد. تحلیلگران بازار سرمایه امیدوارند با کاهش حاشیه‌سازی‌ها برای بازار و شفاف‌سازی سیاست‌های دولت،‌ سهامداران بتوانند با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دقیق‌تری به سرمایه‌گذاری ورود کرده و مجددا رونق معاملاتی را به بازار بازگردانند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 230954
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا