سیگنال وین به دلار

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بررسی‌ها نشان می‌دهد که دو روز گذشته و در سایه اخبار مثبت رسیده از مذاکرات، میل به فروش در میان معامله‌گران بیشتر بوده و همین مساله نیز زمینه‌ساز ریزش قیمت دلار شده است. طبق گفته‌های نماینده روسیه در مذاکرات، متن پیشنهادی اروپا مورد توافق طرف ایرانی قرار گرفته است؛ موضوعی که می‌تواند مسیر قیمت دلار در روزهای پیش‌رو را نیز ترسیم کند. آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، اگر توافقی اتفاق بیفتد دلار می‌تواند به کاهش خود در مسیر نزولی ادامه دهد و به کف قیمتی خود در کانال ۲۶ هزار تومانی ادامه دهد. با این حال ماندگاری دلار در چنین نرخی چندان زیاد نخواهد بود و بازگشت چند هزار تومانی اسکناس آمریکایی در این شرایط نیز قابل پیش‌بینی خواهد بود.

بازار ارز در روزهای اخیر درگیر سیگنال‌های ضد و نقیض برجامی بوده است. هرچند این موضوع در ابتدا مانع از ریزش قیمت دلار می‌شد اما معاملات روز گذشته بازار نشان داد که میل به کاهش قیمت در میان خریداران و فروشندگان تقویت شده است. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که دیروز دلار یک پله پایین آمد و وارد کانال قیمتی ۳۰ هزار تومانی شد. دلار در معاملات قبلی خود با نرخ ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومانی معامله می‌شد اما دیروز قیمت فروش آن ۳۰ هزار ۷۵۰ تومان اعلام شد. اما این کاهش واکنش مثبت بازار ارز به اخبار جدید رسیده از مذاکرات است. طبق شنیده‌ها، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای عنوان کرده که ایران راجع به متن پیشنهادی اروپا، تنها چند سوال مطرح کرده و متن کلی مورد توافق قرار گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد که بی‌میلی ایران به متن پیشنهادی اروپا کمتر شده است.

با این حال بخشی از معامله‌گران ارزی اشاره می‌کنند که بازار ارز دیگر تحت تاثیر صحبت‌های اولیانوف قرار نمی‌گیرد. از نگاه آنها، قبل‌تر نیز از سوی این مقام، اخبار مثبتی مطرح شده بود که به وقوع نپیوست و به دنبال آن، عقب‌نشینی موقت دلار با رشد جبران شد. بخشی دیگر از فعالان باور دارند که اخبار منتشرشده در کانال‌های تلگرامی بیشتر شایعه‌سازی نوسان‌گیری کاهشی بوده است. به عنوان مثال برخی از کانال‌های تلگرامی عنوان می‌کردند که پیشنهادهای اروپا درباره مذاکرات هسته‌ای مورد تایید ایران قرار گرفته است. این در حالی است که در برخی از خبرگزاری‌های خارجی نوشته شده که ایران از اروپا تضمین خواسته و هنوز درباره نتیجه مذاکرات چیزی مشخص نیست. اگر بازار تحت تاثیر اخبار هیجانی کاذب باشد، افت اسکناس آمریکایی بادوام نخواهد بود. با این حال همین اخبار به ظاهر کاذب زمینه‌ساز ریزش قیمت دلار و ورود آن به کانال ۳۰ هزار تومان شده است. به نظر می‌رسد اگر دلار بتواند از نیمه این کانال قیمتی پایین‌تر بیاید باید شاهد تداوم روند نزولی دلار در بازار باشیم.

در همین رابطه، نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی مدعی شده در متن پیشنهادی اروپا برای احیای برجام که اخیرا در وین روی میز مذاکره قرار گرفته، از برخی تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عقب‌نشینی و مقرر شده پرونده فعالیت‌های هسته‌ای مشکوک ایران بسته شود.
با این حال رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعای پولیتیکو را رد کرد و درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و احیای توافق هسته‌ای با ایران با اشاره به اینکه هنوز توافقی در کار نیست گفته که واشنگتن قصد ندارد استانداردهای تحریمی خود را در مورد تجارت شرکت‌ها با ایران پایین بیاورد. خبرگزاری ایرنا هم دیروز اعلام کرده که آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای این هفته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی می‌شود و وزرای اطلاعات، نفت، صمت، نیرو، دادگستری، دفاع، میراث فرهنگی و راه‌وشهرسازی نیز در کمیسیون‌های مربوطه حاضر خواهند شد. در هر صورت به نظر می‌رسد پیام مذاکرات برای اقتصاد ایران مثبت بوده و همین مساله نیز می‌تواند زمینه‌ساز کاهش بیشتر قیمت‌ها باشد. هرچند کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که امکان ریزش دلار تا سطح ۲۶ هزار تومان نیز وجود دارد اما این نرخ برای دلار ماندگار نخواهد بود و باید منتظر رشد دوباره چند پله‌ای دلار و تثبیت آن در نرخ‌های ۳۰ هزار تومانی باشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 281397
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا