سیگنال مثبت نیما به بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  دولت پیش از این به سرکوب نرخ نیمایی پرداخته بود اما اکنون مدتی است فشار بر این نرخ را تا حدی کاهش و اجازه داده است این نرخ در چارچوب عرضه و تقاضا حرکت و نوسان کند. این رویکرد موجب آن شده که نرخ نیمایی به طور طبیعی با اندکی رشد روبه‌رو باشد، به نحوی که از ابتدای مردادماه تا روز گذشته- با وجود برخی نوسانات- از ۲۶ هزار و ۱۳۵ تومان به ۲۶ هزار و ۳۷۹ تومان رسیده بود. این در حالی است که نرخ دلار آزاد طی این مدت کاهشی بوده و روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش به سطح ۲۸ هزار و ۸۵۰ تومان افت کرده بود. این روند موجب آن شده است که فاصله نرخ نیمایی و آزاد که پیش‌تر به مرز ۳۰ درصد نیز رسیده بود، روز گذشته در سطح ۷ درصد قرار گیرد. به این ترتیب نرخ نیمایی در برابر نرخ آزاد به خوبی تقویت شده و می‌تواند خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران شرکت‌های صادرات‌محور باشد.

طی روزهای اخیر اخبار مذاکرات،‌ به عنوان مهم‌ترین محرک بازار سرمایه عمل کرد و توانست ارزش معاملات خرد را در آستانه ورود به کانال ۴ هزار میلیارد تومانی قرار دهد. در برخی روزها حتی با وجود افت شاخص کل بورس اما سطح ارزش معاملات خرد صعودی بود و این امید را در دل فعالان بازار سهام ایجاد کرده بود که این روند می‌تواند به منزله آغاز پویایی بازار تلقی شود. با این حال اما طی چهار روز معاملاتی گذشته ارزش معاملات خرد مجددا کاهشی شد تا مجددا به کانال دو هزار میلیارد تومانی باز گردد. در حالی که خبرهای برجامی توانسته است روند بازارهای طلا، سکه و به ویژه دلار را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد اما بورس تنها چند روزی به این خبرها روی خوش نشان داد و حالا مجددا به مسیر خروج پول حقیقی و کاهش ارزش معاملات خرد بازگشته است. بر همین اساس به نظر می‌رسد افزایش ارزش معاملات طی روزهای اخیر را بتوان به حساب شناسایی فرصت خروج برای برخی از سرمایه‌گذاران خرد تلقی کرد. این در حالی است که متغیرهای مهم اثرگذار بر بازار سرمایه نظیر نرخ تورم، افت نرخ دلار آزاد و کاهش فاصله آن با نرخ نیمایی طی روزهای اخیر و همچنین سیاست‌های اعلامی بانک مرکزی در حمایت از بازار سرمایه می‌تواند سیگنال‌های مثبتی را به معامله‌گران ارسال کند.

اثر متفاوت برجام بر صنایع بازار

اکنون این سوال مطرح است که چرا اهالی بازار سرمایه با وجود سیگنال‌های مثبت برجامی، در مقاطع صعودی تنها فرصت خروج را شناسایی می‌کنند یا به نوسانگیری می‌پردازند. به گفته کارشناسان بازار سرمایه برجام می‌تواند دو اثر متفاوت را بر سهم‌های بازار داشته باشد. یک دسته از سهم‌ها که به سهام ریالی مشهورند به طور سنتی از توافق برجام استقبال می‌کنند. اقبال ریالی‌ها از آن جهت است که این توافق می‌تواند با کاهش فشارهای اقتصادی، ریسک‌ها و هزینه‌های تولید را کاهش دهد و از سمت دیگر تقاضای بازار داخلی را که هدف اصلی این شرکت‌هاست تقویت کند. از همین‌رو گروه‌هایی مانند خودرو و حمل و نقل، دارویی‌ها، شوینده‌ها و گروه‌های مشابه که بازار داخلی بااهمیتی را برای خود تعریف کرده‌اند، از توافق برجام نفع می‌برند و بر همین اساس مورد اقبال سرمایه‌گذاران هستند. دسته دوم گروه‌های متاثر از برجام، گروه‌های صادرات‌محور هستند که عمدتا بر پایه صادرات کامودیتی‌ها عمل می‌کنند. به اعتقاد برخی سرمایه‌گذاران، در این گروه‌ها برجام می‌تواند از طریق تضعیف نرخ دلار اثر منفی داشته باشد و بر همین اساس طی روزهای اخیر شاهد آن بوده‌ایم که کاهش نرخ دلار در نتیجه انتشار خبرهای مثبت برجامی موجب افت این نمادها شده است. اگرچه در این میان کاهش بهای جهانی نفت همراه با نوسانات و افت نرخ برخی کامودیتی‌ها هم بی‌اثر نبوده است. با این حال همان‌گونه که در ابتدای گزارش نیز تاکید شد، افزایش نرخ دلار نیمایی همزمان با کاهش فاصله این نرخ با بازار آزاد، می‌تواند به عنوان یک سیگنال مثبت قوی برای سرمایه‌گذاران شرکت‌ها عمل کند. نکته حائز اهمیت وجود ابهامات فراوان در مسیر بازار سرمایه است که مانع ورود سرمایه‌گذاران شده و حتی برخی را به خروج ترغیب می‌کند. بر همین اساس به نظر می‌رسد مادامی که نتیجه قطعی و مشخصی از برجام اعلام نشود، سرمایه‌گذاران همچنان در کنار گود بازار سرمایه خواهند بود و به داد و ستدها ورود نمی‌کنند.

شناسایی فرصت خروج

طی روزهای اخیر بازار سرمایه با نوسانات زیادی روبه‌رو بوده است. در برخی روزها شاخص‌های کل و هم‌وزن صعودی بوده و در برخی روزها هر دو نزولی بوده‌اند. همچنین گاه شاخص هم‌وزن توانسته است با وجود افت شاخص کل در مسیر رشد گام بردارد. برخی ناظران بازار سرمایه این روند را ناشی از اثرگذاری متفاوت خبرهای مثبت برجامی و کاهش نرخ دلار بر سهم‌ها و گروه‌های مختلف می‌دانند. در ابتدای هفته گذشته بازار سرمایه با تقویت گروه‌های خودرویی،‌ بانکی و حمل و نقل پیش می‌راند و توانسته بود رشد شاخص کل و ارزش معاملات خرد را تجربه کند. با این حال اما در طول پنج روز معاملاتی هفته گذشته و همچنین دیروز، به طور مداوم خروج پول حقیقی صورت گرفته است، به نحوی که طی شش روز معاملاتی اخیر هزار و ۱۵۷ میلیارد تومان تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در بازار رخ داده است. بر همین اساس گفته می‌شود رشد این مقطع نیز تنها به عنوان فرصت خروج شناسایی شده و به منزله خروج پول قلمداد می‌شود. به ویژه نگاهی به سرانه خرید نمادها نشان می‌دهد سمت تقاضا به تدریج طی روزهای گذشته کمرنگ و کمرنگ‌تر ظاهر شده و در برابر سمت عرضه تضعیف شده است. در همین حال کاهش ارزش معاملات خرد به ویژه طی دو روز گذشته نیز بر همین امر صحه می‌گذارد و به معنای کاهش هر چه بیشتر نقدشوندگی و کندی بیش از اندازه چرخش نقدینگی در بازار است، به نحوی که ارزش معاملات خرد طی روزهای اخیر از سقف سه هزار و ۸۹۸ میلیارد تومان به دو هزار و ۷۸۸ میلیارد تومان در روز گذشته تنزل داشته است. در این میان همچنین با آغاز شهریور به موعد تسویه اعتبار برخی کارگزاری‌ها و حقوقی‌های بازار هم نزدیک می‌شویم که می‌تواند فشار مضاعفی را به بازار خالی از نقدینگی تحمیل کند. با این حال اما روند کاهشی قیمت‌ها در بازارهای رقیبی همچون طلا، سکه و ارز نگرانی کوچ سرمایه به بازارهای دیگر را فعلا از بین برده است و بر همین اساس برخی بر این باورند که سرمایه‌گذاران اکنون در حالت نقد قرار دارند.

عملکرد بازار در روز گذشته

بازار سرمایه روز گذشته با افت تمامی شاخص‌ها روبه‌رو بود. در این روز شاخص کل بورس ۸ هزار و ۹۱۳ واحد دیگر معادل ۶۲/۰ درصد عقب نشست و به ارتفاع یک میلیون و ۴۲۹ هزار و ۹۰۶ واحدی رسید. در همین حال شاخص هم‌وزن نیز ۸۸۶ واحد معادل ۲۲/۰ درصد افت کرد. شاخص‌های آزاد شناور،‌ بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب معادل ۵۱/۰ درصد، ۸۳/۰ درصد و ۳۷/۰ درصد افت کردند. روز گذشته نماد فولاد به تنهایی شاخص کل را هزار و ۹۶۴ واحد پایین کشید. در همین حال نمادهای فارس، کچاد، کگل، وامید، فخوز و ومعادن بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند. روز گذشته همچنین خساپا، خودرو، شپنا، خگستر،‌های وب، شستا و آسیاتک پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بوده‌اند. بورس در این روز، معاملاتی به ارزش سه هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان را تجربه کرد. در آن سوی بازار شاخص کل فرابورس هم روز گذشته با افت ۵۶ واحدی روبه‌رو بود. در این بازار نمادهای آریا، فزر، دماوند و فغدیر بیشترین تاثیر منفی و نمادهای فرابورس، بپاس و غصینو بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند. در همین حال روز گذشته دی، فزر، آریا، کرمان، فرابورس، ددانا و تلیسه پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. فرابورس در این روز شاهد معاملاتی به ارزش ۱۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بود که از این میزان، معاملات سهام تنها ۷۹۵ میلیارد تومان سهم داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 283449
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا