سیاست‌های جهانی چه اثری بر بازار بورس ایران دارد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  معمولاً سرمایه گذاران حرفه ای در هر بازاری به انواع متغیرهای اثرگذار در بازار توجه می کنند. اگرچه بازار بورس ایران با ریسک های سیستماتیک و متعددی روبرو است اما بی تردید در بازار سرمایه ایران که بسیاری از شرکت ها وابسته به نرخ های جهانی هستند تحلیل قیمت کامودیتی ها بسیار نقش آفرین است.


سال ۲۰۲۲ به واسطه جنگ اوکراین و البته سیاست های انقباضی سال خوبی برای قیمت کامودتی ها و البته بازارهای سهام در کشورهای مهم دنیا نبود. اما به نظر می رسد در آستانه تغییر سال میلادی چشم انداز تحلیل گران متفاوت است. موضوعی که حتما در بازار ایران نیز بی اثر نیست.

تنها ۱۰ روز دیگر تا نشست بعدی فدرال رزرو باقی مانده و حالا فایننشال تایمز در گزارشی می‌گوید دادوستد در بازارهای آتی اوراق بهادار خزانه‌داری حاکی از انتظار برای کاهش ۰.۵ درصدی نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۳ است. سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو در صورت مواجهه با کندی اقتصاد در سال آینده، نرخ بهره را کاهش خواهد داد و احتمال می دهند که بانک مرکزی ایالات متحده به پایان سیاست انقباض پولی تاریخی خود بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که نشان داده است.

با این حال در خصوص تاثیر این سیاست ها بر بازار سرمایه ایران، سعید کرداری کارشناس بازارهای مالی در گفت و گو با جهان صنعت نیوز می گوید: «طبق آخرین بررسی که انجام دادیم حدود ۶۰ درصد در بازار ایران کامودیتی وجود دارد. در واقع اکثر شرکت ها در حوزه فلزات، پتروشیمی ها و محصولات شیمیایی فعالیت می‌کنند که بخشی از آن به قیمت جهانی هم ربط دارد.

وی می افزاید: اما مشکل اینجاست که بازار سرمایه در کشور ما کمتر رقابتی است و اسیر قیمت های دستوری یا اعمال مداخله دولت است. هرچند شعار داده می‌شود که قیمت ها منصفانه است و بازار با ساز و کار آزاد و بدون دخالت پیش می رود اما برای مثال یک شرکت که متانول تولید می‌کند و بسیار قدرتمند است تنها با تغییر نرخ خوراک و بالا بردن قیمت، این شرکت زیان‌ده شد. بنابراین این مسائل می تواند تاثیر بیشتری نسبت به نرخ جهانی کامودیتی‌ها داشته باشد.

کرداری اما در توضیح نرخ کامودیتی ها می گوید: نرخ جهانی کامودیتی‌ها با ارتباط با شاخص ایندکس دلار دارد که هرچقدر قیمت دلار افزایش پیدا می کند تقاضا در کامودیتی ها پایین آمده و قیمت پایین می آید و برعکس. از سوی دیگر نرخ بهره نسبت مستقیم با شاخص ایندکس دلار دارد. در حال حاضر نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا حدود ۴ درصد است که گفته می شود تا ۵ درصد هم امکان رشد دارد.

این کارشناس بازارهای مالی تصریح می کند: به نظر می‌رسد طبق آنچه گفته شده است سرعت بالا رفتن نرخ بهره کاهش می یابد و احتمالا یک یا دو پله افزایش نرخ بهره دیگر در راه باشد. به دلیل اینکه آمریکا قصد دارد نرخ تورم تا ۲ یا ۳ درصد کاهش دهد بنابراین نرخ بهره نهایت تا ۵ درصد افزایش می یابد.

وی خاطرنشان می کند: از سوی دیگر هرچه زودتر جنگ اوکراین و روسیه تمام شود اثر آن را در بازارهای جهانی خواهیم دید. به نظر می رسد سال ۲۰۲۳ سیاست های انقباضی شدید را نخواهیم دید و به سمت خنثی شدن سیاست ها حرکت خواهند کرد. قیمت کامودیتی ها رشد خواهد کرد و به تبع این موضوع در بازار بورس ما نیز اثرگذار خواهد بود.

کرداری تاکید می کند: به نظر می رسد کسانی که سهام دلاری داشته باشند می توانند در سال جدید میلادی منتظر سود ۱۵ تا ۲۰ درصدی به واسطه رشد قیمت کامودیتی ها باشند.

این کارشناس بازارهای مالی می گوید: پیش بینی می شود که سال ۲۰۲۳ برای بازارها سال بهتری خواهد بود. با توجه به اینکه سیاست های انقباضی شدیدی در سال ۲۰۲۲ اعمال شد در سال جدید این اتفاق نخواهد افتاد. هر چند این اتفاق خوبی برای بازار سرمایه ما نیز خواهد بود اما باید دانست که بازار ما با ریسک های دیگری نیز همراه است.

وی مشکل اصلی بازار سرمایه مسئله اعتماد می داند و می گوید: اعتماد از بین رفته در سال ۹۹ می تواند تا سال ها در بازار اثرگذار باشد. همچنین قیمت گذاری دستوری و سیاست های دولت بسیار اثرگذار تر از موضوع قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی است.

کرداری یادآور می شود: در حال حاضر با حجم زیادی از نقدینگی روبرو هستیم که می تواند در هر بازار طوفان ایجاد کند. این نقدینگی می توانست به سمت بازار سرمایه و تولید حرکت کند که متاسفانه این عدم اعتماد از این امر جلوگیری کرد. متاسفانه نقدینگی در حال حاضر سرگردان است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 311621
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا