سهم ۱۳ درصدی مسکن در تولید ناخالص داخلی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  محمود شایان یادآور شد: در طرح نهضت ملی مسکن برای بانک مسکن ۲۱۰ هزار واحد تکلیف شده که اکنون بیش از ۱۵۰ هزار واحد را از این محل تامین مالی کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید تسهیلات به سمت تولید هدایت شود، افزود: بهترین روش اعطای تسهیلات مشارکت مدنی است. تا پایان دی ماه امسال بانک‌ها ۲۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دادند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این عدد به ۲ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

وی افزود: در ۱۰ ماه امسال حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان در سیستم بانکی به بخش مسکن اختصاص یافته که سهم بانک مسکن ۲۹ درصد یعنی ۳۵ هزار میلیارد تومان است.

مدیر عامل بانک مسکن با بیان اینکه بخش مسکن به طور مستقیم ۵ درصد و به طور غیرمستقیم ۱۲ تا ۱۳ درصد در تولید ناخالص داخلی سهم دارد، گفت: بخش زیادی از نقدینگی کل کشور در بخش مسکن صرف می‌شود. لذا هرچه ارزش افزوده مسکن بیشتر باشد، سرمایه‌گذاری در این بخش نیز افزایش می‌یابد.

شایان با تاکید بر اینکه برای تامین مالی ابزارهای مختلفی وجود دارد، بیان کرد: این تامین مالی مورد نیاز می‌تواند از طریق تجمیع وجوه مالی، رسوب مانده حساب‌های دولتی، انتشار و فروش اوراق، توزیع منابع مالی صندوق‌های بازنشستگی، تمرکز بخش قابل توجهی از بودجه سازمان‌های دولتی نظیر بودجه نوسازی مدارس، تامین مالی از طریق زنجیره تامین و استفاده از بازارهای نوین تامین مالی اعم از ریالی و ارزی صورت گیرد.

وی افزود: همچنین امیدواریم بتوانیم از منابع خارجی نیز برای تامین مالی استفاده کنیم. در این راه نیز وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان بورس، بانک مرکزی و بانک مسکن لازم است که یکایک ابزارهای مورد نیاز را بررسی کنند و از همه ظرفیت‌های نهادها استفاده کنند‌.

شایان خاطرنشان کرد: در بانک مسکن برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم از انواع حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن جوانان و اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات، تسهیلات تبصره‌ای قوانین بودجه سنواتی، تسهیلات بدون سپرده از محل منابع داخلی و از محل انتشار اوراق رهنی استفاده کنیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 248367
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا