سهم تعاونی‌ها در اقتصاد چند درصد است؟

جهان صنعت نیوز| اسدالله عباسی  به راه‌های بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت تعاونی‌ها در رونق اقتصادی اشاره کرد و گفت: اگرچه در تشکیل تعاونی‌ها مخصوصا از در ابتدای انقلاب موفق ظاهر شده‌ایم اما انسجام، تقویت، هدایت، رونق و به ثمر رسیدن آن‌ها اینگونه نبوده است و در این زمینه غفلت شده، در حالی که تعاونی‌های تولیدی، خدماتی، مسکن و… به معنای مردمی کردن اقتصاد است.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم توجه و تقویت تعاونی‌ها سبب شده اکثر آن‌ها غیرفعال، نیمه فعال و حتی زیان‌ده شوند، افزود: در حالی سهم تعاونی‌ها در اقتصاد زیر ۱۰درصد است که مطابق برنامه پنجم توسعه کشور، این سهم باید به ۲۵ درصد می‌رسید و اکنون باوجود آنکه چند سال نیز از آغاز برنامه ششم توسعه گذشته این سهم هنوز  زیر درصد مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه تعاونی‌های مصرفی و خدماتی نسبت به دیگر تعاونی‌ها  فعال‌تر هستند، ادامه داد: تقویت تعاونی‌ها باید در تمامی حوزه‌ها و ابعاد رخ دهد چراکه تمام بخش‌ها به صورت زنجیره‌ای به یک دیگر مربوط هستند، به‌عنوان مثال تعاونی تولیدی نیاز به توزیع و حمایت‌های دیگر دارد لذا باید تمام عناصر چرخه درست عمل کنند تا یک تعاونی به موفقیت برسد.

عباسی با اشاره به نقش بانک‌ها و وزارت صمت در رونق تعاونی‌ها، اضافه کرد: دولت باید نقش اجرا و نظارتی خود را در تقویت تعاونی‌ها اجرا کند، همچنین یکی از دلایل ضعف اقتصادی در کشور عدم توجه و حتی سخت‌گیری‌ها به بخش خصوصی است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس معتقد است باید از کشورهای موفق در مسئله رونق تعاونی‌ها الگو گرفته و مدیریت و استراتژی صحیحی برای آن در نظر گرفت، همچنین برنامه‌ریزی‌های کوتاه، میان و بلند مدت را مد نظر قرار داد به طوری که با رفتن و آمدن دولت‌ها این استراتژی زمین گذاشته نشود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با یادآوری اینکه “تعاونی روستایی” نیز زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است اما مشکلات متعددی دارد، گفت: تعاون جزو سیاستگذاری اصل ۴۴ قانون اساسی است و براساس برنامه پنجم توسعه قرار بود سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد کشور ایفا کند و اگرچه تعاونی مستقل از دولت بوده و بودجه خاصی به این بخش تعلق نمی‌گیرد اما دولت باید با بسته‌های حمایتی از این بخش حمایت کند.

اقتصاد کلان
شناسه : 29830
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا