سقوط دسته‌جمعی شاخص‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز: در کنار شاخص کل، شاخص‌های هم‌وزن و فرابورس هم با کاهش ملموسی روبه‌رو بودند و هر دو به کانال پایین‌تر سقوط کردند. روز گذشته همچنین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در سطح دو هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان قرار گرفت تا همچنان در تله رکودی که دولت برای این بازار پهن کرده گرفتار باشد. در همین حال به عادت یک ماه اخیر، روز گذشته هم پول حقیقی پرحجمی از بازار خارج شد تا زنگ خطر این بار با صدای بلندتری به گوش سرمایه‌گذاران برسد. کارشناسان بازار سرمایه عوامل بیرونی اقتصادی و سیاسی را در شکل‌گیری روند کنونی بازار بسیار موثر می‌دانند. عوامل منفی موثری که تنها راه دفع اثر آنها، ایجاد ثبات در سیاستگذاری دولت و تعیین‌تکلیف ابهاماتی همچون برجام است؛ با این حال اما آنچه به جایی نرسد فریاد است!

روز گذشته شاخص کل بورس با سقوط ۲۴ هزار و ۳۴۲ واحدی روبه‌رو بود و بدین ترتیب با افت ۶۶/۱ درصدی در پله یک میلیون و ۴۳۹ هزار و ۴۱۶ واحدی قرار گرفت. در این روز همچنین شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب معادل ۶۳/۱ درصد، ۹۰/۱ درصد و ۳۸/۱ درصد عقب‌نشینی کردند. همچنین شاخص هم‌وزن به عنوان شاخص بااهمیت در بررسی وضعیت بازار سرمایه، هشت هزار و ۹۰۱ واحد دیگر عقب نشست تا با ۲۳/۲ درصد افت، از کانال ۴۰۰ هزار واحدی به کانال پایین‌تر سقوط کند.

گفتنی است نمادهای فولاد، شبندر، ومعادن، شستا، نوری، حکشتی و کچاد در این روز بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس داشتند. در همین حال شپنا، شبندر، شستا، فولاد، خودرو، نوری و خساپا پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی در روز گذشته بوده‌اند. بورس در این روز معاملاتی به ارزش چهار هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان را ثبت کرد. در آن سوی بازار فرابورس هم روز گذشته را با افت پشت سر گذاشت. شاخص کل این بازار در روز گذشته ۳۰۶ واحد دیگر عقب نشست تا از کانال ۱۹ هزار واحدی به کانال پایین‌تر سقوط کرده باشد. در این بازار نمادهای آریا، زاگرس، شاوان، شگویا، فغدیر، دماوند و خدیزل بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند. در همین حال، دی، آریا، ددانا، کرمان، فرابورس، فزر و تجلی نیز پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بوده‌اند. فرابورس در این روز معاملاتی به ارزش ۱۲۶ هزار و ۹۵۷ میلیارد تومان را ثبت کرد که از این میزان تنها ۶۰۹ میلیارد تومان سهم معاملات سهام بوده است!

عملیات فرار حقیقی‌ها

ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در روز گذشته نشان می‌دهد بازار همچنان در مسیر رکودی گام برمی‌دارد و در انتظار محرکی قوی برای رشد است. به ویژه آنکه سهام ارزنده بازار اکنون با ارائه گزارش‌های امیدبخش سه ماهه و ماهانه و تقسیم سودهای مناسب می‌توانند برای سرمایه‌گذاران جذاب واقع شوند. با این حال اما بازار این روزها نه به ارزندگی سهم‌ها اعتنایی می‌کند و نه اثر تورم را مهم می‌شمارد. این روزها اغلب حقیقی‌ها در حال فروش سهام هستند و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هم دست به نقد در انتظار تحرکی موثر، به تماشا نشسته‌اند. بر همین اساس روز گذشته هم دست‌کم ۶۳۰ میلیارد تومان دیگر تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی رخ داد. این روند طی یک ماه اخیر شدت گرفته و در تمامی روزهای معاملاتی خروج پول حقیقی رخ داده است. در این روز بیش از ۸۳ درصد فروش‌ها از سوی حقیقی‌ها صورت گرفته و سهم ۶۴ درصدی آنها در سمت خرید هم حکایت از کمرنگ‌تر شدن فعالیت آنها در مقایسه با هفته‌های اخیر است.

صنایع با بیشترین معاملات خرد

روز گذشته صنایع گروه فرآورده‌های نفتی توانستند در صدر توجه معامله‌گران قرار گیرند.همچنین صندوق‌های سهامی ETF و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در مراتب بعدی گروه‌ها با بیشترین ارزش معاملات خرد قرار داشتند. نمادهای پالایش، شپنا، شبندر، حکشتی و فولاد نیز از جمله نمادهایی بودند که توانستند بیشترین معاملات خرد را تجربه کنند.

در این میان گفته می‌شود بسیاری از قیمت‌ها به کف خود رسیدند و P/E بازار هم به میانگین بلندمدت خود رسیده است؛ سودسازی شرکت‌ها هم در شرایط خوبی به سر می‌برد اما همچنان فشار فروش بالاست؛ موضوعی که نشان می‌دهد ریسک‌های سیستماتیک بازار دست بالا را دارند. نگرانی از تشدید رکود اقتصاد جهانی و اصلاح کامودیتی‌ها، آینده مبهم برجام، تشدید قیمت‌گذاری دستوری و البته واکنش بازار به اخبار مربوط به افزایش نرخ بهره از جمله عواملی است که شرایط کنونی بازار را رقم زده است. برخی کارشناسان بر این باورند که از دید تکنیکال ممکن است سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی، حمایتی نسبتا قوی پیش‌روی شاخص کل باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 277956
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا