سفر هوایی ارزان می‌شود

جهان صنعت نیوز:  در حالی که با افزایش نرخ دلار در سال گذشته مسوولان صنعت هوانوردی دائما این صنعت را وابسته به نرخ دلار آزاد معرفی می‌کردند و خواستار افزایش قیمت بودند حالا با کاهش قیمت دلار تاثیری در نرخ‌های شناور بلیت هواپیما مشاهده نمی‌شود. در این شرایط انجمن شرکت‌های هواپیمایی لیستی از قیمت‌های جدید بلیت هواپیما منتشر کرده است که از اواخر شهریور‌ماه اجرایی خواهد شد. با این وجود مشخص نیست چرا با وجود گذشت دو ماه از کاهش قیمت دلار، نرخ بلیت‌ها از ۲۱ شهریور‌ماه تعدیل می‌شود و از سوی دیگر ضمانت اجرایی مشخصی برای رعایت این نرخ‌ها از سوی ایرلاین‌ها وجود ندارد چراکه در گذشته نیز موارد بسیاری از تخلف ایرلاین‌ها از سقف قیمت‌های اعلامی منتشر شده بود.

ادامه فعالیت‌های چارتری، دلیل گرانی

به تازگی رییس کمیسیون عمران مجلس علت گرانی بلیت هواپیما با وجود کاهش نرخ ارز را ادامه فعالیت چارتری و فقدان نظارت سازمان هواپیمایی کشوری دانسته و گفته بود: مشخص نیست چرا با کاهش قیمت دلار بلیت هواپیما ارزان نمی‌شود. محمدرضا رضایی‌کوچی با انتقاد از افزایش غیرمنطقی قیمت بلیت هواپیما، گفته بود: متاسفانه نرخ بلیت پرواز در سال‌های اخیر مدام در حال افزایش است و هیچ نظارتی روی کنترل این قیمت‌ها وجود ندارد. نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی‌ با انتقاد از تداوم فعالیت شرکت‌های چارتری در حوزه سفرهای هوایی، اعلام کرده بود: «قطعا یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت بلیت هواپیما به ویژه در ایام خاص، فعالیت چارترکننده‌هاست. در شرایط کنونی میزان تعداد مسافران و متقاضیان استفاده از حمل و نقل هوایی بسیار بیشتر از میزان صندلی‌های موجود هواپیماهاست، بنابراین فعالیت چارتری در این شرایط هیچ معنایی ندارد. امروز شرکت‌های چارترکننده، بلیت هواپیما را با قیمت دلخواه در بازار عرضه می‌کنند و تنها در این عرصه مردم و مسافران تحت فشارهای مالی قرار می‌گیرند.»

این نماینده مردم در مجلس دهم‌ با انتقاد از عدم تحقق وعده سازمان هواپیمایی کشوری درباره محدود کردن شرکت‌های چارتری، گفته بود: «با وجود وعده این سازمان، شرکت‌های چارتری در حوزه مسافرت هوایی به فعالیت خود ادامه داده‌اند و هنوز اقدام خاصی در این عرصه انجام نشده است. در گذشته مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری عامل اصلی افزایش قیمت بلیت هواپیما را افزایش نرخ ارز اعلام می‌کردند و می‌گفتند با توجه به سهم ۵۰ درصدی ارز در هزینه‌های ایرلاین‌ها و هواپیماها، افزایش قیمت بلیت هواپیما طبیعی است. حال در شرایط کنونی این سوال مطرح می‌شود که چرا با وجود پایین آمدن نرخ ارز، قیمت بلیت هواپیما کاهش نمی‌یابد؟ جواب این سوال تداوم فعالیت شرکت‌های چارتری و عدم نظارت سازمان هواپیمایی بر عملکرد ایرلاین‌هاست.»

همزمان با رییس کمیسیون عمران مجلس، رییس سازمان تعزیرات نیز انتقادات شدیدی را به گران‌فروشی ایرلاین‌ها مطرح کرده بود که حالا سازمان هواپیمایی گفته است مردم خودشان برای اثبات گران‌فروشی ایرلاین‌ها سند ارائه دهند! در همین حال دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از کاهش قیمت‌ بلیت پروازهای داخلی از ۲۱ شهریور با توجه به کاهش نرخ ارز و بر اساس دلار ۱۱ هزار تومانی خبر داده است.

کاهش قیمت بلیت هواپیما از ۲۱ شهریور

مقصود اسعدی‌سامانی گفته با توجه به روند کاهشی نرخ ارز‌، ‌‌نرخ‌های بلیت هواپیما از تاریخ ۹۸/۶/۲۱ کاهش می‌یابد. او می‌گوید: کاهش نرخ ارز بلافاصله در قیمت بلیت هواپیما تاثیر‌گذار نیست ولی برای رضایت بیشتر مسافران هوایی این تصمیم از سوی شرکت‌های هواپیمایی اتخاذ شد. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده است: «شرکت‌های هواپیمایی موافقت کردند نرخ‌های خود را بر اساس ارز ۱۱ هزار تومانی تنظیم کنند در حالی که امروز نرخ ارز ۱۱۴۰۰ تومان‌ است ولی قرار شد نرخ‌ها بر اساس ارز ۱۱ هزار تومانی اعمال شود. با توجه به نرخ ارز و نحوه دسترسی به قطعات و سرویس‌های نگهداری و شرایط تقاضای بازار، شرکت‌ها در دامنه نرخ‌های تعیین‌شده، بلیت خود را عرضه می‌کنند و بازار تقاضا در تابستان به‌گونه‌ای است که با وجود ‌فصل افزایش مسافرت، بلیت‌های مسیر پرتردد مشهد با میانگین حدود ۴۸۰ هزار تومان فروش رفته است.

این نرخ‌ها بر اساس شرایط بازار و عموما بر اساس رقم میانگین بین سقف و کف فروخته می‌شود. ‌به عنوان مثال در مردادماه امسال میانگین قیمت بلیت تهران- مشهد ۴۸۰ هزار تومان بود در حالی که سقف قیمت ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده بود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مدعی است که شرکت‌‌ها‌ تلاش می‌کنند با توجه به شرایط بازار و تقاضا، نرخ‌های میانگین را اعمال کنند، ‌شرکت‌های هواپیمایی برای حفظ مسافر سعی می‌کنند بلیت با نرخ مناسب‌تر عرضه کنند، مسافران خود را حفظ کنند و خدمات خود را هم استمرار ببخشند.

سازمان هواپیمایی:

مردم برای برخورد با گران‌فروشان سند ارائه کنند

معاون سازمان هواپیمایی اعلام کرد تا‌کنون هیچ گزارشی مبنی بر گران‌فروشی بلیت هواپیما در سفرهای داخلی و خارجی نداشته‌ایم و هیچ سندی هم در رابطه با تخلف ایرلاین‌ها به دست ما نرسیده است، اما اگر مردم بلیتی که گران‌تر از آنچه باید به آنها فروخته شده را به ما ارائه کنند، متخلف یا متخلفان را به دستگاه‌های قضایی و نظارتی معرفی می‌کنیم.

مرتضی دهقان معاون هوانوردی و بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه چرا به گفته برخی مخاطبان، بلیت هواپیما در مواردی افزایش‌ قیمت غیر‌قانونی و خارج از عرف دارد‌ گفت: خبرهایی که اخیرا درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما یا گران‌فروشی منتشر می‌شود، هیچ کدام واقعیت ندارد‌ چرا که تاکنون هیچ سندی در این زمینه مانند تصویری از بلیت هواپیمای مورد نظر منتشر نشده است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد برخی از این اخبار مغرضانه منتشر می‌شود، افزود: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر گران‌فروشی بلیت پروازهای داخلی یا خارجی نداشته‌ایم و اگر مردم با هر تخلفی در این زمینه مواجه شدند، به سازمان هواپیمایی شکایت کنند تا متخلفان را به دستگاه‌های نظارتی و قضایی معرفی کنیم. معاون هوانوردی و بین‌الملل سازمان هواپیمایی ادامه داد: هر کسی که شاهد گران‌فروشی بلیت هواپیما بالاتر از نرخ مصوب اعلام شده در سایت سازمان هواپیمایی بوده، به این سازمان مراجعه و در سامانه حقوق مسافر، شکایت خود را با مستندات ثبت کند. در صورت ثبت این شکایت قطعا با شرکت هواپیمایی یا آژانس هواپیمایی متخلف برخورد خواهیم کرد و آن را به دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان تعزیرات حکومتی معرفی خواهیم کرد.

دهقان تاکید کرد: مردم باید به این نکته دقت کنند که فقط بلیت‌های پروازی اکونومی مشمول قیمت‌گذاری بوده و شرکت فروشنده‌ موظف به رعایت نرخ‌نامه منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی است و سایر بلیت‌ها مثل بیزینس و فرست‌کلاس شامل این قاعده نمی‌شود. پس از انتشار نرخ‌نامه جدید بلیت هواپیما در ابتدای تابستان امسال، اخباری مبنی بر گران‌فروشی بلیت هواپیما در شبکه‌های مجازی و از سوی برخی مخاطبان مطرح شده بود. سازمان هواپیمایی به عنوان دستگاه حاکمیتی متولی در زمینه نظارت بر ایرلاین‌ها و تخلف و گران‌فروشی احتمالی آنها وظیفه پیگیری و نظارت برای پیشگیری و جلوگیری از تضییع حقوق مردم را برعهده دارد.

اقتصاد کلان
شناسه : 46663
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا