سرنخ‌های افزایش قیمت‌ها در بازار ارز/ پالس تورم به دلار

به گزارش جهان صنعت نیوز: بررسی‌های آماری نیز نشان می‌دهد که دلار با افزایش قیمت به استقبال سال جدید رفته و دامنه نوسان خود را تا نزدیکی کانال ۲۸ هزار تومان گسترش داده است با این حال نااطمینانی‌های موجود جلوی رفتار هیجانی معامله‌گران را گرفته است. پیش‌بینی‌های کارشناسی نیز نشان می‌دهد با وجود ایستادگی بازار در برابر رشد قیمت دلار، ناامیدی معامله‌گران از آینده مذاکرات انتظارات را به سمت افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌کشاند. بنابراین در صورتی که چشم‌انداز روشنی از آینده سیاسی و اقتصادی کشور ترسیم نشود، باید پرسید سیاستگذار از چه ابزاری برای کشیدن ترمز رشد قیمت‌ها استفاده خواهد کرد؟

اگر نگاهی به شاخص‌های قیمتی در بازار ارز بیندازیم به این نتیجه روشن می‌رسیم که دلار با وجود همه مقاومت‌هایی که بازار ارز از خود نشان می‌دهد میل به افزایش قیمت دارد. حتی در شروع سال نیز این ارز خارجی با افزایش قیمت نسبت به سال گذشته کار خود را شروع کرد و با وجود ماه‌ها تثبیت نرخ توانست سر از کانال جدید قیمتی درآورد. آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد دلار در اسفند سال گذشته با نرخ حدود ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومانی به کار خود پایان داد. اما از ابتدای سال جاری دلار راه ورود خود به کانال قیمتی ۲۷ هزار تومانی را پیدا کرد و بر همین اساس نیز نوسانات قیمتی خود را در این کانال قیمتی ادامه داده است. در روزهای اخیر نیز دلار تلاش زیادی برای کشف کانال ۲۸ هزار تومانی داشته، به طوری که نرخ‌های ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومانی نیز برای آن به ثبت رسیده است. دیروز نیز دلار با نرخ ۲۷ هزار و ۷۲۰ تومانی در حال معامله بود که نشان از مقاومت اسکناس آمریکایی برای کاهش قیمت دارد. با وجود فشارهایی که برای افزایش قیمت دلار وجود دارد، نیروهایی در بازار حضور دارند که جهت‌گیری بازار به سمت کاهش قیمت را تعیین می‌کنند.

از جمله این نیروها مذاکرات برجامی و اخباری است که از سوی مقامات مذاکره‌کننده به گوش می‌رسد. با آنکه در برخی دوره‌ها خبرهای مثبتی به گوش می‌رسد و بازار ارز را کاهشی می‌کند اما در روزهای دیگری نیز خبرها در خصوص سرنوشت مذاکرات منفی می‌شود و دلار بار دیگر وارد مسیر افزایش قیمت می‌شود. با این حال نکته مهم در خصوص وضعیت بازار ارز این است که این روزها شاهد جهش‌های شدید قیمتی نیستیم و بازار به نوسانات اندک قیمتی بسنده کرده است. همان‌طور که گفته شد برجام مساله مهمی برای معامله‌گران بازار ارز محسوب می‌شود به طوری که رفتار معامله‌گران در سایه مذاکرات بسیار محتاط‌تر شده است. با این حال عدم قطعیت در خصوص سرنوشت برجام میل دلار به افزایش قیمت را نیز تقویت کرده است؛ مساله‌ای که به نظر می‌رسد به جای آنکه اهرمی برای رشد ناگهانی و شدید قیمت‌ها شود، مسیر رشد تدریجی ارز را فراهم آورده است.

اما در کنار عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی نیز کماکان در بازار حضور دارند و بر سرنوشت بازار ارز تاثیر می‌گذارند. برآوردهای اعلامی نشان می‌دهد که نرخ تورم در تمام ماه‌های سال گذشته بالای ۴۰ درصد بوده است. این نرخ حتی در میانه سال گذشته به بیش از ۴۵ درصد نیز دست یافت. اگرچه کاهش تدریجی و اندکی در نرخ تورم در نیمه دوم سال دیده شد اما این کاهش ملایم نشان از چسبندگی بالای شاخص تورمی دارد. ضمن آنکه به دلیل برخی تصمیمات سیاستی در ماه‌های اخیر زمزمه‌های جدیدی در خصوص رشد قیمت کالاها و خدمات شنیده می‌شود. برای مثال تصمیم دولت برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی حتی پیش از اجرا نیز زمینه‌ساز رشد قیمت کالاهای اساسی شده و افزایش نرخ حقوق گمرکی نیز قیمت کالاهای وارداتی را بالا خواهد برد. بنابراین به نظر می‌رسد همه زمینه‌های لازم برای افزایش دوباره نرخ تورم فراهم است و این یعنی تداوم فشارهای تورمی به همه حوزه‌های اقتصادی از جمله بازار ارز. بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که شاخص تورمی به حرکت صعودی خود ادامه خواهد داد و بازار ارز را نیز مستعد افزایش قیمت خواهد کرد. رشد قیمت ارز نیز به خودی خود بر قیمت کالاهای وارداتی اثر خواهد گذاشت. بنابراین شاخص تورمی و ارزی در ماه‌های پیش رو به کمک یکدیگر خواهند آمد و یکدیگر را تقویت خواهند کرد و این همان مساله‌ای است که می‌تواند چشم‌انداز قیمت‌ها در همه بازارهای اقتصادی ایران را افزایشی کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 255343
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا