سرمایه‌ گذار باشیم نه سپرده‌ گذار

جهان صنعت نیوز|   این نوع تفکر در ایران از زمانی آغاز شد که در سال ۱۲۶۶ بانک “شرق جدید” بدون داشتن هیچ مجوزی در عمارت شرق میدان امام (توپخانه قدیم) دایر شد. درست از همان زمان بود که این بانک انگلیسی با افتتاح حساب‌جاری و پرداخت بهره به آن آغازگر مفهومی جدید در تاریخ ایران شد.


متأسفانه در پس این سال‌ها و از پی حوادث مختلف هرروز علاقه عامه مردم به بانک‌ها بیشتر از قبل شده، چراکه بدون هیچ اقدامی نسبت به پولی که در بانک نهاده بودند بهره دریافت می‌کردند. سودی که بدون زحمت به دست می‌آید، سودی که هیچ ریسکی ندارد و … جملات اغواکننده‌ای است که باعث ترغیب عامه مردم به سمت سپرده‌گذاری در بانک می‌شود.

اما نکته‌ای که در پس پرده نهفته اینجاست که این نگاه به‌تدریج از دوران ناصرالدین‌شاه تا به امروز باعث شد ایران از یک کشور تولیدکننده به یک کشور مصرف‌کننده تبدیل شود؛ چرا پول‌های سرگردان به‌جای آنکه در تولید و بازار هزینه شود به سمت بانک‌ها رفته و باعث عقب‌ماندگی کشور در تولیدشده است. جالب است بدانید که ایرانیان از ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح با صنعت ذوب‌آهن آشنایی داشتند، و از سنگ‌آهن تولید می‌کردند؛ آن چنانکه در شاهنامه هم فردوسی به آن اشاره‌کرده است. اما درست از همان سال‌های آغاز به کار “بانک شرق جدید” از تولید آهن به واردکننده قراضه آهن تبدیل شدیم و این آغاز یک روند فرسایشی در چرخه تولید ایران شد.

برای اینکه بتوانیم از فرهنگ سپرده‌گذاری به سرمایه‌گذاری و تولید دست‌یابیم باید ابتدا به‌صورت صحیح و مفهومی با کلمه سرمایه‌گذاری آشنا شویم، چراکه تا زمانی که از تفاوت سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری آگاه نباشیم در مسیر سپرده‌گذاری مسیر را ادامه خواهیم داد.

سرمایه‌گذاری به مفهوم کسب سود قطعی و ماهیانه نیست، سرمایه‌گذار با بررسی موارد مختلف و ورود به سرمایه‌گذاری موردنظر آغازگر راهی می‌شود تا در سایه تولید و تأمین نیاز جامعه به کسب درآمد و سود برسد و این بسیار متفاوت از سپرده‌گذاری است؛ سرمایه‌گذاری و ورود در روند تولید یعنی به نسبت صنعتی که بدان ورود کرد؛ خواب پولی را برای خود متصور شود! خواب پول برای طی کردن مراحل مختلف تولید که بدون شک برای کسب درآمدهای پایدار در آینده باید با وسواس و دقت نظر بیشتری به آن‌ها بپردازی تا بتوانی در سال‌های بعد یک درآمد پایدار برای سرمایه‌گذاری خود در چرخه تولید دست پیدا کنید.

در سپرده‌گذاری شما تنها به یک سود بی‌چون‌وچرا و بدون تأخیر می‌اندیشید اما همیشه از سطح متوسط جامعه عقب‌تر خواهید بود برخلاف سرمایه‌گذاری که شاید سرمایه‌گذار در سال‌های ابتدایی آغاز فعالیت هیچ درآمدی را کسب نکند اما در سال‌های بعد صاحب درآمدی خواهد شد که بسیار بیش از سود بانکی است.

برخی مدعی هستند سرمایه لازم را برای ورود به عرصه تولید ندارند؛ به نظر برای دوستانی که در خود چنین توانی را نمی‌بینند بهترین جایگاه بورس است، بازار بورس با مقیاس کوچک یا بنگاه واسطه برای ورود سرمایه‌گذاران به چرخه تولید و تجارت است. جالب است بدانید در تمام سال‌های گذشته بازار بورس پرسودترین بازار در ایران بوده است و سرمایه‌گذاران در این بازار با خرید سهام شرکت‌های تولیدی صنعتی و بازرگانی به‌اندازه دارایی خود وارد چرخه تولیدشده و از سپرده‌گذاران صرف به سرمایه‌گذارانی هوشمند تبدیل می‌شوند.

برای ورود به این بازار هم باید نکات مهمی را موردنظر قرار داد که مهم‌ترین آن عبارت‌اند از: بررسی ارزش ذاتی شرکت‌ها، بررسی برنامه‌های اجرایی آینده شرکت‌ها، بررسی میزان فروش شرکت‌ها. سه اصل مهمی است که بدون شک باعث پیروزی در یک سرمایه‌گذاری هدفمند در بورس خواهد شد. که بدون شک بورس در مقیاس کوچک می‌تواند ذهن‌ها را آماده ورود به چرخه تولید و آغاز جایگزینی فرهنگ سرمایه‌گذاری بر سپرده‌گذاری خواهد بود.

اقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 32069
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا