سرمایه‌گذاری مشترک در اکتشاف، استخراج و فرآوری‌

به گزارش جهان صنعت نیوز: با توجه به وجود منابع غنی و فراوان معدنی که از سنگ‌های تزیینی و کانسارهای فلزی گرفته تا عناصر نادر خاکی در ایران و دیگر کشورهای عضو اکو، گفته می‌شود که کشورها باید فرصت را مغتنم بشمارند.  به دلیل اینکه ظرفیت‌های خوب معدنی  و زمین‌شناسی در بین کشورهای عضو اکو وجود دارد، اعضای این سازمان از عزم جدی و مشترک برای شناسایی و برداشت مواد معدنی سخن می‌گویند؛ همکاری‌ای که می‌تواند برای اقتصاد کشورهای در حال توسعه ثمربخش باشد.

گردش سیاست ایران به سمت اکو

براساس آنچه مسوولان می‌گویند سیاست کشور افزایش همکاری‌های منطقه‌ای است و به همین دلیل سازمان اکو به عنوان یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب برای همکاری است. به این ترتیب به تازگی ایران اعلام کرده که برای سرمایه‌گذاری و همکاری‌ مشترک با کشورهای عضو اکو آمادگی کامل دارد و  حاضر است در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری و ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک و فرآوری مواد معدنی همکاری کند.

معاون دبیرکل اکو در ایران نیز اعلام آمادگی کرده که متعهد به اتخاذ اقدامات عمل‌گرایانه لازم و مورد نیاز برای اجرای اقدامات پیشنهادی مشخص از سوی اعضاست.  ازآنجاکه همکاری در حوزه مواد معدنی یک مولفه کلیدی در خصوص رشد اقتصادی پایدار از سوی این سازمان است؛‌ در نتیجه همکاری با اعضا باعث فراهم شدن سرمایه‌گذاری مواد معدنی، رشد مواد معدنی، گسترش تجارت و تضمین رویکردهای پایدار نسبت به توسعه مواد معدنی خواهد شد.

ایران آماده است

در این خصوص مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: ایران برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای عضو اکو در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری‌ معدنی و ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در هر کدام از کشورهای عضو آمادگی کامل دارد.

امیرحسین کُمیلی در اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو (سازمان همکاری اقتصادی) افزود: سیاست قطعی ایران، افزایش سطح همکاری‌های منطقه‌ای است و سازمان اکو به عنوان یکی از ظرفیت‌های خوب برای همکاری‌های منطقه‌ای محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز ایران پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب به کشوری قوی و قدرتمند در دستیابی بسیاری از زیرساخت‌ها تبدیل شده است.

کمیلی افزود: ایران در عرصه زمین‌شناسی و اکتشاف، استخراج و فرآوری معادن پیشرفت‌های خوبی داشته است و ظرفیت‌های بالایی هم در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: فناوری‌های روز و شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان قوی بسیاری در ایران ایجاد شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اصفهان اظهار داشت: ایران یکی از بنیانگذاران سازمان اکو است و ظرفیت‌های خوبی از نظر معادن و زمین‌شناسی در کشورهای عضو اکو وجود دارد.

وی اضافه کرد: سایر کشورهای عضو اکو هم در این زمینه‌ها پیشرفت خوبی دارند و این امر امید را بیشتر می‌کند که همکاری‌های آینده به‌طور جدی‌تر و عملیاتی‌تر ادامه پیدا کند.

کُمیلی خاطرنشان کرد: کشورهای عضو اکو و ایران دارای منابع غنی و فراوان معدنی از جمله سنگ‌های تزیینی تا کانسارهای فلزی و عناصر کمیاب هستند.

وی با بیان اینکه همه عناصر جدول مندلیف در این منطقه وجود دارد، افزود: عزم مشترکی برای شناسایی خوب و برداشت عالمانه و فرآوری این معادن وجود دارد تا برای ملت‌های منطقه و کشورهای عضو ارزش افزوده به همراه داشته باشد.

همکاری در حوزه مواد معدنی، مولفه کلیدی اکو

همچنین معاون دبیرکل اکو با بیان اینکه تلاش‌های متعهدانه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران به‌منظور افزایش همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه مواد معدنی در میان کشورهای عضو اکو را ارج می‌نهیم، افزود: براساس شواهد حاصل از اکتشاف منابع معدنی درگذشته و تولید فعلی، بخش مواد معدنی یکی از حامیان عمده اقتصادی کشورهای عضو اکو است که بسیاری از آنها غنی از منابع معدنی هستند.

«حسین آونی‌بیکاکلی» خطاب به نمایندگان کشورهای عضو اکو تصریح کرد: انتظار می‌رود تقاضا برای مواد معدنی درون اکو و دیگر اقتصادهای مشتری در پس رشد اقتصادی در حال بهبود سریع افزایش یابد چرا که دوره پس از کرونا اکنون آغاز شده و توقع می‌رود رشد در استفاده از مواد معدنی با تقاضا در اقتصادهای در حال توسعه که با نرخ سریع‌تری نسبت به اقتصادهای توسعه‌یافته در حال رشد است‌، ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه در عین حال الگوهای تقاضای معدنی به تغییر خود ادامه خواهند داد، تصریح کرد: در حالی که تقاضا برای مواد معدنی مورد استفاده در صنایع‌سنتی و کاربران نهایی به رشد خود ادامه خواهد داد، تحت‌الشعاع مصرف، ساخت‌وساز، تولید و کشاورزی، تقاضاهای جدید نیز در حال مطرح شدن است.

این مقام مسوول ادامه داد: این امر با تکیه بر حرکت به سوی انتشار کمتر آلاینده‌ها، انرژی تجدیدپذیر و ذخیره انرژی، برقی شدن حمل و نقل، فناوری‌های دیجیتال و چهارمین انقلاب صنعتی، تقاضای رو به رشد سریع برای مواد معدنی حیاتی و تقاضای فزون‌یافته برای مواد معدنی سنتی مانند مس، نیکل، آلومینیوم و قلع بزرگترین تغییر در بازارهای مواد معدنی برای چندین دهه به شمار می‌آید.

حسین آونی‌بیکاکلی خاطرنشان کرد: شیوه‌های پیشرو از جمله منبع‌یابی معتبر، نیاز به امنیت عرضه مواد معدنی و حرکت به سمت کاهش انتشار آلاینده‌ها از زنجیره‌های تامین مواد معدنی، کاهش اثرات و خطرات زیست‌محیطی و ضرورت دستیابی به مجوزهای اجتماعی برای فعالیت از جوامع میزبان در حال تکامل سریع هستند.

فرصتی برای استفاده از شیوه‌های پیشرو

معاون دبیرکل اکو با بیان اینکه بسیاری از معیارها توسط ملت‌های پیشرو در زمینه مواد معدنی و نیز سازمان‌های مواد معدنی در جای دیگر تعیین شده، تصریح کرد: این امر فرصتی را برای اکو جهت نهایت بهره و استفاده بردن از شیوه‌های پیشرو در جهان و انطباق آنها متناسب با شرایط منطقه‌ای، ضمن اجرای بهبود مستمر برای همگام بودن با انتظارات در حال تحول فراهم می‌کند.

حسین آونی‌بیکاکلی یادآور شد: به منظور میسر کردن کاربرد موثر عمل و شیوه صحیح، یک ضرورت و بایستگی برای قابلیت راهبری و هدایت قوی، نه تنها در داخل دولت، بلکه با صنعت و سازمان‌های جامعه وجود دارد.

به گفته وی، بنابراین تصویب شیوه‌های پیشرو باید با ظرفیت‌سازی در سراسر سازمان‌های ذینفع مواد معدنی فعال شود تا این اطمینان حاصل شود که موسسات و افراد برای ایفای نقش خود در زمینه هدایت و راهبری موثر مواد معدنی مجهز هستند.

معاون مدیرکل اکو در ایران خطاب به حاضران در این نشست گفت: همکاری در حوزه مواد معدنی یک مولفه کلیدی استراتژی اکو در خصوص رشد اقتصادی پایدار است که منطقه ما را قادر خواهد کرد تا با هم برای فراهم کردن سرمایه‌گذاری مواد معدنی، رشد بخش مواد معدنی، گسترش تجارت و تضمین رویکردهای پایدار نسبت به توسعه مواد معدنی همکاری کنیم.

وی تصریح کرد: اطلاعات و راهنمایی‌های ارزشمند شرکت‌کنندگان برای دست نخورده نگه داشتن این همکاری به ما در شناسایی موضوعات متمرکز کمک خواهد کرد.

آونی‌بیکاکلی با بیان اینکه دبیرخانه اکو متعهد به اتخاذ اقدامات عملگرایانه لازم و مورد نیاز برای اجرای اقدامات پیشنهادی مشخص شما است، یادآور شد: در همین راستا از هیچ تلاش و سیاستی برای آماده‌سازی زمینه‌های مناسب برای همکاری‌های منطقه‌ای دریغ نخواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: مطمئن هستم که حاصل نشست ارائه توصیه‌های خروجی کلیدی و ایده‌های جدید معرف استراتژی یا نقشه راه برای اقدامات آتی و تحریک فعالیت‌های پیگیری مناسب خواهد بود.

گفتنی است، سازمان همکاری اقتصادی اکو، یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان در سال ۱۳۴۱ نخستین بار آن را پایه‌ریزی کردند و سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به این سازمان پیوستند. این سازمان اکنون با ۱۰ عضو، ۴۸۰ میلیون نفر جمعیت و هشت‌ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت از منابع غنی انرژی برخوردار است.

حالا هشتمین نشست گروه کارشناسان معدنی اکو پس از یک وقفه ۵ ساله به همت سازمان زمین‌شناسی ایران در اصفهان برگزار شده است.   اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو تا ۲۶ آبان با حضور کارشناسان هفت کشور پاکستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ایران در اصفهان در حال برگزاری است. هم‌اندیشی متخصصان و مدیران حوزه کشورهای عضو اکو و به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و دیدگاه‌های نوین و حل مسائل بخش زمین‌شناسی و معدنی، به عنوان مهم‌ترین اهداف برگزاری هشتمین اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو اعلام شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 305019
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا