سردرگمی بورس‌ بازان

به گزارش جهان صنعت نیوز: در معاملات روز سه‌شنبه پانزدهم آذر ماه، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز کاری قبل ۴ هزار و ۱۹۹ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۴۰۹ هزار و ۴۰۴ واحد رسید.

شاخص هم‌وزن بورس نیز با رشد هزار و ۶۱۶ واحدی در سطح ۴۱۶ هزار و ۱۹۰ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۳۰ واحد پایین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۶۱۰ واحد قرار گرفت.

در مجموع معاملات سه‌شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دوازدهمین روز متوالی منفی شد و ۶۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

از سویی برخی کارشناسان معتقدند که سیگنال‌های مثبت برای رشد بازار کم نیستند. از عرضه خودرو در بورس و حذف قیمت‌گذاری دستوری گرفته تا بالا رفتن قیمت دلار که محرک مهمی برای بازار است. همچنین حمایت‌های دولت از بورس نیز از جمله این سیگنال‌هاست اما در عین حال خروج پول از بورس همچنان ادامه دارد.

محمد غفوری کارشناس بازارهای مالی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» معتقد است سایه ریسک‌های سیستماتیک بر سر بازار وجود دارد اما می‌توان نسبت به رشد شاخص تا محدوده‌های بالاتر همچنان امیدوار بود.

او می‌افزاید: عرضه خودرو در بورس اگر مافیای بزرگ جاده مخصوص سنگ‌اندازی نکند یک اتفاق مهم برای سودآوری شرکت‌های خودرویی و صنایع وابسته به آن است که می‌تواند در روند بازار موثر باشد.

غفوری اما تصریح می‌کند: بازار در اصل نیاز به سرمایه‌گذار دارد که این مهم نیاز به رفع موانعی مانند حذف قیمت‌گذاری دستوری، پایین آمدن بهره بین‌بانکی و کاهش دخالت در بازار است.

بورس برای رشد نیاز به محرک‌های قوی دارد

تمایل بازار به بالا رفتن بیشتر از تمایل آن برای کاهش است، اما از طرفی محرک‌های قوی برای این اتفاق دیده نمی‌شود. بورس تهران برای رشد نیاز به محرکی قوی دارد که اگر چنین محرکی ایجاد شود، شاخص به راحتی تا ۱/۶ میلیون واحد بالا می‌رود، اما هنوز چنین محرکی مشاهده نشده است.

با این وجود شواهد نشان می‌دهد بورس بیشتر تمایل به صعود دارد. چند روزی هم هست که ارزش معاملات خرد رشد کرده و از محدوده ۲۷۰۰ میلیارد تومان تا بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. اما همان‌طور که طی چند روز ارزش معاملات بالا آمده، طی چند روز هم می‌تواند به سمت پایین حرکت کند.

افزایش ارزش معاملات خرد و خروج پول

با این حال فعلا می‌توان گفت که سیگنال مثبتی از جانب ارزش معاملات خرد مشاهده شده که این می‌تواند مهم‌ترین سیگنال مثبت این روزها باشد.

از زاویه دیگر، خروج پول حقیقی‌ها از بازار سهام همچنان بی‌وقفه انجام می‌شود و حقیقی‌ها با این خروج پول‌ها نشان داده‌اند به وضعیت بازار اعتماد ندارند و ترجیح می‌دهند پول خود را از این بازار خارج کنند تا یا به بازارهای موازی بروند، یا در موقعیتی بهتر در همین بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند.

دو روز پیش حدود ۱۷۰ میلیارد تومان پول خرد از بازار خارج شد، در حالی که یکشنبه رقم خروج پول ۱۳۰ میلیارد تومان بود. هفته قبل خروج پول در هر روز تا حدود ۴۰-۳۰ میلیارد تومان کاهش یافته بود و می‌توان گفت که به موازات رشد ارزش معاملات، خروج پول حقیقی‌ها هم رشد داشته است.

سود سهامداران بورسی کمتر می‌شود؟

صنایع بورسی با شروع فصل سرما با کاهش سود و زیان مواجه می‌شوند که زیان یا کاهش سود را می‌توان ناشی از قطع یا سهمیه‌بندی گاز دانست.

امسال نیز با شروع فصل سرما صنایع با مشکل گاز مواجه شدند و حتی بر اساس اخبار منتشر شده در چند روز گذشته گاز برخی از صنایع چند ساعتی قطع شده است. به نوعی با شروع سرمای شدید، جیره‌بندی گاز صنایع نیز شروع شد.

هر سال در فصل زمستان لیستی برای قطعی گاز برخی از صنایع پتروشیمی، فولادی و سیمانی تهیه می‌شود و به نوعی گاز صنایع با برنامه‌ریزی سهمیه‌بندی می‌شود. به واسطه این قطعی گاز تحلیلگران تولیدات شرکت‌ها را ۱۲ ماهه نمی‌بینند و سودآوری شرکت‌ها را در ۹ تا ۱۱ ماه حساب می‌کنند.

این صنایع هر سال با کاهش تولید مواجه می‌شوند و در نهایت قیمت محصول در بازار آزاد افزایش پیدا می‌کند. این افزایش قیمت باعث می‌شود که زیان صنایع بالا نرود اما افزایش قیمت به معنای سود نیست چراکه میزان تولید کاهش یافته است.

این قطعی گاز را می‌توان یک ریسک برای بازار سرمایه به حساب آورد. درست است که اغلب واحدهای تولیدی فولاد دارای ذخیره مواد اولیه برای مدت ٢٠ روز تا یک ماه هستند که از طریق آن می‌توانند تا یک ماه از زمان قطعی گاز را به آسانی سپری کنند اما در واقع تداوم این اتفاق بیشتر از یک ماه زمینه‌ساز مشکل کمبود تولید در شرکت‌ها خواهد بود.

پتروشیمی‌ها، متانول‌سازان و اوره‌سازان به راحتی قادر به مدیریت قطعی گاز برای مدت یک ماه تا ۴۵ روز هستند. این واحدها هر سال در زمان قطعی گاز به مساله اورهال شرکت می‌پردازند، اما اگر قطعی گاز در واحدهای پتروشیمی بیشتر از یک ماه به طول بینجامد باعث ایجاد مشکل اساسی برای این واحدها می‌شود.

در شرایط کنونی و حال حاضر این قطعی گاز تاثیر چندانی نمی‌تواند روی سودآوری صنایع داشته باشد اما در بلندمدت میزان سود صنایع را کاهش خواهد داد.

حسین مریدسادات، کارشناس بورس در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت: «بازار سرمایه در حال حاضر به دو دسته نماد‌های شاخص‌ساز و سایر سهام متوسط و کوچک تقسیم شده است. این دو دسته رفتاری جدا از هم را روی تابلو معاملات ثبت می‌کنند. شاخص‌سازها به جز گروه خودرو که اخبار مثبتی اطراف آن مخابره می‌شود، وارد فاز اصلاح شده‌اند.»

وی افزود: «به طور مثال بحث قطع گاز صنعت پتروشیمی و پالایشی‌ها چشم‌انداز خوبی برای زمستان در پیش برای این صنایع ترسیم نمی‌کند. در گروه بانکی فعلا اهالی بازار اقبالی نسبت به آنها نشان نمی‌دهند و در گروه فلزات اساسی، در بازار کامودیتی‌ها اخبار مطلوبی شنیده نمی‌شود.»

با این همه اما همچنان سایه سیگنال‌های مثبت هم بر سر بازار سرمایه پابرجاست که باید دید روند بازار طی روزهای آینده و البته زمستان ۱۴۰۱ به کدام سمت خواهد رفت؟

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 311977
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا