سد دز فقط ۷۰ میلیون مترمکعب آب قابل بهره‌برداری دارد

به گزارش جهان صنعت نیوز: سعید رئوفی نسب در حاشیه بازدید خبرنگاران از سد دز ، اظهار کرد: اینکه سد دز در فصل پاییز در پایین‌ترین تراز خود باشد طبیعی است اما امسال یک سال خاص و شرایط ویژه است و باید به این مساله توجه داشته باشیم.

 وی افزود: در حال حاضر ورودی سد دز ۳۰ مترمکعب بر ثانیه و خروجی سد ۶۰ مترمکعب بر ثانیه است و به این به معنای آن است که ۳۰ مترمکعب بر ثانیه از ذخیره موجود سد استفاده می‌ شود.

مدیرعامل سد دز گفت: در شرایط فعلی فقط ۷۰ میلیون مترمکعب از ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد قابل بهره‌برداری است و با این حجم، حداکثر تا یک ‌ماه آینده می‌توانیم شرایط را ادامه دهیم و ۷۰ میلیون مترمکعب را مصرف کنیم.

رئوفی نسب عنوان کرد: با توجه به این‌که در حال حاضر خروجی سد دز ۶۰ مترمکعب بر ثانیه است، این میزان رها سازی فقط برای حق آبه رودخانه، درختان و آبزیان است و امکان استفاده از این آب برای کشاورزی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در گذشته معمولا در آبان‌ماه حداقل یک یا ۲ سیلاب داشتیم که آب را پشت سد می ‌آورد اما متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. امیدواریم در روزهای باقیمانده آبان‌ ماه و روزهای ابتدایی آذرماه بارندگی داشته باشیم و شرایط تغییر کند زیرا اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، ۶۰ مترمکعب بر ثانیه خروجی سد نیز کاهش می‌یابد.

مدیرعامل سد دز تصریح کرد: در حال حاضر ارتفاع آب پشت سد ۳۰۸ متر است که طبق قاعده نباید از ۳۱۰ متر پایین ‌تر بیاید اما به دلیل وضعیت خاص خوزستان و خشکسالی این ریسک را پذیرفتیم که از تراز ۳۱۰ متر به تراز ۳۰۵ متر نیز برویم.

رئوفی‌نسب ادامه داد: اگر تراز سد دز پایین ‌تر ۳۰۵ متر برود، در صورت آمدن سیلاب از بالا دست، ناگهان حجم قابل توجهی از آب به پشت سد می‌رسد و به بدنه سد آسیب وارد می شود.

وی با بیان اینکه براساس پیش بینی ها، هواشناسی خبرهای خوبی ندارد، گفت: احتمالا آخر هفته جاری در لرستان بارندگی خوبی خواهیم داشت و اگر بارندگی خوب و سیلاب داشته باشیم و ارتفاع آب پشت سد به ۳۱۰ متر به بالا برسد بهتر می‌ توانیم شرایط را مدیریت کنیم.

مدیرعامل سد دز در خصوص نیروگاه برق این سد، گفت: نیروگاه سد در شبانه روز یک میلیون و ۲۰۰ هزار کیلو وات برق تولید می ‌کند و آب رها سازی شده از مجرای نیروگاه خارج و صرف تولید برق می‌ شود اما اگر حجم آب از ۳۰۵ متر پایین تر بیاید باعث ایجاد گرداب خواهد شد و نیروگاه قابل بهره برداری نخواهد بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 226132
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا