سبقت هزینه ساخت مسکن روستایی از شهری

به گزارش جهان صنعت نیوز: سال‌های متمادی است که مسوولان بر مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در مقابل زلزله تاکید داشته و از تسهیل شرایط ساخت‌وساز در روستاها صحبت می‌کنند. اما ظاهرا رشد قیمت مصالح ساختمانی موضوعی فراتر از تصمیمات دولت و مجلس در این سال‌ها بوده است و اگر چه در دو سال گذشته سقف وام مسکن روستایی بالاتر از مصوبه دولت رشد داشته است اما همچنان برخی مصالح ساختمانی در روستاها به دلیل دور بودن از مراکز استان‌ها و هزینه‌های رفت و آمد به مراتب رشد قیمتی بیشتری نسبت به شهرها و مراکز استان‌ها را تجربه می‌کنند.


اگر چه این روزها در شهرهای بزرگ متوسط قیمت ساخت مسکن کمتر از شش میلیون تومان نیست و این عدد در روستاها حدودا پنج میلیون تومان است اما آنطور که گفته می‌شود کمبود مصالح ساختمانی در روستاها به بیشترین معضل متقاضیان و ساکنان روستاها تبدیل شده است.

در شرایطی که حدود نیمی از روستاهای کشور طی چهار دهه گذشته مقاوم‌سازی شده است، بنا به دستور رییس‌جمهور، سود تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۱۸ به پنج درصد کاهش یافت.

عواقب عدم هماهنگی میان دستگاه‌ها

همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی، به دستور رییس‌جمهور سقف تسهیلات ساخت مسکن روستایی به یکباره از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود پنج درصد افزایش یافت. این افزایش سقف تسهیلات، آن طور که از نوع پرداخت آن مشاهده می‌شد می‌توانست تا حدودی رشد قیمت تمام‌شده ساخت مسکن را از روی دوش متقاضیان مسکن روستایی بردارد اما عدم همکاری سازمان برنامه و بودجه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت تسهیلات مسکن روستایی را متوقف کرده است.

آن طور که طبق برنامه و از سوی بنیاد مسکن اعلام شده تا سال ۱۴۰۵ بالغ بر ۷۰ درصد واحدهای مسکونی باید مقاوم‌سازی شوند اما رشد قیمت تمام‌شده ساخت مسکن از یک سو و عدم پرداخت تسهیلات از سوی دیگر قطعا عدد ۷۰ درصد را کوچک‌تر خواهد کرد.

ساخت‌وساز در روستاها با منابع مالی روستاییان انجام می‌شود

این روزها در اغلب روستاها هر ساخت‌وسازی هم که در حال انجام است فقط و فقط با منابع مالی خود روستاییان شکل می‌گیرد و رشد قیمت انواع مصالح ساختمانی به خصوص سیمان و آهن‌آلات و میلگرد باعث شده تا اغلب ساخت‌وسازها متوقف و نیمه‌کاره باقی بماند.

اما آنطور که از روستاها خبر می‌رسد این روزها در اغلب روستاها هر ساخت‌وسازی هم که در حال انجام است فقط و فقط با منابع مالی خود روستاییان شکل می‌گیرد و رشد قیمت انواع مصالح ساختمانی به خصوص سیمان و آهن‌آلات و میلگرد باعث شده تا اغلب ساخت‌وسازها متوقف و نیمه‌کاره باقی بماند.

در گذشته بیشتر به نوسازی واحدهای آسیب‌دیده در سوانح توجه می‌شد

حمیدرضا سهرابی مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه تا قبل از سال ۱۳۸۴ که طرح نوسازی مسکن روستایی شروع شد تنها ۷ درصد واحدها مقاوم بودند اما الان به ۵۰ درصد رسیده است، گفت: البته ۱۰ سال پیش از آن طرح بهسازی داشتیم اما بیشتر به نوسازی واحدهای آسیب‌دیده در سوانح پرداخته می‌شد. از سال ۱۳۸۴ به شکل جدی مقاوم‌سازی سالانه حدود ۲۰۰ هزار واحد کلید خورد که با فراز و فرودها یک میلیون و ۸۵۳ هزار واحد در این ۱۶ سال نوسازی شده است.

اما مجید جودی معاون بازسازی بنیاد مسکن در گفت‌و‌گو با بازار با بیان اینکه سال گذشته از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی که مقرر شده بود وام ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت کنند ۱۸۰ هزار فقره را بانک‌ها اجرایی کرده‌اند گفت: از این میزان نیز ۱۲۵ هزار خانوار به بانک‌ها معرفی شده‌اند و ۷۵ هزار خانوار عقد قرارداد کرده‌اند و کار را شروع کرده‌اند. ۲۷ هزار واحد مسکونی نیز کار ساخت خود را به اتمام رسانده‌اند.

لزوم ایجاد سیستم‌های انگیزشی

او در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود با توجه به رشد دستمزدها و سایر اقلام مصالح ساختمانی متوسط ساخت مسکن در روستاها امسال افزایش چشمگیری پیدا کند؟ گفت: متوسط ساخت مسکن در روستاها برای یک واحد مسکونی قابل سکونت و نه اینکه به اتمام برسد، متری ۵/۴ تا پنج میلیون تومان است. اینکه وام ۱۰۰ میلیون تومانی پیشنهاد شد که به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد برای این بود که حداقل ۷۰ درصد هزینه ساخت برای یک واحد مسکونی ۶۰ متری را در بر بگیرد و پوشش دهد. جودی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم در این ۱۰ سال و تا ۱۴۱۰ نوسازی و بازسازی مسکن در روستاها شکل بگیرد و سرعت خوبی داشته باشد باید سیستم‌های انگیزشی ایجاد کنیم و تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی را هر چه سریع‌تر اجرایی کنیم ادامه داد: به هر حال افزایش دستمزدها و رشد قیمت مصالح ساختمانی در قیمت تمام‌شده ساخت مسکن در روستاها که معمولا مصالح ساختمانی کمیاب‌تر از شهرها است تاثیر بیشتری دارد. امیدواریم که امسال رشد قیمت تمام‌شده ساخت مسکن در روستاها زیاد نباشد تا اگر وام ۲۰۰ میلیون تومانی اجرایی شد و از سوی بانک‌ها به متقاضیان پرداخت شد بتواند حداقل تا ۶۰ درصد هزینه ساخت مسکن را پوشش دهد.

قیمت تمام‌شده ساخت مسکن در روستاها در سال جاری

از طرفی رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که امسال با توجه به رشد ۵۷ درصدی دستمزدها و رشد قیمت سیمان و فولاد آیا قیمت تمام‌شده ساخت مسکن نیز بیشتر از ۳۰ درصد خواهد بود؟ گفت: اعتقاد بنده این است که امسال قیمت تمام‌شده مسکن در روستاها ۱۵ درصد افزایش یابد.

اکبر نیکزاد ادامه داد: در این خصوص باید اذعان کنم که چون تولید مصالح ساختمانی را شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مسکن افزایش خوبی برای تولید مصالح ساختمانی داده‌اند ما اگر بتوانیم وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی را برسانیم بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت تمام‌شده نخواهیم داشت.

شنیده‌ها حاکی از این است که برخی از متقاضیان ساخت مسکن روستایی به دلیل منتظر ماندن برای دریافت وامی که هنوز از سوی بانک مرکزی اجرایی و عملیاتی نشده است با هزینه تمام‌شده بالاتری نسبت به سال گذشته مواجه شده‌اند. برخی از متقاضیان ساخت مسکن روستایی می‌گویند که اگر وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی را سال گذشته دریافت می‌کردند واحد مسکونی آنها به اتمام رسیده و این روزها با رشد قیمت مواجه نمی‌شدند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 256840
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا