سبدپر محصول برای حفظ بازار

 جهان صنعت نیوز:  حضور شرکت‌ها در بورس به‌ منزله اعتبار برای شرکت است؛ زیرا برای ورود به بورس ، شرایط خاصی همچون سودده بودن و برخورداری از پیشینه مثبت شرکت نیاز است و شرکت‌هایی که در این مجموعه حضور می‌یابند یعنی این شرایط را دارا هستند.

امروز با توجه به هدایت نقدینگی به بازا رسرمایه هرروز شاهد جذاب شدن این بازارهستیم . برخی شرکتها با توجه به زمینه های مختلف  فعالیت ها،صورت مالی و نحوه مدیریتی باید مد نظر گرفته شوند.

اوراق بدهی تقریبا ریسک های متفاوتی ندارند و شرکت های ناشر اوراق بدهی ،ریسک ها را با سود تضمین شده می پردازند و برای سرمایه گذار بادیدگاه های مختلف و درجه ریسک متفاوت ابزارهای مختلف تعریف شده  است .

 کنترل حجم پول، میزان نقدینگی و تورم از طریق انتشار سهام و اوراق مشارکت راه دیگری برای مهار این بازار به ویژه هدایت نقدینگی به این سمت است . برای نمونه هنگامی که میزان نقدینگی در کشور افزایش یابد، دولت می‌تواند با فروش سهام و انتشار اوراق ،نقدینگی زیاد موجود در جامعه را جمع‌آوری و به این ترتیب از تورم بیشتر در کشور جلوگیری کرد.

چراکه  بازار سرمایه در هر کشوری دارای خریداران و فروشندگان زیادی است و همچنین این افراد به راحتی می‌توانند به این بازار وارد یا از آن خارج شوند. از سوی دیگر اطلاعات در این بازار شفاف است و منابع نیز در این بازار به شکل مطلوبی تخصیص پیدا کرده که همه این موارد از نشانه‌های بازار رقابت کامل در اقتصاد است.

بازار سرمایه با تجمیع سرمایه‌های کوچک و هدایت آن‌‌ها به اجرای طرح‌های توسعه محور می‌تواند به رشد تولید ناخالص ملی و افزایش میزان اشتغال کمک کرده و منجر به حفظ تعادل‌های اقتصادی شود.

شاید در سال های قبل به دلیل رکود همه بازارها به ویژه بازار سرمایه انتشار اوراق ریسک زیادی و همچنین اعتراضاتی برای انتشار چنین اوراقی را به همراه داشت اما امروز این بازار با توجه به حضور سرمایه گذاران و کاهش ریسک پذیری قدرت کافی برای انتشار اوراق جدید به عنوان ابزارو محصولی برای هدایت بیشتر نقدینگی به بورس حائز اهمیت است .

حمید میر معینی

کارشناس بازارسرمایه

اقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 48238
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا