سایه سیاست بر بازار طلا/ تغییر نرخ ارز و سیاست‌های اقتصادی باعث کاهش تقاضا شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:   در این خصوص نادر بذرافشان، دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» با بیان اینکه ‌نوسانات ۱۵ روز گذشته قیمت‌ها، تقاضا برای خرید طلا و سکه را کاهش داده است،‌ تصریح کرد: در یک هفته گذشته، قیمت سکه تا ۱۲ و هفتصد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به یک میلیون و صد و هفتاد هزار تومان رسید. تاجایی که می‌توان گفت این کاهش در ۴ ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران دلایل این امر را در عواملی از جمله نوسان قیمت ارز در داخل، اونس جهانی، خبرهای سیاسی و اقتصادی دانست و تاکید کرد: عوامل متفاوتی در این حوزه تاثیرگذار بوده‌اند و حالا می‌توان گفت که قیمت‌ها به حداقل خود رسیده است و شاهد کاهشی بیش از این نخواهیم بود.

بذرافشان درادامه چرایی نوسان قیمت‌ها گفت: البته باید توجه کرد که این نوسان قیمت طبیعی است و در سطح دنیا هم به همین صورت است. در نتیجه باید گفت که این روند در کشور ما موضوع عجیبی نیست.

ثبات در بازار

بذرافشان تصریح کرد: هرچند نوسانات بازار ارز از اواخر هفته گذشته باعث شد که بین ۲ تا ۵ درصد افزایش قیمت داشته باشیم اما امروز بازار از لحاظ قیمت‌ها به آرامش خوبی رسیده است و می‌توان گفت که قیمت‌ها ثبات دارد. او درباره این سوال که چقدر کاهش قیمت خواهیم داشت، ‌گفت: برخی تصور دارند که کاهش قیمت‌ها ادامه‌دار باشد اما باید گفت که قیمت‌ها به حداقل خود رسیده است. به این ترتیب در این حوزه شاهد ثبات خواهیم بود. اگر هم کاهشی باشد باید گفت که بسیار ناچیز است و دیگر کمتر از این نخواهد شد.

دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره نگرانی مردم نیز خاطرنشان کرد: شاید بین یک تا ۳ درصد شاهد کاهش یا افزایش قیمت‌ها باشیم که آن هم جای نگرانی ندارد؛ چراکه قیمت‌ها باز به ثبات می‌رسند. به این ترتیب در حال حاضر با توجه به اینکه اونس جهانی و نرخ ارز نوسان خاصی نداشته، قیمت‌ها به حداقل رسیده است. به نظر می‌رسد که طی روزهای آینده نوسان خاصی نداشته باشیم و نهایت تا ۳ درصد باشد. در نتیجه مردم می‌توانند به راحتی مبادلات خود را در زمینه مصنوعات طلا و سکه با توجه به ثبات قیمت‌ها و نوسان حداقلی داشته باشند.

وی در مورد میزان حباب سکه هم تصریح کرد: در حال حاضر حباب سکه یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است که نسبت به هفته‌های گذشته حدود ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

بذرافشان یادآور شد: نوسانات نرخ ارز در این هفته موجب افزایشی شدن قیمت طلا و سکه شده؛ اما به هر حال در شرایط فعلی تقاضای خاصی در بازار طلا و سکه نداریم.

کاهش تقاضا جدید نیست

دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه در برخی از ماه‌ها تقاضا روند کاهشی دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ماه محرم را سپری کرده‌ایم و به تازگی وارد ماه صفر شده‌ایم، در نتیجه مدتی است که مراسم جشن و شادی نداریم و شاهد کاهش تقاضا و قیمت‌ها هستیم. البته این موضوع جدیدی نیست و هر ساله این مساله تکرار شده است و بر کاهش قیمت طلا و سکه تاثیر گذاشته است.

بذرافشان ادامه داد: بنابراین در ماه صفر خرید طلا و سکه کاهشی است اما به هر حال باید گفت که قیمت‌ها ثبات دارند و مردم چندان شاهد نوسانات افزایش یا کاهش نخواهند بود. او تصریح کرد: با اینکه از دوم شهریور و ابتدای هفته گذشته مقداری روند افزایشی را در قیمت‌ها شاهد بودیم (که عمده دلیل آن هم نوسان و افزایش قیمت ارز بود) اما حالا قیمت‌ها به ثبات خوبی رسیده و نوسان خاصی ندارند. دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه کاهش تقاضا موضوع جدیدی نیست و حتی قبل از ماه محرم آغاز شده است، ‌تصریح کرد: قبل از ماه محرم هم کمبود تقاضا را شاهد بودیم و بعد از آن این روند ادامه‌دار بوده و ملاحظه کردیم که با ماه محرم و صفر شدت بیشتری گرفت.

تاثیر کرونا

بذرافشان سپس در پاسخ به این سوال که کرونا چقدر بر کاهش تقاضا تاثیرگذار بوده است، گفت: بیماری کرونا بی‌تاثیر نبوده است. به هر حال باعث شده روند تقاضا کاهشی باشد.

دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به نوسانات سال گذشته ادامه داد: محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، باعث شد کسبه و واحدهای صنفی در حوزه طلا و جواهر تنها چند ماه بتوانند به صورت مداوم فعالیت کنند. مابقی ماه‌هایی که گذشت به دلیل تحولات بین‌المللی و اخبار مربوط به برجام یا بازار رکود بود و هیچ رونقی نداشت.

او خاطرنشان کرد: به همین دلیل عده‌ای از واحدهای صنفی در این حوزه که سرمایه زیادی نداشتند و یا در واحدهای اجاره‌ای فعالیت می‌کردند، در جریان تعطیلی‌های مداوم و رکود بازار با آسیب‌های مالی و اجتماعی روبه‌رو شدند. به طوری که می‌توان گفت حدود ۵ تا ۱۰ درصد از واحدهای صنفی طلا و جواهر طی سال‌های اخیر بسته شدند چراکه توان پرداخت هزینه‌ها و مخارج را نداشتند.

ریزش قیمت سکه

قیمت طلا و سکه روز شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱، روند معکوس داشت. در حالی که طلا کاهشی شد، سکه روند افزایشی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد اخبار مبهم و تا حدودی منفی از مذاکرات وین، بازارها را سر در گم کرده است. کارشناسان معتقدند در شرایطی که آینده برجام چندان مشخص نیست و ابهامات در این زمینه ادامه دارد، پیش‌بینی بازارها بسیار سخت شده است.

این مساله باعث شده که برخی دیگر از کارشناسان مطرح کنند که نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آینده بازار طلا و سکه انجام داد. این در حالی است که انتشار اخبار روشن‌تر از آینده مذاکرات و کاهش قیمت دلار، می‌تواند قیمت‌ها را در بازار طلا و سکه، نزولی کند یا حداقل ثبات را به بازار برگرداند. اما قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز سه‌شنبه ۸ شهریور ماه ۱۴۰۱ در بازار آزاد تهران به ۱۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با کاهش حدود ۱۵۰ هزار تومانی به ۱۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با کاهش حدود ۵۰ هزار تومانی به ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه نیم سکه ۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳ میلیون تومان است.
طبق آخرین معاملات هر قطعه سکه تمام طرح جدید روز چهارشنبه با حدود ۳۰۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته، ۱۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با حدود ۲۰۰ هزار تومان کاهش ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشتند.
نیم سکه و ربع سکه به ترتیب حدود ۲۰۰ و ۱۰۰ هزار تومان تا پایان هفته کاهش داشته، به گونه‌ای که نیم سکه هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت داشته‌اند. سکه‌های یک گرمی با حدود ۱۲۰ هزار تومان افزایش به ۳ میلیون تومان رسید.

طلای جهانی به کجا می‌رسد؟

اما طلای جهانی روند سقوط ادامه‌دار را طی کرد تا اینکه روز جمعه افزایش یافت. البته گفته می‌شود که قیمت‌ها به سمت سومین افت هفتگی متوالی پیش رفته است؛ زیرا داده‌ها حاکی از اقتصاد انعطاف‌پذیر ایالات‌متحده، احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو را برای مدت طولانی‌تری تقویت می‌کند و دلار را نزدیک به اوجش در روزهای اخیر نگه می‌دارد.

بهای هر اونس طلا تا صبح جمعه به وقت شرقی با ۱/۵ درصد افزایش به ۱۶۹۹ دلار و ۷۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار آمریکا نیز با ۰/۰۹ درصد افزایش به ۱۷۰۰ دلار و ۷۰ سنت رسید. شاخص دلار اندکی از اوج ۲۰ ساله کاهش یافته، در جلسه قبل فاصله داشت و در مسیر سومین افزایش هفتگی متوالی قرار داشت.

انتظار می‌رود بانک‌های مرکزی بزرگ به تشدید سیاست‌های پولی تهاجمی برای مهار تورم بالا ادامه دهند اما همچنین ترس از کند شدن رشد اقتصادی را تشدید می‌کند. اگرچه طلا به عنوان پوششی در برابر تورم و عدم قطعیت‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود اما نرخ‌های بهره بالاتر هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد. بر اساس گزارش رویترز، ضعف مداوم در ماه گذشته در بازار املاک و بخش تولید چین، خطرات را برای بهبود مصرف‌کنندگان عمده طلا که قبلا به دلیل اختلالات ناشی از محدودیت‌های گسترده کووید تهدید می‌شود را مجددا افزایش داده است.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۱/۰ درصد کاهش به ۸۳/۱۷ دلار رسید، پلاتین با ۲/۰ درصد افزایش به ۸۷/۸۲۹ دلار و پالادیوم ۳/۰ درصد افزایش یافت و به ۲۰۱۸ دلار و ۶۳ سنت رسید.
اما قیمت طلا روز چهارشنبه گذشته نزدیک به پایین‌ترین سطح یک ماهه خود متزلزل شد و در پنجمین افت ماهانه متوالی قرار گرفت، زیرا داده‌های قوی ایالات‌متحده و اظهارنظرهای تندرو فدرال‌رزرو که به نرخ‌های بهره بالاتر اشاره می‌کردند، جذابیت این فلز بدون بازده را کاهش داد.
بهای هر اونس طلا در ماه جاری تاکنون ۵/۲ درصد کاهش داشته است. قیمت طلا در بازار معاملات آتی آمریکا نیز با ۰۵/۰ درصد کاهش به ۱۷۲۴ دلار رسید.

رییس بانفوذ فدرال‌رزرو نیویورک روز سه‌شنبه گفت که بانک مرکزی ایالات‌متحده احتمالا باید نرخ بهره سیاستی خود را تا حدودی بالاتر از ۵/۳ درصد برساند و آن را تا پایان سال ۲۰۲۳ حفظ کند.
با وجود اینکه طلا به عنوان پوششی در برابر تورم تلقی می‌شود، افزایش نرخ‌ها هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد.
فرصت‌های شغلی در ایالات‌متحده در ماه جولای افزایش یافت و داده‌های ماه قبل به شدت افزایش یافت. داده‌ها همچنین نشان داد که اعتماد مصرف‌کننده ایالات‌متحده در ماه آگوست، بیش از حد انتظار افزایش یافته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 286231
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا