سازماندهی سفرهای نوروزی در عصر کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز: باتوجه به این ویژگی ذاتی مردم کشورمان که مسائل را عموما به دقیقه ۹۰ واگذار می‌کنند تصمیم گرفتیم که برنامه‌های وزارت میرات فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را برای تعطیلات نوروز جویا شویم.به همین منظور مصاحبه‌ای با سیدمحمدحسین خلدی‌نسب، دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر وزارت میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری ترتیب دادیم. وی در این مصاحبه از آغاز برنامه‌ریزی برای تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ خبر داد و خواستار تسریع برگزاری ستاد اجرایی سفر در استان‌ها شد.

وی در پاسخ به این پرسش «جهان‌صنعت» که آیا برنامه‌ای برای کمک گرفتن از خطوط پروازی خارجی جهت تسهیل سفرهای داخلی در ایام نوروز وجود دارد تصمیم‌گیری در این زمینه را منوط به جلسه‌ای دانست که قرار است در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برگزار شود و گفت: «قطعا این نکات و سایر نکاتی که وجود دارد در این جلسه ارائه می‌شود و در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود.»

مشروح مصاحبه  سیدمحمدحسین خلدی‌نسب دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با «جهان‌صنعت» در پی می‌آید.

در دو سال گذشته مردم با محدودیت‌هایی برای سفرهای نوروزی مواجه بوده‌اند، باتوجه به اینکه امسال بخش بزرگی از مردم دو یا حتی سه دوز واکسن زده‌اند، برنامه وزارت میراث برای نوروز ۱۴۰۱ چیست و آیا هماهنگی‌های لازم برای حمل‌و‌نقل و اسکان مسافران نوروز پیش‌رو فراهم شده است؟

همان طور که استحضار دارید در فاصله دو تا سه ماه به تعطیلات اعم از نوروز و تابستان مانده، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی و نظارت در خدمات سفر را ارائه می‌کند.

توجه داشته باشید که این ستاد به استناد تصویب نامه هیات محترم وزیران تشکیل شده و ۲۳ دستگاه عضو آن هستند.

نکته بسیار مهمی که حضرتعالی ارائه فرمودید به بحث واکسیناسیون بیش از ۷۰درصد از مردم و شرایط موجود برمی‌گردد؛ ما دو رویکرد داریم که یکی خدمات قبل از کرونا است. در این دوره قبل از کرونا که مربوط به نوروز ۱۳۹۸ می‌شود، در بازه زمانی ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ لغایت ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ بالغ بر ۷۸ میلیون اقامت شب در تجهیزات اقامتی و مراکز مختلف ارائه شده است.

در همین راستا نیاز به یک هماهنگی احساس می‌شد، به همین خاطر ۱۰ کمیته تخصصی را در قالب یک دستورالعمل اجرایی که مدیریت و سازماندهی سفر را تدوین و اجرا می‌کند در نظر گرفتیم تا هم به دستگاه‌های خودمان که عضو ستاد مرکزی هستند و هم به روسای ستادهای اجرایی خدمات سفر در استان‌ها از طریق استانداران و دستگاه‌های مربوطه اطلاع‌رسانی کرده و وظایف آنها را معین کنیم.

در خصوص وظایف کمیته‌ها و نقش هر یک در ارائه صحیح خدمات سفر توضیح دهید؟ هر یک از کمیته‌ها برای ارائه مطلوب سفر برای نوروز ۱۴۰۱ چه خدماتی ارائه می‌دهند و مسوولیت آنها با چه نهادی است؟

اولین کمیته ما کمیته خدمات حمل‌ونقل است که عمدتا اداره کل خدمات جاده‌ای، راهداری و مرکز حمل‌ونقل جاده‌ای مسوولیت آن را به عهده دارد. کمیته خدمات اداره نجات نیز در ستاد فعال است که مسوولیت آن به عهده سازمان امداد و نجات هلال احمر هست. همچنین کمیته خدمات انتظامی، امنیتی و ترافیک درون‌شهری نیز هست که خود استان‌ها مسوولیت آن را به عهده دارند. کمیته هماهنگی امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز هست که برحسن اجرای وظایف محوله به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در امر خدمات‌رسانی به مسافران رسیدگی می‌کند و براساس تصمیماتی که در ستاد هماهنگی خدمات سفر گرفته می‌شود عمل می‌کند. کمیته برنامه‌ریزی و آمار نیز به صورت لحظه به لحظه آمار را بررسی می‌کند تا جهت ترمیم محل‌های اقامتی مسافران و هموطنان اقدام کند. کمیته خدمات اسکان و رفاه نیز هست که مسوولیت آن را ما خود به عهده داریم و در استان‌ها اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مسوولیت دارد. کمیته نظارت و تنظیم بازار نیز سازمان صنایع و تجارت مسوولیت آن را بر عهده دارند و در راستای نظارت بر عملکرد کلیه واحد‌های خدمات‌رسان به مسافران و گردشگران عمل می‌کند. کمیته ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات هم هست که قائم مقام ستاد اجرایی مسوولیت آن را به عهده دارد و به منظور ایجاد نظام پاسخگویی مناسب و رسیدگی به شکایات گردشگران و مسافران ایجاد شده است. کمیته خدمات بهداشتی، سلامت و محیط زیست نیز در راستای  ساماندهی، توسعه و نظارت بر رعایت بهداشت در مراکز عمومی، پذیرایی عمل می‌کند. کمیته اطلاع‌رسانی، تبلیغات، امور فرهنگی و فضای مجازی هم مسوولیتش به عهده اداره کل میراث است که به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مسوولیت آن را واگذار کردیم و کار آن فرهنگ‌سازی و راهنمایی گردشگران و همچنین اطلاع‌رسانی موثر از امکانات، خدمات سفر را دارد.

در برخی از استان‌ها به دلیل شرایط خاص جاده مثل استان‌های شمالی که در مجاورت دریا هستند اعلام کردیم که می‌توانند دو کمیته دیگر نیز تشکیل دهند و برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات مورد نیاز به مسافران را صورت دهند.

– آمار منتشرشده نشان می‌دهد که در نوروز ۱۳۹۸ که هنوز بحث کرونا مطرح نبود میزان مسافرت‌ها و مراجعه به اماکن گردشگری کشور بسیار بالا بوده است. با توجه به اینکه برای نوروز ۱۴۰۱ مردم پس از دو سال دوری از سفر به گردشگری می‌روند پیش‌بینی می‌شود که میزان سفرها افزایش بیشتری نیز داشته باشد. چه برنامه مشخصی برای ارائه خدمات به این حجم انبوه گردشگران دارید؟

براساس آمار مورد اشاره در نوروز ۹۸ به لحاظ تعداد سفر و ارائه خدمات گردشگری آمار بسیار خوبی به جا مانده است و توانستیم رضایتمندی مسافران را فراهم کنیم.

برای تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ نیز انشاءالله نوروزگاه‌ها را فراهم خواهیم کرد؛ همچنین مکان‌هایی که با عنوان ثبت میراث جهانی هستند فرصت خوبی را برای آشنایی مردم با میراث فرهنگی ایران فراهم می‌کند تا از این طریق در راستای ارائه خدمات اقدام کنیم. افزون بر این نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های صنایع‌دستی که مکان خوبی برای معرفی صنایع‌دستی هستند را (در ایام نوروز) برقرار خواهیم کرد.

در نوروز ۱۴۰۰ ما با این مساله مواجه شدیم که شیوع کرونا کماکان ادامه داشت و به همین دلیل با مقامات ستاد ملی کرونا صحبت کردیم تا این مساله را مدنظر قرار دهند که گردشگری عامل شیوع کرونا نیست. بلکه رعایت نکردن مسائل بهداشتی و فاصله اجتماعی موجب شیوع کرونا می‌شود.

 به همین دلیل در تمام تاسیسات گردشگری که با نظارت خود ما اداره می‌شد با نظارت مستمر و با شدت دستورالعمل‌ها را مد نظر قرار دادیم. در آن شرایط چهار دستورالعمل اصول بهداشتی و دستورالعمل سفر ایمن را تدوین کرده بودیم و مشخص کردیم که در جریان سفر بهتر است که گردشگران چه اقداماتی را رعایت کنند.

ملاحظه فرمودید که ما در طول سال و در ایام کرونا هتل‌هایی را موظف کرده بودیم که با ظرفیت ۵۰درصد پذیرش مسافر داشته باشند و ۲۴ ساعت فاصله بین زمان ترک مسافر قبلی برای اسکان مسافر جدید در همان اتاق در نظر بگیرند. به هر حال خواستیم که مراعات لازم صورت گیرد تا ایمنی و جان مردم در نظر گرفته شود.

– تاکنون در کدام مناطق و استان‌های کشور جلسات مربوط به هماهنگی برای ارائه خدمات سفر و گردشگری در نوروز ۱۴۰۱ برگزار شده است؟

برای امسال من در دو استان یزد و کهگیلویه و بویراحمد حضور داشتم که جلسات ستاد اجرایی را برگزار کردند. در استان‌های دیگر نیز ستاد اجرایی جلسات مربوطه را با حضور استاندار و یا نماینده استاندار برگزار کرده است. البته یک تعداد قابل‌توجهی از استان‌ها متاسفانه هنوز وقت برگزاری ستاد اجرایی را پیدا نکرده‌اند که ما مرتبا با آقای دکتر رحیمی وزیر کشور و همچنین استانداران مکاتبه کردیم تا جهت برگزاری جلسات ستاد اجرایی سفر تسریع کنند و دستگاه‌ها مسوولیت‌ها و وظایف خود را بدانند و برای نوروز که مردم به اقصی نقاط کشور سفر می‌کنند آماده شوند.

– آیا دستورالعمل و توصیه خاصی برای سفر در ایام نوروز ۱۴۰۱ اعلام شده است؟ توصیه شما به گردشگران و مسافرانی که در نوروز پیش ‌رو به سفر می‌روند چیست؟

یک بار دیگر قصد دارم بر نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است تاکید کنم و آن ممنوع بودن نصب و احداث چادر در پیاده‌روها، پارک‌ها و مراکزی است که به هیچ وجه مناسب استقرار و اسکان مردم نیستند. عمده توجه استانداران در ستاد اجرایی را به این معطوف کرده‌ایم که مردم را به اسکان در مراکز اقامتی ترغیب کنند تا مردم بتوانند مکان مناسبی را برای اسکان خود داشته باشند.

سامانه ۰۹۶۲۹ نیز وجود دارد که یک سامانه اختصاصی برای دریافت شکایت گردشگران است و مردم ما در جای جای میهن عزیزمان در صورت شکایت می‌توانند از آن استفاده کنند و ما با فوریت بررسی می‌کنیم؛ همچنین در ایام نوروز تمام دستگاه‌ها ۲۴ ساعته آماده‌باش هستند و تلاش و آرزو داریم که مردم عزیزمان سفر خوشی را داشته باشند.

امیدواریم که مردم عزیزمان اگر برنامه‌ریزی سفر دارند رعایت دستورالعمل‌ها را مدنظر قرار دهند. دستگاه‌های عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر در مبادی خروجی و ورودی شهرها مستقر خواهند شد. این مراکز جایی برای ارائه خدمات هستند و می‌توانند راهنمایی‌های لازم (معرفی مناطق گردشگری) را به مسافران ارائه دهند. همچنین اصولا در شهرداری‌ها مرکزی را دایر می‌کنند و لیست تمام هتل‌ها و مراکز اقامتی را دارند و مردم می‌توانند اگر هماهنگی قبلی نداشتند به این مراکز مراجعه کنند و آن محل اقامت مناسب خود را انتخاب کنند و بتوانند در نوروز تعطیلات خود را به خوبی بگذرانند.

سال گذشته ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌وگویی درباره سفرهای نوروزی اعلام کردند برای افرادی که خارج از تورهای برنامه‌ریزی‌شده اقدام به سفر نوروزی کنند، ارائه رزرو مرکز اقامتی مجاز الزامی است؛ آیا این موضوع صحت دارد و آیا برای نوروز ۱۴۰۱ نیز ممکن است چنین مساله‌ای در نظر گرفته شود؟

این مساله در بحبوحه سال ۱۴۰۰ بود که (در این مقطع) شیوع کرونا وضعیت وحشتناکی را ایجاد کرده بود و هر آن این بیم وجود داشت که دامنه شیوع بیماری گسترش پیدا کند و وضعیت از زرد و نارنجی به سمت قرمز برود و یا حتی سیاه شود. در این مقطع در مذاکراتی که صورت گرفت وزارت بهداشت خود اعلام کرد در نوروز ۱۴۰۰ بسیاری از افرادی که مبتلا به کرونا بودند از خانه خارج شده و به مسافرت رفتند؛ این افراد با مراجعه به کانون‌های خویشاوندی دیگران را هم مبتلا کردند.

خودتان هم شاهد هستید با وجود جرایم بسیار سنگینی که اعلام شد ولی بخشی از مردم کماکان به سفر خود ادامه دادند.

باتوجه به این مساله ما برای پیشگیری اعلام کردیم از آنجا که نمی‌توانیم جلوی سفر رفتن مردم را بگیریم؛ می‌توانیم با کمک مراکز اقامتی که زیر نظر خودمان است به عنوان مراکز ایمن، خدمات اقامتی ارائه کنیم. ما این سیاست را اعلام کردیم که البته خیلی از مردم به آن توجه نکردند و اکثر سفرهایی که صورت گرفت خانوادگی و در راستای کانون خانواده بود.

براساس آماری که ما در نوروز ۱۴۰۰ از مراکز گردشگری خود احصا کردیم نزدیک به دو میلیون و ۷۰۰هزار نفر در این مراکز اقامت کرده و در آنجا اسکان کرده بودند. این فرصت خیلی خوبی ایجاد کرد و در مقایسه با نوروز ۱۳۹۸ ما شاهد آن هستیم که رشدی ۳۹درصدی در خصوص استقرار در مراکز اقامتی ایجاد شده است.

برای امسال نیز رکن اساسی ما اطلاع‌رسانی تبلیغات و تشویق مردم به برنامه‌ریزی سفر است تا انشاء‌الله از قبل مراکز اقامتی خود را انتخاب کرده باشند و با طیب خاطر به سفر بروند.

– به این ترتیب می‌توانیم بگوییم که برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ اجبار و محدودیتی برای رزرو اماکن اقامتی وجود ندارد درست است؟

تمام تصمیماتی که در این رابطه گرفته می‌شود توسط ستاد مدیریت کرونا اتخاذ می‌شوند؛ ما تمام نکات را ارائه می‌کنیم. الان بر اساس اطلاعات ستاد ملی کرونا نکته‌ای که قابل توجه است تمام وسایل نقلیه و حمل‌ونقل اعم از هواپیما، قطار و اتوبوس با ظرفیت صد درصد نسبت به جابه‌جایی مسافر اقدام می‌کنند.

 قطعا شما شاهد خواهید بود که در جریان سفرهای نوروزی مردم از وسایل نقلیه خود نیز استفاده خواهند کرد. فقط نکته‌ای که ما می‌توانیم اعلام کنیم فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی است تا مردم تشویق شوند که برنامه‌ریزی قبل از سفر داشته باشند و با مشکل مواجه نشوند.

همچنین یکی از دغدغه‌های جدی ما این است که نقاط کمتر شناخته‌شده را به مردم معرفی کنیم و آنها را تشویق کنیم که به این اماکن سفر کنند.

افزون بر این گردشگران می‌بایست وضعیت اقتصادی خود را نیز در محل اسکان در نظر بگیرند تا بتوانند در زمان مدت زمان اقامتشان جای مناسبی را برای اقامت تعیین کنند. همچنین برای سفر فواصل بسیار دور که نیاز به مثلا ۱۸ ساعت رانندگی دارد را انتخاب نکنند و گردشگری خود را در نزدیکی شهر محل اقامت خود صورت دهند تا بتوانند با یک سفر دوساعته سفر خود را انجام دهند.

نکته‌ای که همواره از آن صحبت می‌شود کمبود خطوط هوایی در کشور است؛ به خاطر می‌آورم در مقطعی رییس سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد که برای سفرهای داخلی ۳۰۰ فروند هواپیما کم داریم. باتوجه به اینکه فاصله‌گذاری در مسافرت‌ها ممکن است در ایام تعطیلات نوروز رعایت شود آیا برنامه‌ای برای آن که از یک خط پرواز خارجی بخواهیم کمک بگیریم تا کمکمان کند که فقط برای مدتی محدود مسافران را جا‌به‌جا کنیم داریم یا یک چنین چیزی ممکن نیست؟

وزارت راه ‌و‌ شهرسازی که مرکب از اعضای حمل‌ونقل جاده‌ای و راهداری، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، شرکت فرودگاه‌ها و شرکت راه آهن است با تمام زیرمجموعه‌هایش عضو ستاد هماهنگی سفر هستند و طبق برنامه‌ریزی در ۱۰ روز آینده اولین جلسه ستاد را به منظور سیاستگذاری برگزار می‌کنیم. قطعا این نکات و سایر نکاتی که وجود دارد در این جلسه ارائه می‌شود و در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود و تصمیمات نهایی در پایان جلسه اعلام خواهد شد تا ما بتوانیم انشاءالله آن امکاناتی که لازم هست را فراهم کنیم.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 240943
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا