ساخت ۳۰ هزار واحد ارزان برای شهروندان تهرانی/ نهضت مسکن به پایتخت رسید

به گزارش جهان صنعت نیوز: در پی دستور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به شهرداری تهران برای همکاری با دولت در خصوص ساخت مسکن ویژه شهروندان تهرانی، شهرداری پایتخت اقدام به راه اندازی قرارگاه ساخت مسکن کرد.


افت ساخت و ساز مسکونی در پایتخت طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم

در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰، ساخت و ساز مسکونی در شهر تهران در برخی آمارها به ۱۵۰ هزار واحد هم می‌رسید اما از فاصله سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ روند نزولی تشدید شد و به دامنه ۶۰ تا ۸۰ هزار واحد کاهش یافت.

بر اساس اعلام شهرداری تهران، در سال ۱۴۰۰ تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده به کف یک دهه اخیر رسید و تنها ۴۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی ساخته شد.

با توجه به اینکه از یک سو شعار محوری دولت سیزدهم، ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال است و از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی راه اندازی بانک زمین و اختصاص اراضی دولتی به اجرای طرح نهضت ملی مسکن با کمبود شدید زمین مسکونی در داخل شهر تهران مواجه بود، لذا رئیس جمهور به شهرداری تهران دستور داد تا بخشی از اراضی متعلق به شهرداری به نهضت ملی مسکن اختصاص یابد.

شهردار تهران: سالی ۱۸۰ هزار مسکن در تهران می‌سازیم

آنگونه که علی زاکانی شهردار تهران در مراسم کلنگ زنی ۳ هزار واحد از ۱۰ هزار واحد ذیل قرارداد همکاری با بنیاد مسکن برای ساخت مسکن در شهر تهران، از برنامه شهرداری برای احداث سالانه ۱۸۰ هزار واحد مسکنی ذیل نهضت ملی مسکن در پایتخت خبر داد.

در کنار همکاری شهرداری تهران و بنیاد مسکن برای ساخت ۱۰ هزار واحد از این ۱۸۰ هزار واحد که تا کنون احداث ۶ هزار واحد آن آغاز شده و ظرف کمتر از یک ماه آینده، قرار است ساخت ۴ هزار واحد دیگر در مناطق کمتر برخوردار شهر تهران کلنگ زنی شود، شهرداری همکاری با بخش خصوصی و انجمن انبوه سازان برای ساخت بخش دیگری از ۱۸۰ هزار واحد تفاهم نامه‌ای امضا کرده که طی آن ۳۰ هزار خانه ارزان قیمت را انبوه سازان در مناطق مصرفی و غیر سرمایه‌ای شهر تهران احداث می‌کنند.

نایب رئیس مجلس: برای ساخت مسکن در مناطق جنوب تهران، شهرداری مشوق‌هایی در نظر بگیرد

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز هفته جاری در مراسم اختتامیه نمایشگاه صنعت ساختمان اعلام کرد: باید دولت، شورای عالی شهرسازی و همچنین شهرداری تهران به ساخت مسکن در مناطق جنوبی پایتخت یارانه‌هایی از جمله تخفیف در تراکم یا تراکم تشویقی بدهند؛ چون ساخت و ساز در بخش‌های جنوبی شهر تهران به صرفه نیست ولی زمین در مناطق یک و ۳ پایتخت به متری ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد و برای سازنده، تولید مسکن در این مناطق به صرفه است.

نایب رئیس انبوه سازان استان تهران: ساخت مسکن در پایتخت از سالی ۱۵۰ هزار به ۵۰ هزار واحد کاهش یافته است

حسن محتشم عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران  اظهار کرد: در هفته جاری تفاهم نامه‌ای میان انجمن انبوه سازان استان تهران و انجمن سازندگان مسکن شهر تهران با سازمان نوسازی شهر تهران با حضور زاکانی شهردار تهران مبنی بر همکاری این دو نهاد برای ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت به امضا رسید.

وی افزود: شهرداری تهران چند سالی است که از کمبود درآمدهای عوارض ساخت و ساز در پی کاهش ساخت مسکن در پایتخت رنج می‌برد؛ این در حالی است که رشد مهاجرت به تهران در سال‌های اخیر روند فزاینده‌ای به خود گرفته است.

فعال صنعت ساختمان یادآور شد: اگرچه دولت‌های گذشته در جهت اجرای اصل «حق مسکن» در قانون اساسی گام‌هایی برداشته‌اند، اما عمدتاً در اجرای وعده‌های مسکنی خود ناموفق بودند لذا دولت سیزدهم که با شعار ساخت سالانه یک میلیون مسکن کار خود را آغاز کرده، در جهت ساخت و ساز در پایتخت علاوه بر سایر شهرها، برنامه‌هایی با همکاری شهرداری تهران که قرارگاه احداث مسکن راه اندازی کرده است، در دست اجرا دارد.

به گفته این انبوه ساز، با توجه به ناموفق بودن انتقال نقدینگی به تولید به دلیل برخی مشکلات در اقتصاد کلان، در حال حاضر تنها بخشی که می‌تواند تولید را فعال کند و به لوکوموتیو اقتصاد کشور تبدیل شود، ساخت مسکن است که می‌تواند به جمع آوری سرمایه‌های مردمی منجر شود.

وی تعداد ساخت مسکن در سال‌های گذشته در تهران را سالانه ۱۵۰ هزار واحد عنوان و اظهار کرد: این روند در سال‌های اخیر به متوسط سالانه ۵۰ هزار واحد کاهش یافته بود که شهرداری تهران برنامه دستیابی به ساخت سالی ۱۷۰ هزار مسکن را هدف گذاری کرده که بخشی از نهضت ملی مسکن است.

رئیس شورای سیاست گذاری انجمن سازندگان مسکن شهر تهران گفت: در تفاهم نامه‌ای که با سازمان نوسازی شهر تهران به امضا رسید، ساخت مسکن در اراضی متعلق به شهرداری تهران با سرمایه گذاری انبوه سازان، نوسازی بافت‌های فرسوده و نیز روش مشارکتی، هدف گذاری شده است.

شرایط دریافت خانه در تهران از نهضت ملی مسکن

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران تصریح کرد: بخشی از این ۳۰ هزار واحد قرار است با شرایطی که وزارت راه و شهرسازی و دولت برای نهضت ملی مسکن تعیین کرده‌اند ساخته و به افراد واجد شرایط با همان میزان تسهیلات بانکی و آورده اولیه واگذار شود.

وی ادامه داد: بخش دیگری از این ۳۰ هزار واحد به صورت مشارکتی با شهرداری تهران در اراضی متعلق به شهرداری ساخته می‌شود که آورده شهرداری، زمین و پروانه و آورده انبوه ساز، سرمایه ساخت و ساز است؛ در پایان نیز شهرداری در برآورد کارشناسی قیمت‌ها، آن بخش که مربوط به حصه شهرداری است، هر مقدار که سهم مدیریت شهری تشخیص داده شود، به صلاحدید خود اقدام به توزیع واحدهای ساخته شده میان متقاضیان مشمول نهضت ملی مسکن خواهد کرد.

محتشم بخش دیگری از ساخت و سازها را به نوسازی بافت‌های فرسوده‌ای که از سوی سازمان نوسازی شهر تهران معرفی شوند عنوان کرد و افزود: شرایط نوسازی بافت‌های فرسوده، بر اساس قانون بسیار به صرفه بوده و از پروانه ساخت رایگان و تسهیلات بانکی ارزان قیمت بهره مند می‌شود.

وی تأکید کرد: ساخت مسکن در تهران با همکاری شهرداری، بیشتر در مناطق مصرفی بوده و قرار نیست خانه‌های لوکس و گران قیمت ساخته شود؛ بلکه مد نظر شهرداری تهران، خانه دار شدن خانه اولی‌ها، خانوارهای فاقد مسکن و زوج‌های جوان است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 282798
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا