زیان جایگاهداران، گرفتاری مردم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  همایون صالحی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درباره سقف سوخت‌گیری ۳۰ لیتر بنزین اظهار داشت: این محدودیت برای جایگاه‌هایی که کم‌مشتری هستند زیان‌بار است. اصلا تردید نکنید که در مناطقی که این طرح اجرا شده، هم باعث ناراحتی مردم شده و هم فروش را کاهش داده است.
اوایل شهریورماه امسال بود که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد از ابتدای شهریور، میزان سوخت‌گیری با کارت آزاد جایگاه در هر بار سوخت‌گیری از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر کاهش یافته است‌. دراین اطلاعیه که تاکید شده بود مردم برای سهولت در سوخت‌گیری از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند و میزان لیتراژ در هر بار سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی را ۶۰ لیتر اعلام کرده بود. به دنبال این اطلاعیه جلیل سالاری‌ معاون وزیر نفت از کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین سه هزار تومانی در کارت‌های سوخت شخصی خبر داد و اعلام کرد که سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر در ماه در سراسر کشور کاهش یافته است.
دردسرهای سوخت‌گیری به شیوه جدید
شاید در تهران و برخی از شهرهای بزرگ هنوز موضوع محدودیت سوخت‌گیری اجرایی نشده، اما برای استان‌هایی که این طرح درحال اجراست، نارضایتی‌هایی را ایجاد کرده است. بنا به گفته همایون صالحی رییس هیات‌مدیره کانون جایگاهداران کاهش سهمیه بنزین آزاد در حالی اجرایی شده که بیشتر مردم از کارت آزاد جایگاهداران استفاده می‌کنند.
او اضافه می‌کند: شاید حدود ۵ یا ۶ درصد مردم از کارت خود برای مصرف بنزین آزاد استفاده کنند، این در حالی است که در مناطقی که طرح محدودیت ارائه بنزین در حال اجراست کارت جایگاهداران هم محدود شده و این طور نیست که هر نازل یک کارت سوخت داشته باشد.
صالحی با بیان اینکه از متصدیان جایگاه سوخت خواسته شده که کارت‌های سوخت خود را در مواقع خاص استفاده کنند، تصریح کرد: حذف شدن کارت جایگاه‌ها موجب شده تا مردم به دردسر بیفتند،‌ به خصوص مسافرانی که بین شهرها حرکت می‌کنند؛ فرض کنید که شما مسافر هستید و قصد سفر دارید، در اولین جایگاه سوخت باک خودروی خود را پر می‌کنید که وسط مسیر یک بار دیگر سوخت‌گیری نکنید. از نظر منطقی و اقتصادی درست‌ترین تصمیم این است که در اولین جایگاه باک خودروی خود را پر کنید، تا هم اتلاف وقت پیش نیاید و هم انرژی کمتری مصرف شود.
او اضافه می‌کند: حال آنکه با محدودیت‌های سوخت‌گیری در برخی استان‌ها، مردم به دردسر افتاده‌اند، چون خودروها در این مناطق اجازه سوخت‌گیری روزانه بیشتر از ۳۰ لیتر را ندارند. این موضوع باعث کاهش فروش جایگاهداران هم شده است.
رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی جایگاهداران سوخت کشور تصریح کرد: برای خیلی‌ها پیش آمده که اگر در شهر خودشان شاهد اعمال این محدودیت بوده‌اند، ناچار شده‌اند خود را به شهرهای دیگر که این محدودیت اعمال نمی‌شود برسانند تا از سهمیه خود استفاده کنند در حالی که می‌توانستند در شهر مبدا به اندازه نیاز از سهمیه بنزین خود استفاده کنند.
صالحی گفت: حتی اوایل برخی از مردم تصور می‌کردند که جایگاهدار مقصر است و گاهی این تنش‌ها منجر به زد و خورد هم شده است.
طرحی که مصرف را کم نکرد
اعمال محدودیت در سوخت‌گیری در حال حاضر برای استان‌های مرزی اجرا می‌شود. ظاهرا هدف از اجرای این طرح جلوگیری از قاچاق بنزین است. اختلاف قیمت بنزین با کشورهای همسایه گاهی ۳ تا ۴ برابر بیشتر از قیمت هر لیتر بنزین در ایران است و قاچاقچی‌ها تمایل زیادی برای قاچاق سوخت دارند.
از سویی مصرف بنزین در کشور در ماه‌های گذشته روند افزایشی گرفته و گفته می‌شود در حال حاضر برای جبران کمبود بنزین چند محموله واردات انجام شده است. ۱۰ پالایشگاه تولید بنزین در کشور، تولیدی معادل ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون بشکه دارند. البته گزارش‌ها نشان می‌دهد که این آمار مربوط به ابتدای سال جاری بوده و در حال حاضر برخی از پالایشگاه‌ها از جمله ستاره خلیج فارس با کاهش ۱۱ درصدی تولید بنزین روبه‌رو است. کاهش تولید بنزین و روند افزایشی مصرف باعث ناترازی در تولید و مصرف بنزین شده است.
ظاهرا تصمیم دولت کنترل مصرف است‌؛ زیرا برنامه افزایش قیمت به عنوان عامل بازدارنده از دستور کار دولت خارج است. با این حال کنترل مصرف هم ظاهرا با محدودیت در سوخت‌گیری عامل بازدارنده نبوده و آنطور که گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد، روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود.
صالحی در این رابطه می‌گوید: افزایش مصرف بنزین مساله جدی شده است. مصرف ۱۰۵ میلیون لیتر در روز، نسبت به تولید کشور پیشی گرفته است.
هرچند او می‌گوید که طرح محدودیت سوخت‌گیری تا حدودی موجب کاهش مصرف بنزین شده، اما در عین حال می‌گوید: اگر این کار با هدف جلوگیری از قاچاق صورت گرفته، با قاطعیت نمی‌توان گفت که کاهش سهمیه منجر به جلوگیری از قاچاق می‌شود، اگر هم قاچاقی در استان‌های مرزی صورت گرفته، محدود است.
رییس هیات‌مدیره کانون انجمن صنفی جایگاهداران سوخت تاکید کرد: ما به عنوان صنف جایگاهداران با این طرح اصلا موافق نیستیم‌؛ چون باورمان این است که افزایش مصرف سوخت به یکسری عامل‌های دیگر برمی‌گردد از جمله کیفیت خودروهایی که در کشور تولید می‌شوند و همچنین مساله حمل‌ونقل عمومی.
او اضافه کرد: قاچاق سوخت سیستماتیک انجام می‌شود و به گفته مسوولان از جمله فرمانده مرزبانی، ریاست مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مسوولان نظارتی و امنیتی از مبادی دیگری مثل خط لوله و لنج و به مقدار زیاد انجام می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از قاچاق باید از مسیر دیگری جلوی آن گرفته شود و نه با محدود کردن مردم و جایگاهداران.


اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 303109
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا