زنگ خطر گرانی مسکن

به گزارش جهان صنعت نیوز: رکود فعلی در کوتاه مدت و در برخی موارد باعث کاهش قیمت شده است ولی لازم است تا تاثیرات بلند مدت و اصلی آن بر بازار مسکن مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.در همین حال حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در این خصوص به «جهان صنعت نیوز» گفت: اساسا رکود بر اقتصاد کلان کشور تاثیرگذار است. بخش مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ حوزه‌ای که در حال حاضر از معضلاتی در بخش تولید رنج می‌برد.


او ادامه داد: رکود ساخت و ساز باعث خواهد شد که ما در آینده شاهد بر هم خوردن تعادل و تناسب میان عرضه و تقاضا شویم. در این صورت تقاضا نسبت به عرضه پیشی خواهد گرفت. اینجاست که با افزایش قیمت‌ها در این حوزه روبه‌رو خواهیم شد.

محتشم عنوان کرد: در عین حال ما با معضل رکود در بازار نیز مواجه هستیم؛ رکودی که از مسائل تورمی و شرایط اجتماعی کنونی موجود در کشور نشات گرفته است. به هر حال بخش تولید مسکن از رونق کافی برخوردار نیست. در حال حاضر با کمبود ساخت و ساز روبه‌رو هستیم و از طرفی شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که در عین رکود تورم نیز وجود دارد، چرا که دولت برای تامین هزینه‌هایش از پول پر فشار و پر قدرت استفاده می‌کند؛ موضوعی که منجر به دامن زدن به تورم می‌شود. دامن زدن به تورم نتیجه‌ای جز افزایش قیمت مضاعف در حوزه مسکن نخواهد داشت.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران همچنین گفت: دلیل این موضوع این است که هم عرضه کاهش پیدا می‌کند و هم شرایط اقتصادی به گونه‌ی است که سرمایه عملا نمی‌تواند به جای دیگری دست پیدا کند. بنابراین وارد حوزه مسکن خواهد شد.

محتشم در پایان اذعان داشت: شوربختانه باید گفت که این افزایش قیمت ناشی از تقاضای سرمایه‌ای است و نه مصرفی. این جای تاسف دارد که وقتی از لحاظ سرمایه‌ای قیمت‌ها دچار افزایش می‌شوند، مدت زمان انتظار برای تهیه مسکن، که امروز ۶۵ سال است، طولانی‌تر می‌شود. در چنین صورتی دسترسی و دستیابی به مسکن مورد نیاز برای مصرف کننده اگر تا کنون آرزو بوده، به رویا تبدیل خواهد شد؛ رویایی دست نیافتنی!

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 310841
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا