زمان نامشخص برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

جهان صنعت نیوز| سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بیمه گر اجتماعی است که وظیفه پوشش اجباری بیمه کارگران روز مزد، حقوق بگیران و پوشش اختیاری صاحبان حرفه و شغل آزاد را بر عهده دارد.

مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی با احتساب خانواده آن‌ها، ۶ میلیون نفر هستند که ۶۰ درصد از این افراد حقوق کاملی ندارند.

سازمان تأمین اجتماعی مدتی توسط سرپرست اداره می‌شد، حالا بعد از گذشت ۸ ماه مدیرعامل جدید آن منصوب شده است و چشم همه به برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های مدیرعامل بزرگترین سازمان رفاهی و بیمه‌ای کشور و حل مشکلات مربوط به آن است.

سازمان تأمین اجتماعی حدود ۴۲ میلیون نفر را تحت پوشش خود قرار داده است، اما مشکلات بسیاری برای حقوق بگیران و مستمری بگیران در این سازمان وجود دارد.

طبق قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است که همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را اجرا کند، اما هنوز این اقدام بعد از سال‌ها صورت نگرفته است، همچنین با توجه به بودجه مستقل تأمین اجتماعی این همسان سازی رخ نداده است و به گفته محمد حسن زدا قائم مقام مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، سازمان توان تأمین این حجم نقدینگی را ندارد.

بازنشستگان بعد از ۳۰ سال کارمندی حالا بازنشسته شده‌اند، اما حقوق چندرغاز بازنشستگی مخارج زندگی آن‌ها را تأمین نمی‌کند، مخصوصا حالا که فرزندان آن‌ها بزرگ شده‌اند و در شرف ازدواج هستند، برای خرید جهیزیه و غیره با مشکلاتی روبه رو هستند.

بازنشستگان در تمام دنیا بعد از اتمام کار به زندگی خود سر و سامان می‌دهند و با امکاناتی که بعد از بازنشستگی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، به راحتی زندگی می‌کنند، اما بازنشستگان تأمین اجتماعی به دلیل حقوق‌های پایین و ناتوانی جسمی شرایط انجام کار جدید را ندارند، اما مجبور هستند برای امرار معاش خود شغل دیگری را انتخاب کنند.

بازنشستگی زمان استراحت و رسیدگی به زندگی بعد از ۳۰ سال کار است، این همسان سازی بعد از گذشت سال‌ها دیگر برایشان به یک آرزو تبدیل شده، چرا که تاکنون خبری از این مسئله نبود. امیدواریم این همسان سازی بعد سال‌ها که مطرح شده، به زودی محقق شود، چرا که با این وضعیت موجود اقتصادی زندگی هر روز برای این افراد بسیار سخت‌تر می‌شود.

زدا در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان اعلام کرده بود برای اجرای این قانون به ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که در شرایط فعلی سازمان امکان تأمین آن را ندارد و ضروری است که برای اجرا منابع آن تأمین شود.

البته مدل نهایی برای همسان سازی حقوق از سوی کارشناسان و نمایندگان جامعه بازنشستگی تدوین و توسط سازمان تأمین اجتماعی به هیأت دولت ارائه شده است که امیدواریم سریع‌تر تکلیف اجرا و اعتبار آن مشخص شود.

بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت که چندین بار نیز از سوی وزارتخانه مطالبه شده، همچنان پرداخت نشده است و این بدهی‌ها از بهمن و اسفندماه سال ۹۶ و ۹۷ باقی مانده است، اما تأمین اجتماعی با وجود پیگیری‌ها برای پاسخ به این سئوال که چرا هنوز این مطالبات پرداخت نشده، پاسخی نداده است.

یکی دیگر از موضوعاتی که کارشناسان تأمین اجتماعی و امور رفاهی نسبت به آن انتقاد دارند، عدم حضور شرکای اجتماعی (نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی) در ترکیب هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی است، چرا که حضور این افراد می‌تواند در اتخاذ تصمیماتی به نفع بیمه شدگان تاثیر گذار باشد.

محمد حسن زدا قائم مقام مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی پیش از این بار‌ها تأکید کرده بود که سازمان مشکل مالی ندارد، اما از نظر نقدینگی دچار مشکل است. همچنین مطالباتی از دولت دارد که هنوز پرداخت نشده است و براساس رقمی که توسط سازمان حسابرسی کشور اعلام شده تا پایان سال ۹۴ حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان این بدهی برآورد شده است و اگر این بدهی پرداخت نشود، سازمان با بحران‌های جدی رو به رو خواهد شد.

این‌ها تنها بخشی از مشکلات سازمان تأمین اجتماعی است. حال امید است مدیر عامل جدید این سازمان که در چنین شرایط آشفته‌ای منصوب شده، بتواند با رایزنی‌های خود مطالبات سازمان را از دولت دریافت کند و همچنین بحران‌هایی که تأمین اجتماعی با آن روبه روست را کاهش دهد، چرا که چشم ۴۲ میلیون نفر بیمه شده به کار آن‌هاست.

اقتصاد کلان
شناسه : 35171
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا