رکود گردشگری ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز: در ماه‌های اخیر مردم به شدت درگیر تهیه کالاهای اساسی و ارزاق عمومی بوده‌اند و باتوجه به کاهش قدرت خرید سفر و گردشگری از اولویت آنها خارج شده است.

همزمان با این شرایط مشوق‌ها و تخفیف‌هایی که کشورهای همسایه ایران نظیر ترکیه برای ترغیب گردشگران به سفر به کشورشان در نظر می‌گیرند باعث شده معدود افرادی که قصد سفر و گردشگری دارند نیز سفر به کشورهای همسایه را به سفر به جزایر ایرانی خلیج‌فارس و سایر مقاصد گردشگری کشور ترجیح دهند.

برخی از صاحب‌نظران حوزه گردشگری کاهش هزینه‌های سفر کشورهای همسایه در کنار افزایش هزینه‌های گردشگری داخلی را تهدیدی بالقوه برای صنعت گردشگری کشور قلمداد می‌کنند.

در این گزارش سعی کرده‌ایم ضمن گفت‌وگو با کارشناسان حوزه گردشگری تبعات کاهش قیمت گردشگری در کشورهای همسایه، همزمان با افزایش نرخ خدمات گردشگری در کشور را بررسی کنیم.

بی‌برنامگی عامل تفاوت نرخ خدمات گردشگری

سیدهادی شیرازی عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران ضمن تایید ارزان بودن خدمات گردشگری کشورهای همسایه نسبت به ایران به «جهان‌صنعت» گفت: این موضوع به صنعت گردشگری ایران لطمه وارد می‌کند.

عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» ضمن اشاره به مشکلاتی که اختلاف قیمتی خدمات گردشگری در ایران و منطقه ایجاد کرده افزود: در خصوص تورهای ورودی به ایران این مشکل وجود دارد و نرخ‌های پایین (خدمات سفر و گردشگری) کشورهای همسایه همچون ترکیه، آذربایجان، ازبکستان و ترکمنستان که تقریبا تاریخی معادل تاریخ ما دارند مساله‌ساز است. هر اقدامی که جامعه تورگردان کشور صورت می‌دهند اما باز هم با کوچکترین جهشی، نرخ هتل، راهنما و سایر خدمات گردشگری افزایش پیدا می‌کند و این افزایش نرخ باعث می‌شود که همین تعداد محدود گردشگری را که وجود دارد از دست بدهیم.

عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران ضمن اشاره به مشکلات و بحث‌های سیاسی که برخی کشورها برای کشورمان ایجاد کرده و به صنعت گردشگری ایران لطمه می‌زنند گفت: از سوی دیگر گرانی نیز در این میان مزید بر علت شده است.

شیرازی در پاسخ به این پرسش که مسوولان مرتبط در حوزه گردشگری و فعالان حوزه می‌توانند چه اقدامی برای عبور از این بحران صورت دهند به «جهان‌صنعت» گفت: مشکلی که وجود دارد متاسفانه در اندیشه ما است یعنی چون دو یا سه سال است که مشکلات(همه‌گیری کرونا) را داریم و تورم زیادی نیز وجود داشته است، همه می‌خواهند تمام ضرر و زیان دو یا سه ساله خود را ظرف چند ماه همه جبران کنند و آینده‌نگری نمی‌کنند. اگر خود ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی برنامه بلندمدت داشته باشیم طبیعتا برخورد متفاوتی خواهیم داشت. بر این اساس می‌توانیم نرخ‌ها را فصلی کنیم و یکسری اقداماتی که بتوان با آن نرخ را متعادل کنیم صورت دهیم.

بی‌برنامگی در برگزاری نمایشگاه‌ها

عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران در رابطه با اقدامی که دولت می‌تواند برای بهبود نرخ‌ها در صنعت گردشگری کشور صورت دهد گفت: سالیان سال است که ما به مسوولان مملکتی از وزارت نفت گرفته تا وزارت صمت و سایر وزارتخانه‌ها که درگیر برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هستند می‌گوییم که همچون سایر کشورها نمایشگاه‌های خود را در فصل غیرتوریستی برگزار کنید. در واقع در همه ‌جا نمایشگاه‌ها در فصول بیکاری و در شهرهایی که در آن فصول تعداد مسافران کم است برگزار می‌شود. در کشور ما اما نمایشگاه نفت در اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌شود که همین امر باعث پر شدن تمام اتاق‌های هتل‌های تهران می‌شود. حال اگر یک نفر از شهرستان در تهران کاری داشته باشد نمی‌تواند حتی یک اتاق بگیرد.

وی افزود: از سوی دیگر در مهر ماه و در فصل گردشگری ورودی به ایران فستیوال کودکان را در اصفهان برگزار می‌کنند؛ یعنی نمی‌توانیم درست مدیریت کنیم. شاید سمینارها و نمایشگاه‌هایمان کیفیت ندارند و می‌خواهیم با آب و هوا این نقیصه را جبران کنیم. این در حالی است که فرد باید با محتوای سمینار و نمایشگاه جذب شود. یعنی اگر قرار است نمایشگاهی در تبریز برگزار شود این نمایشگاه باید در فصل زمستان باشد اما این مساله متاسفانه مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در زمستان سطح هتل‌های شهر تبریز زیر بیست درصد است و در این فصل نیاز به مسافر دارد.

شیرازی ضمن اشاره به اهمیت تمرکززدایی در صنعت گردشگری خاطرنشان کرد: متاسفانه ما صرفا معطوف به مرکز (تهران) شده‌ایم. از سوی دیگر با مدیریت کردن برخی مسائل مثل زمان صحیح برگزاری نمایشگاه‌ها از سوی دولت وضعیت صنعت گردشگری بهبود پیدا می‌کند. دولت باید در فصل‌های سرد سال که گردشگران علاقه‌مند به حضور در کیش هستند، نمایشگاه‌ها و همایش‌ها را در این جزیره برگزار کند. بنابراین اگر این شرایط در کشور ما مدیریت شود فکر می‌کنم ظرفیت ۱۵ تا ۲۰ درصدی ما آزاد شود و وقتی ظرفیت آزاد می‌شود در فصل‌های پیک(اوج و شلوغی گردشگری) فشار کمتری به مردم استفاده‌کننده از خدمات گردشگری وارد می‌شود. افزون بر این موارد با عمل به این راهکار خدمات هتل‌ها، حمل‌و‌نقل و راهنمایان گردشگری در طول سال بیشتر توسط گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سوبسیدهای گردشگری در ترکیه

میلاد نآیینیان راهنمای گردشگری فعال در حوزه تورهای ورودی ضمن اشاره به این نکته که دولت ترکیه سوبسیدهایی را برای بحث گردشگری در کشورش در نظر گرفته به «جهان‌صنعت» گفت: ترکیه نه تنها به کشور ما بلکه به سایر کشورهایی که به ترکیه گردشگر می‌فرستند همچون اوکراین و روسیه پیشنهادهای(تخفیفی) ارائه می‌دهد. در واقع دولت ترکیه این اقدام را برای آن که صنعت گردشگری آن همواره پایدار بوده و با رکود مواجه نشود انجام می‌دهد. به این ترتیب گردشگری برای ترکیه یک صنعت همیشه زنده است و یکی از منابع اصلی درآمدی آنها است.

این راهنمای گردشگری حوزه میراث فرهنگی افزود: در سال‌های اخیر برندهای گردشگری زیادی در ترکیه ایجاد کرده‌اند. در کشور ما اما فقط شیراز، اصفهان و یزد به عنوان برندهای گردشگری شناخته می‌شوند و بقیه آثار و شهرهای گردشگری ما خیلی کم مورد توجه گردشگران خارجی قرار می‌گیرند و علت نیز آن است که ما آنها را برند نکرده‌ایم.

نآیینیان ادامه داد: در ترکیه برندسازی بسیار قدرتمند بوده است و مثلا الان به محض آنکه نام بالن و شهر بالن‌ها مطرح می‌شود گردشگران یاد شهر کاپادوکیه (کاپادوکیا) ترکیه می‌افتند. ترکیه روی این‌گونه مسائل تبلیغات زیادی کرده و آنها را مطرح می‌کند. از سوی دیگر دولت ترکیه، آنتالیا را نیز تبدیل به مقصدی برای مسافران روسی و اوکراینی کرده که ترجیح می‌دهند به دیدن آب‌های گرم بروند. در کشور ما اما میراث فرهنگی جالب توجهمان فاقد نگهبان است. همچنین کمبود تعداد هتل‌ها، ضعف در تبلیغات و ایرادات بسیار دیگری در حوزه گردشگری کشور وجود دارد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 268169
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا