روند کاهشی قیمت‌ها در بازار فولاد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  قیمت‌های منتشرشده نشانگر آن است که در هفته گذشته قیمت اسلب صادراتی سی‌ای اس کاهش ۶/۱۱ درصدی داشته است. همچنین قیمت شمش صادراتی سی‌ای اس از ۶۴۴ دلار به ۶۱۸ دلار به ازای هر تن رسیده است. از طرف دیگر قیمت سی‌اف‌آر شمش وارداتی چین نیز با کاهش قابل توجه نسبت به هفته‌های اخیر به ۵۹۵ تا ۶۰۰ دلار در هر تن رسیده است.
به این ترتیب در حالی که قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد تا پیش از این افزایشی بود و تحت تاثیر حمله روسیه به اوکراین شرایط خوبی برای فعالان فولادی به وجود آمده بود اما تحت تاثیر طولانی شدن جنگ حالا این روند کاهشی شده است. تا جایی که گفته می‌شود افزایش قیمت ناشی از جنگ اوکراین در بازار جهانی فولاد پس گرفته شده است. از طرفی متاسفانه بخشنامه عوارض صادراتی در ایران باعث شد تا شرکت‌های ایرانی نتوانند از فرصت کوتاه جهش قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد استفاده کنند و حالا شرکت‌های داخلی هم با روند کاهشی قیمت روبه‌رو شده‌اند.

قیمت قراضه و بیلت کاهشی بود

این در حالی است که در هفته گذشته در شرق آسیا و بازار ترکیه قیمت قراضه و بیلت کاهشی بوده است. همچنین قیمت میلگرد در ترکیه و اروپا روند نزولی را طی کرده است. ورق گرم در بازار جنوب شرق آسیا و طیق آخرین قیمت‌های وارداتی پنج دلار افت داشته و به ۷۹۵ دلار هر تن سی‌اف‌آررسیده است. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم از ۱۱۵۰ یورو به ۱۰۷۵ یورو هر تن درب کارخانه کاهش داشته است. در بازار داخلی آمریکا نیز ورق گرم ۳۰ دلار افت داشت و به ۱۳۵۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه رسیده است. همچنین طی هفته گذشته بازار بیلت صادراتی ایران نیز روزهای خوبی را سپری نکرده است. نرخ بیلت صادراتی کشور در هفته گذشته شاهد افت قابل توجه قیمت بوده تاجایی که باعث شد شاخص قیمتی در کف سه ماهه اخیر قرار گیرد.

افت قیمت قراضه

در بازار ترکیه متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین ۱ و ۲ (‌۲۰-۸۰‌) تا ۱۰ دلار افت داشت و به ۴۶۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسید. قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز در راستای روند نزولی سایر بازارهای قراضه از ۴۶۴ دلار به ۴۳۸ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز ۲۰ دلار افت داشت و به ۵۰۰ دلار هر تن سی‌اف‌آررسید.

افت قابل توجه قیمت جهانی قراضه، محدودیت‌های کرونایی در بعضی از نقاط به خصوص چین و تاثیر آن بر وضع تقاضا و همچنین ارزان‌فروشی روس‌ها عوامل اصلی این کاهش قیمتی بوده‌اند. در هفته گذشته یک محموله ۴۰ هزار تنی بیلت توسط یکی از فولادسازان برای حمل اواسط ژوئن به نرخ ۶۱۰ دلار فوب نهایی شد.

همین سبب شد تا ارزیابی قیمتی از بیلت ایران با کاهش ۵۰ دلاری هفتگی ۶۱۰ دلار فوب شود که پایین‌ترین میزان سه ماهه است. هفته گذشته هم فولادسازان کشور ۱۳۰ هزار تن بیلت به مزایده گذاشته بودند که ظاهرا با توجه به افت قیمت‌ها فعلا به هفته بعد موکول شده است.

آخرین قیمت‌ بیلت و اسلب

متوسط قیمت بیلت صادراتی سی‌ای‌اس حدود ۶۰۷ دلار هر تن فوب بود. در ترکیه قیمت بیلت وارداتی از ۶۸۳ دلار به ۶۵۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر افت داشت. در چین بیلت وارداتی در حدود ۶۱۹ تا ۶۵۹ دلار هر تن سی‌اف‌آر باقی ماند. در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی از ۷۱۸ دلار به ۶۵۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسید.

همچنین طی هفته گذشته بازار بیلت صادراتی ایران روزهای خوبی را سپری نکرد تا به هفته‌های منفی نرخ این محصول هم یکی پس از دیگری اضافه شود. نرخ بیلت صادراتی کشور در هفته گذشته شاهد افت قابل توجه قیمت بود که موجب شد شاخص قیمتی در کف سه ماهه اخیر قرار بگیرد.

در هفته گذشته، میانگین قیمت بیلت صادراتی ایران، ۵۸۰ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن، کاهش ۶۵ دلاری، معادل ۱/۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. قیمت میانگین اسلب صادراتی ایران نیز در هفته گذشته ۶۵۵ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن، کاهش ۲۰ دلاری معادل ۳ درصدی را نشان می‌دهد.

قیمت‌های منتشرشده توسط متال بولتن نشان می‌دهد که قیمت فوب اسلب صادراتی ایران در هفته گذشته سه درصد کاهش یافت و اسلب در قیمت ۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار به ازای هر تن معامله شد. قیمت فوب بیلت صادراتی ایران در بنادر کشور ۵۷۰ تا ۵۹۰ دلار به ازای هر تن بود که میانگین این قیمت‌ نسبت به قیمت‌های ۲۱ اردیبهشت، حاکی از کاهش ۱/۱۰ درصدی است.

مقاطع

در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی از ۷۶۲ دلار اوایل هفته به ۷۲۶ دلار هر تن فوب رسید. میلگرد صادراتی ترکیه نیز از ۸۰۵ دلار به ۷۶۵ دلار هر تن فوب افت داشت. همچنین در بازار داخلی آمریکا میلگرد در ۱۱۷۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد از ۱۳۲۸ یورو به ۱۲۰۰ یورو هر تن درب کارخانه افت داشت.

ورق

ورق گرم صادراتی سی‌ای‌اس افت قیمت ۱۰ دلاری داشت و به ۸۱۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از ۷۶۰ تا ۸۱۳ دلار به ۷۴۴ تا ۷۹۰ دلار هر تن فوب رسید. در بازار جنوب شرق آسیا آخرین قیمت‌های وارداتی پنج دلار افت داشت و به ۷۹۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسید.

در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم از ۱۱۵۰ یورو به ۱۰۷۵ یورو هر تن درب کارخانه کاهش داشت. در بازار داخلی آمریکا نیز ورق گرم ۳۰ دلار افت داشت و به ۱۳۵۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید.

افزایش قیمت آلومینیوم و سنگ‌آهن

اما در حالی که روند قیمت بازارهای جهانی فولاد کاهشی بوده، قیمت آلومینیوم در ۳۰ اردیبهشت ماه در بورس فلزات لندن نسبت به هفته قبل، با افزایش ۶/۷ درصدی معادل ۲۰۷ دلار، از دو هزار و ۷۲۳ دلار به ازای هر تن به دو هزار و ۹۳۰ دلار به ازای هر تن رسیده است. کارشناسان باور دارند بررسی آخرین قیمت فولاد در سطح جهانی و همچنین فولاد صادراتی ایران باعث می‌شود که دیدی نسبت به درآمدهای ارزی صادرکنندگان فولاد کشور و فرصت‌های صادراتی حاصل شود. همچنین در هفته‌ای که گذشت سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین از ۱۲۷ دلار به حدود ۴/۱۲۹ دلار هر تن سی‌اف‌آر افزایش یافت. رشد تقاضا به بهبود جو بازار و افزایش قیمت کمک کرد البته تقاضا بیشتر برای خلوص‌های متوسط بود که به‌صرفه‌تر هستند.

رشد ۱۰۴ دلاری قیمت آلومینیوم

روز جمعه، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن نسبت به روز معاملاتی پیشین، ۷/۳ درصد افزایش یافت و به دو هزار و ۹۳۰ دلار رسید. در واقع قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه، نسبت به آخرین معاملات انجام شده (پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت ماه)، رشد ۷/۳ درصدی معادل ۱۰۴ دلار را تجربه کرد. به گونه‌ای که در روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه، آلومینیوم دو هزار و ۸۲۶ دلار به ازای هر تن قیمت‌گذاری شد و قیمت آن دیروز به دو هزار و ۹۳۰ دلار به ازای هر تن رسید. همچنین روز جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن نسبت به هفته قبل، با افزایش ۶/۷ درصدی معادل ۲۰۷ دلار، از دو هزار و ۷۲۳ دلار به ازای هر تن به دو هزار و ۹۳۰ دلار به ازای هر تن رسیده است. به این ترتیب میانگین موجودی این فلز در انبارهای بورس فلزات لندن نیز با هفت هزار و ۴۰۰ تن کاهش، از ۵۱۱ هزار و ۶۷۵ تن در هفته گذشته به ۵۰۴ هزار و ۲۷۵ تن در هفته اخیر رسیده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 263507
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا