روسیه بازار نفت هند را هم از ما می‌گیرد

به گزارش جهان صنعت نیوز: آن‌طور که رویترز به نقل از رییس شرکت دولتی هندوستان پترولیوم (HPCL) نوشته هند سرگرم مذاکره با روسیه در خصوص قراردادی برای خرید نفت با نرخ ارزان‌تر است.هند که سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است، مانند سایر کشورهای جهان با نرخ بالای تورم دست و پنجه نرم می‌کند و در تلاش برای کاهش هزینه واردات و حمایت از مصرف‌کنندگان در برابر افزایش قیمت‌های سوخت است. این کشور از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، خرید نفت روسیه را بیش از دو برابر در مقایسه با کل وارداتش در سال ۲۰۲۱، افزایش داده است زیرا خریداران هندی نفت روسیه را به قیمت ارزان‌تری دریافت می‌کنند.

اما اظهارات پوشب کومار جوشی، رییس هیات‌مدیره هندوستان پترولیوم، نشان می‌دهد که دهلی‌نو مستقیما در این معاملات خرید دست دارد در حالی که بسیاری از کشورهای غربی در واکنش به جنگ در اوکراین، تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه اعمال کرده‌اند. اگر چه دهلی‌نو خواستار آتش‌بس فوری در اوکراین شده اما آشکارا اقدامات نظامی مسکو را محکوم نکرده است.

جوشی در کنفرانس مطبوعاتی اعلام درآمدهای سه ماهه هندوستان پترولیوم گفت: مذاکراتی در سطح دولتی در جریان است و ما از هر گونه فرصتی استقبال می‌کنیم و اگر توافق در سطح دولتی انجام گیرد، واضح است که بخشی از آن خواهیم بود.کشورهای گروه هفت متعهد شده‌اند خرید نفت روسیه را ممنوع کرده یا به تدریج به واردات نفت روسیه خاتمه دهند تا مسکو را بر سر جنگ در اوکراین، منزوی کنند.

منابع آگاه ماه گذشته به رویترز گفته بودند: پالایشگاه‌های هندی سرگرم مذاکره برای یک قرارداد نفتی شش ماهه با روسیه برای واردات میلیون‌ها بشکه نفت هستند.گزارش‌ها نشان می‌دهد که روسیه در آوریل برای نخستین‌بار در رتبه چهارمین صادرکننده بزرگ نفت به هند قرار گرفت و سهمش از کل واردات هند، به حدود شش درصد رسید.

خط اعتباری که از دست می‌رود

هرچند هندی‌ها پس از تحریم‌های آمریکا عملا مراودات تجاری تازه‌ای با ایران نداشتند، اما به دلیل خرید‌های قبلی نفت خط اعتباری را با ایران داشتند که در ازای پول نفت خریداری‌شده کالا به ایران می‌فرستادند. چندی پیش هندی‌ها اعلام کردند که این خط اعتباری تسویه شده و برای ادامه مراودات با ایران لازم است این اعتبار شارژ شود. مذاکرات پشت پرده بین ایران و هند هم نشان می‌داد که هندی‌ها برای پالایشگاه‌هایی که فقط با نفت سنگین ایران کار می‌کند، تمایل دارند که از ایران نفت بخرند. با این حال آنها منتظر نتیجه مذاکرات احیای برجام مانده‌اند.

هرچند اخبار غیررسمی نشان می‌دهد که هندی‌ها با واسطه نفت ایران را می‌خرند اما اینکه آنها رسما درخواست ادامه خط اعتباری با ایران داشتند، نشان می‌داد که هند تمایل به ادامه مرادوات تجاری با ایران است. این شرایط البته تا پیش از جنگ روسیه با اوکراین برقرار بوده، اما با خبرهای جدیدی که از مذاکره روسیه با چین می‌رسد، به نظر می‌رسد که این بازار هم به زودی از دست خواهد رفت.

چین هنوز هم مساله‌ساز است

سیدمحمدحسین ملائک سفیر سابق ایران در چین می‌گوید: چینی‌ها از سال‌ها قبل بازار خود را روی روزانه حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت ایران بسته‌اند و در طول ۱۰ سال گذشته این ارقام بیشتر شده و کمتر نشده است. حتی اگر به ضررشان باشد، نفت ایران را حفظ می‌کنند.

ملائک با اشاره به حضور روسیه در بازار چین به ایلنا گفت: رویترز خبری منتشر کرده که حدود ۳۷ میلیون بشکه نفت ایران در ۱۸ نفتکش در بنادر شرق آسیا پارک کردند و از آوریل به بعد ۵ میلیون بشکه هم به این میزان افزوده شده است، اکنون نمی‌توان در خصوص صحت و سقم این موضوع اظهارنظری کرد اما این واقعیت هم وجود دارد که وقتی روس‌ها حدود ۴۰ درصد روی نفت خودشان تخفیف اعمال می‌کنند هر شرکتی را تحریک می‌کنند که از این فرصت استفاده کند، از این بابت اگر ما تخفیف بیشتر اعمال نکنیم بازارهای فروش خودمان را تحت‌تاثیر قرار داده‌ایم.

وی افزود: موضوع دیگر اینکه گفته می‌شود چینی‌ها در آوریل پالایشگاه‌های خود را تعمیر می‌کنند و نفت ایران کمتر روانه این کشور می‌شود، بنابراین مجموعه‌ای از اطلاعات درست و غلط کنار هم قرار گرفته و ممکن است این نتیجه حاصل شود که یک ترند در حال شکل‌گیری است.

وی درباره احتمال لغو تحریم و افزایش صدور نفت به چین گفت: تحریم فعلا لغو نمی‌شود و حداقل تا نوامبر برجام به نتیجه نمی‌رسد، اما ما باید همواره به دنبال بازارهایی غیر از چین هم باشیم، باید توجه کنیم استراتژی بازار انرژی در جهان بعد از حمله روسیه به اوکراین تغییر ماهیت قابل توجه داشته که نباید نادیده گرفته شود.

ملائک خاطرنشان کرد: ما برای تثبیت بازار نفت باید به دنبال بخشی از بازارهای اروپا باشیم و الزاما اینگونه هم نیست که منوط به لغو تحریم باشد، چون امریکا پذیرفته که بدون اینکه تحریم‌ها به صورت رسمی مرتفع شود اجازه دهند سیاست روسیه برای فشار بر انرژی اروپا را مرتفع کند و یکی از عناصری که کمک می‌کند ایران است، بقیه کشورها مثل آذربایجان و قزاقستان چندان بزرگ نیستند که در جریان جنگ روسیه و اوکراین و حذف نفت روس‌ها تاثیرگذار باشند، اما از سوی دیگر کشورهای دیگری مثل عراق با قدرت در حال ورود به بازار بوده و مهم‌ترین رقیب ما در این حوزه هستند.

وی بیان داشت: اکنون عراق برنامه دارد که تا ۲۰۲۷ به تولید شش تا هفت میلیون بشکه در روز برسد و این رقابت خطرناکی است، عربستان هم خودش را آماده می‌کند تا سال ۲۰۲۷، ۱۳ میلیون بشکه ظرفیت داشته باشد.

همه این کشورها می‌توانند جای ما را بگیرند، ضمن اینکه بحث انرژی‌های تجدیدپذیر را هم داریم که اروپا تصمیم گرفته تا ۲۰۳۰ حدود ۴۰ درصد انرژی را تجدیدپذیر کند، همه اینها باعث می‌شود بازار نفت ایران تحت فشار باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 263523
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا