رقابت اپلیکیشن‌ها و پیامک‌ها بر سر رمزهای دوم یکبار مصرف

جهان صنعت نیوز: میزان فیشینگ این روزها، به وضعیت هشدار رسیده به طوری که گزارش‌ها از ثبت روزانه ۸۰۰ پرونده تخلف اینترنتی و فیشینگ حکایت دارد.

فیشینگ به تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و … از طریق جعل یک وب‌سایت، پیامک و آدرس ایمیل گفته می‌شود. افراد سودجو پس از دریافت این اطلاعات به راحتی می‌توانند حساب‌های بانکی افراد را خالی کنند.

کلاهبرداران برای فیشینگ و خالی کردن حساب مردم از موضوع‌های جذاب و احساسی مانند کارت سوخت، قطع یارانه، سبد حمایتی خانوار وخرید شارژ اینترنت رایگان سوءاستفاده کرده و پیشنهادات جذابی مانند تخفیفات عجیب و غریب، برنده شدن در مسابقات و اینترنت رایگان را مطرح می‌کنند.

برای مقابله با این وضعیت، بانک مرکزی اعلام کرده است که از ابتدای دی‌ماه، رمز دوم ایستا حذف و رمزهای یکبار مصرف یا پویا جایگزین آن می شوند.

برای دریافت رمزهای پویا، دو شیوه اپلیکیشن یا پیامک معرفی شده است که مشتریان می‌توانند یکی از آنها را انتخاب کنند.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که جذابیت دریافت رمز پویا از طریق پیامک نسبت به اپلیکیشن جذابیت بیشتری دارد.

دلیل تاخیر در اجرای رمزهای پویا

تاکنون اجباری شدن رمزهای دوم یکبار مصرف تاکنون چندین بار به تاخیر افتاده است که آخرین آن به ابتدای خرداد امسال باز می‌گردد که به علت فراهم نبودن شرایط، اجرایی نشد و به تاخیر افتاد.

دلیل اصلی که رمز دوم یکبار مصرف پارسال اجرایی نشد به رقابت میان بانک‌ها باز می‌گردد. با توجه به اینکه استفاده از رمز دوم یکبار مصرف دارای پیچیدگی‌هایی است که کار را ساخت می‌کند، بانک‌ها نگران بودند که اجبار کردن مشتریان خود برای استفاده از این رمزها باعث می‌شود که آنها به سراغ سایر بانک‌هایی که همچنان از رمزهای ساده و ایستا استفاده می‌کنند رفته و بدین شکل، مشتریان خود را از دست بدهند.

دلیل دیگر تاخیر اجرای این طرح این بوده است که بانک‌ها به سراغ تولید اپلیکیشن‌های اختصاصی خود برای تولید رمز پویا رفته و توجهی به ارسال پیامک برای تلفن‌های غیرهوشمند نکرده بودند.

جذابیت رمز یکبار مصرف پیامکی برای مردم

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر مردم به سوی استفاده از پیامک برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف بروند، اما بانک‌ها تمایل دارند به علت هزینه های بالا، مشتریان از اپلیکیشن برای دریافت رمزدوم یکبار مصرف استفاده کنند.

برآورد می‌شود که پس از اجباری شدن رمزهای پویا، حدود ۷۰ درصد مردم از پیامک برای دریافت این رمزها استفاده کنند.

استقبال ۱۰ درصدی از  اپلیکیشن‌های دریافت رمزپویا

با وجود تبلیغات گسترده و پس از گذشت حدود یکسال تنها ۱۰ درصد مشتریان بانکی اقدام به اخذ رمز دوم یکبار مصرف از طریق اپلیکیشن کرده و بقیه هنوز اقدامی انجام نداده‌اند.

با توجه به اینکه کمتر از یک ماه از مهلت اجباری کردن استفاده از رمزهای پویا باقی مانده است، برآورد می‌شود که به تدریج شمار مشتریانی که روش پیامکی را برای اخذ رمز پویا استفاده کرده‌اند رو به افزایش بگذارد.

تلفن‌های همراه IOS چه کنند؟

برخی تلفن‌های همراه دارای نرم افزار اپل (IOS) هستند که اکنون دسترسی به بسیاری از خدمات توسط آنها متوقف شده است.

تلفن‌های همراه اندرویدی در روزهای اخیر و پس از قطعی اینترنت امکان دسترسی به نرم‌افزارها و خدمات را داشتند اما تلفن‌های همراه IOS دچار اختلال شده‌اند.

برای رفع مشکل این نوع تلفن‌های همراه، اعلام شده است که آنها می‌توانند در چنین شرایطی به جای اپلیکیشن از پیامک برای دریافت رمزهای پویا  استفاده کنند.

آیا لازم است که شماره تلفن به نام صاحب حساب باشد؟

هم اکنون لازم نیست شماره تلفن همراهی که برای دریافت پیامک رمز پویا اعلام می‌شود به صاحب حساب تعلق داشته باشد.

حضور صاحب حساب در بانک و تایید اینکه به شماره تلفن همراه مورد نظر، پیامک‌ها ارسال شود، کافی است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 63886
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا