رفع سوء‌اثر از چک‌های برگشتی سه روزه شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  علی صالح آبادی در مراسم رونمایی از سامانه محچک (سامانه مسدودی حساب‌های چک‌های برگشتی) اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین سامانه‌ای که می‌تواند اعتبار را به چک برگرداند، سامانه محچک است که امروز به صورت رسمی آغاز به کار کرد. 


وی افزود: با آغاز به کار سامانه محچک، پرونده‌های قضایی درباره چک کمتر خواهد شد. اکنون، قاضی به صورت آنلاین می‌تواند دستور مسدودی حساب‌های چک برگشتی را بدهد.

صالح آبادی بیان کرد: امروز شاهد تحولی مهم در صنعت بانکداری هستیم که با اعتماد بیشتر به چک، نیاز به ابزارهای پرداخت نقدی کمتر شده و فعالان اقتصادی با اعتماد بیشتر به چک می توانند بدون اتکا به پرداخت نقدی فعالیت‌های خود را انجام دهند. 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای گسترش ابزارهای پرداخت اعتباری افزود: اوراق گام نیز یکی از ابزارهای پرداخت اعتباری است که ضمانت پرداخت آتی توسط شبکه بانکی در قالب اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) انجام می‌شود. استفاده از این ابزار می‌تواند با کاهش فشار بر منابع شبکه بانکی، کمک مهمی به رونق بخش‌های تولیدی باشد.

صالح‌آبادی افزود: در حالیکه در یک و نیم سال گذشته ۸۸۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق گام منتشر شده بود، این رقم در یک ماهه گذشته به بیش  از ۷۵۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. با مصوبه هیأت عامل بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار امکان تنزیل اوراق گام بلافاصله پس از انتشار فراهم شده که این امر دلیل اصلی استقبال از این اوراق در یک ماه گذشته است. 

رئیس کل بانک مرکزی با آغاز به کار سامانه محچک رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی سه روزه شده است، خاطرنشان کرد: محچک ضمن بازگرداندن اعتبار به چک به قوه قضائیه در کاهش پرونده‌ها هم کمک شایانی کرده است. 

صالح آبادی در پایان گفت: همچنین در مسیر عملیاتی شدن قانون جدید چک باید به همکاری سازنده مجلس، قوه قضائیه و شبکه بانکی اشاره کنیم که با هم افزایی تقریبا می توان گفت که اجرایی شدن قانون جدید چک به لحاظ فنی به اتمام رسیده است. 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 283881
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا