رشد ۶۸ درصدی درآمدهای بانک ملی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بخشی از عملکرد بانک ملی در مجمع عمومی عادی سالانه بانک اعلام شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با تاکید بر اینکه از زمان تغییر فرمان مدیریتی در بانک ملی ایران، خروجی و شاخص‌های بانک نیز شروع به تغییر جهت کرده‌اند، گفت: بانک ملی ایران ویترین و پیشانی بانک‌هاست و باید در مساله اصلاح چهره و تصویر عملکرد بانکی، مجموعه‌ای از خدمات را به نمایش بگذارد. به عبارتی، این بانک به تنهایی آنقدر موج بلندی است که بتواند تمام خواست‌های نامناسب و تهدیدکننده شبکه بانکی را اصلاح کند.


سیداحسان خاندوزی در این مراسم گفت که درخواست ما از مدیرعامل بانک ملی از ابتدا احیای بخش ارزی بانک بود که اتفاقات خوبی را در شاخص‌های ارزی شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه گزارش خوب و با دقتی در مجمع عمومی بانک ارائه شد که جای تقدیر دارد، تصریح کرد: بانک ملی ایران در معرض انتظارات و ماموریت‌های بسیار زیاد و سنگینی است که قطعا بر وضع شاخص‌های آن اثرگذار خواهد بود.

خاندوزی تصریح کرد: بانک ملی ایران، بانک دولت به معنای تمام کلمه است و در سیاست‌های اصل ۴۴ نیز به عنوان پیشانی عملیات بانکی دولت شناخته می‌شود. اما فارغ از اینها، انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۱ شاهد جهش‌های ویژه‌ای نسبت به سال‌های گذشته آن باشیم.به گفته وزیر اقتصاد، گزارش مجمع بانک ملی ایران در سال ۱۴۰۱ باید حاکی از یک تحول و نقطه چرخش نسبت به سنوات گذشته باشد؛ ضمن اینکه تاکنون هم تلاش‌های خوبی انجام شده است.

وی اظهار کرد: چندین مساله در این بانک قابلیت طرح دارد که شامل بانک و در بخش دیگر، اقتصاد ملی و دولت است. در بخش بانک، مساله اصلاح ساختار مالی باید به عنوان یک دستور جدی در دستور کار قرار گرفته باشد. از طرفی، دولت باید رسیدگی ویژه‌ای از جهت نسبت کفایت سرمایه داشته باشد.

همچنین برای کاهش هزینه‌های غیرجاری نیز باید برنامه‌های قابل اتکایی وجود داشته باشد.خاندوزی افزود: توقع دولت این است که بانک ملی ایران، پیشتازی خود در سایر زمینه‌های بانکی را نیز نشان دهد و با خلق شاهکار، خروجی قابل توجهی به عنوان رهبر جریان بانک‌های دولتی کشور داشته باشد.
افزایش درآمدها در مقابل کاهش هزینه‌ها

بر اساس صورت‌های مالی موجود، جمع درآمدهای بانک ملی از ۱۳۷ هزار و ۹۴۸ میلیارد ریال در تیرماه سال گذشته به رقم ۲۳۲ هزار و ۳۰ میلیارد ریال در تیرماه سال جاری افزایش داشته است که رشد ۶۸ درصدی را نشان می‌دهد. در نقطه مقابل جمع هزینه‌های این بانک در تیرماه امسال رقم ۲۵۷ هزار و ۸۱۳ میلیارد ریال را ثبت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۳۱ درصد افزایش داشته است. به عبارت دیگر، رشد درآمدهای بانک در این مدت، بیش از دو برابر رشد هزینه‌ها بوده است.

نکته بسیار مهم در صورت‌های مالی بانک ملی ایران این است که زیان این بانک از رقم ۵۸ هزار و ۷۴۷ میلیارد ریال در سال گذشته به رقم ۲۵ هزار و ۷۸۲ میلیارد ریال در سال جاری کاهش پیدا کرده است.

سهم قابل توجه بانک ملی در تامین مالی خرد

مدیرعامل بانک ملی ایران در مجمع عمومی و عادی سالانه این بانک ورود این بانک به بخش سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی، ایجاد شعب بانکداری شرکتی، توسعه شعب دانش‌بنیان در سراسر کشور به عنوان اولین شعب تخصصی این شرکت‌ها، کاهش و بهبود ناترازی نقدینگی بانک، رشد سودآوری و توسعه بیش از پیش فعالیت‌های ارزی را از محوری‌ترین اقدامات این بانک عنوان کرد.

در همین راستا، محمدرضا فرزین در این نشست با اشاره به ارائه برنامه جامع نیروی انسانی بانک به سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: جذب نیروی انسانی جدید از اهمیت بالایی برای بانک برخوردار است چرا که با بازنشستگی نیروها، خلاء جدی کمبود نیرو را خواهیم داشت و از این رو برنامه جامع نیروی انسانی به سازمان اداری و استخدامی کشور ارائه شده است.

وی با اشاره به جبران بخش عمده‌ای از ناترازی نقدینگی بانک با طرح تلاش ملی و همت ملی افزود: با این طرح‌ها شاهد رشد جذب سپرده‌ها و جبران بخش زیادی از ناترازی نقدینگی بانک بودیم.

فرزین با بیان اینکه بخش عمده‌ای از دارایی‌های بانک، فاقد جریان نقدینگی هستند، اظهار کرد: ۱۴۰ همت از دارایی‌های بانک فاقد جریان نقدینگی است که بخش عمده مشکلات بانک در زمینه ناترازی نقدینگی هم از همین موضوع نشات می‌گیرد. در این راستا و به منظور کاهش زیان، دفتر مهندسی مالی در بانک راه‌اندازی شد که این مهم می‌تواند کمک شایانی به کاهش جریان زیان مالی کند.

ایجاد شعب تخصصی دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل بانک ملی ایران ایجاد گروه مالی را از مهم‌ترین اقدامات این بانک در تغییر ساختاری خود عنوان کرد و گفت: همچنین بانکداری شرکتی، خرد، تجاری و دولتی در ساختار معاونت بانکداری جامع ایجاد شده و قرار است امسال چندین شعبه به بانکداری شرکتی اختصاص یابد. همچنین توسعه شعب دانش‌بنیان به عنوان اولین شعب تخصصی این شرکت‌ها در کشور از دیگر برنامه‌های جدی ماست.

توسعه فعالیت در سایر کشورها

فرزین با تاکید بر توسعه فعالیت بانک ملی ایران در سایر کشورها تصریح کرد: در پی ایجاد یک بانک در کشور چین هستیم. همچنین شعبه‌ هامبورگ ما می‌تواند به عنوان یک بانک مجزا با محوریت فعالیت در اتحادیه اروپا قرار گیرد. در روسیه نیز بیزینس سنتر را برای تجار ایرانی راه‌اندازی کرده‌ایم و افتتاح حساب برای حساب‌های کارگزاری‌ها نیز صورت گرفته است.

وی ورود به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی را از محوری‌ترین اقدامات بانک ملی ایران در سال جاری عنوان و اضافه کرد: بانک ملی ایران تاکنون فعالیت خاصی در بخش انرژی نداشته است اما امسال به سرمایه‌گذاری در این بخش ورود کردیم و سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در پروژه پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، سرمایه‌گذاری ۱۵ درصدی در پروژه تامین مالی طرح توسعه میدان نفتی آزادگان و سرمایه‌گذاری در پروژه تامین مالی طرح احداث مخزنگاه شهید نادر مهدوی را پذیرفتیم.

فرزین با تاکید بر سهم قابل توجه بانک ملی ایران در تامین مالی خرد کشور تصریح کرد: شرکت سککوک در پذیرش سفته و برات الکترونیک کشور پیشتاز و اولین بوده است و از این رو، نقش قابل توجهی در بحث تامین مالی خرد داریم.

وی توجه به توسعه شعب بانک ملی ایران با توجه به شرایط روز را خواستار شد و ابراز کرد: جریان جمعیتی و نقدینگی در کشور تغییر کرده؛ بر همین اساس توسعه شعب با ساختار جدید مد نظر است تا ارائه خدمات به نحو مطلوب‌تر انجام شود.
لازم به ذکر است که افزایش نقدی سرمایه، تعیین تکلیف بدهی‌های دولت به بانک و پرداخت به صورت نقدی، اوراق و…، صدور مجوز شرکت تامین سرمایه بانک توسط شورای عالی بورس، افزایش بودجه سرمایه‌ای و جاری متناسب با نیاز واقعی و تورم، پیگیری و مساعدت در کاهش سپرده قانونی به ویژه قرض‌الحسنه پس‌انداز با توجه به حجم عمده تکالیف بانکی، خروج بانک‌ها از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری، بهبود وضعیت کارکنان و جبران خدمات متناسب با حجم کار و تورم از جمله درخواست‌های هیات مدیره از اعضای مجمع بود.

رشد ۱۵۵ درصدی پرداخت تسهیلات به بخش تولید و اشتغال

صورت‌های مالی بانک ملی ایران نشان می‌دهد که پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بانک ملی ایران تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یافته است.

به استناد برخی اقلام صورت‌های مالی بانک ملی ایران تسهیلات پرداختی قرض‌الحسنه با موضوع تولید و اشتغال تا پایان تیرماه ۱۴۰۱، ۱۵۵ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. بر این اساس آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰، تعداد ۴۸۴ هزار و ۳۱۲ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به مبلغ ۲۴۶ هزار و ۵۸۴ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.

همچنین تعداد یک میلیون و ۲۳۹ هزار و ۸۳۹ فقره تسهیلات به ارزش ۲ میلیون و ۲۷ هزار و ۸۰۶ میلیارد ریال به بخش‌های مختلف اقتصادی بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال ۱۴۰۰ پرداخت شده است.

لزوم جذب نیروی انسانی در بانک

همچنین سیدعباس حسینی، معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد در این مراسم با تاکید بر اینکه باید برنامه جامع نیروی انسانی بانک ملی ایران ارائه شود و با توجه به لزوم جذب نیروی انسانی در این بانک، مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: همچنین امیدواریم در سال جاری شاهد اتفاقات خوبی در بخش واگذاری‌های اموال مازاد و موضوع ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید از سوی این بانک باشیم.

امیرمسعود رزازان، معاون مالی بانک نیز با بیان اینکه امیدواریم در سال ۱۴۰۱ شاهد سودآوری بانک و کاهش بیش از پیش جریان زیان‌دهی و ناترازی نقدینگی باشیم، گفت: تکالیف تکلیفی بسیار سنگینی بر دوش بانک ملی ایران است به طوری که در سال ۱۴۰۰ مانده تسهیلات تکلیفی صرف نظر از مطالبات از دولت و تسهیلات قرض‌الحسنه حدود ۳۴ همت بوده است. امسال نیز میزان تسهیلات تکلیفی بانک در حدود ۱۴۰ همت است.
وی همچنین گزارشی از وضعیت مالی و عملیاتی بانک در سال ۱۴۰۰ به اعضای مجمع ارائه کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 283470
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا