رشد در سایه امنیت سرمایه‌گذاری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  برخی بر این باورند که گروه‌‌های متکی به صادرات از قبل توافق ضربه خواهند خورد و این گروه‌های ریالی هستند که پیروز رقابت جذب سرمایه‌ها خواهند بود. در مقابل اما برخی نیز عنوان می‌کنند که به دلیل گشایش‌های اقتصادی و سیاسی، گروه‌های دلاری هم می‌توانند در کنار ریالی‌ها از وضعیت مطلوبی در وضعیت توافق بهره‌مند شوند به شرط آنکه امنیت سرمایه‌گذاری تامین شود. در این میان اما نکته دیگر آن است که در صورت عدم توافق بیشتر صنایع دلاری و ریالی بازار با شرایط سخت‌تری مواجه خواهند بود و به تدریج تولید و صادرات قربانی چالش‌های سیاسی خواهند شد.


در میان صنایع بااهمیت و اثرگذار بر روند بازار می‌توان به صنعت پتروشیمی اشاره کرد که برخی نمادهای آن همواره به عنوان لیدر عمل کرده و به کلیت بازار جهت‌دهی می‌کنند. برخی تحلیل‌ها در خصوص وضعیت صنعت پتروشیمی بر این اساس استوار است که این صنعت پس از برجام جزو گروه‌های متضرر خواهد بود و از این اتفاق منفعت نخواهد برد؛ حال آنکه بسیاری معتقدند احیای برجام می‌تواند برای اکثر صنایع از جمله صنعت پتروشیمی مفید فایده باشد. فریبرز کریمایی قائم‌مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی مشکل بازار سرمایه را ساختاری‌تر از بحث‌های عملیات اقتصادی و تجاری و مالی شرکت‌های پتروشیمی می‌داند و بر این باور است که به مشکلات این بازار باید از نگاه سیستماتیک نگاه کرد. او امنیت سرمایه‌گذاری را مهم‌ترین نیاز این بازار می‌داند. به گفته کریمایی، دلیل عدم جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس، فراتر از اعداد و ارقامی است که در صورت‌های مالی پتروشیمی‌ها و آینده تجاری شرکت‌ها مشاهده می‌کنیم.

استقبال از صنایع صادرات‌محور با احیای برجام

قائم‌مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی عنوان کرد: موضوع تاثیر احیای برجام بر صنعت پتروشیمی از چند جنبه قابل بررسی است؛ جنبه نخست آنکه احتمالا با احیای برجام نرخ ارز کنترل شده و سودآوری شرکت‌های صادرات‌محور هم تحت تاثیر قرار بگیرد. اما شخصا معتقدم از آنجا که مشکل اصلی بازار سرمایه سیستماتیک و ساختاری و ناشی از امنیت سرمایه‌گذاری است، مهم‌ترین لازمه حرکت این بازار امنیت سرمایه‌گذاری در این بازار خواهد بود. کریمایی بیان کرد: بنابراین معتقدم اگرچه با احیای برجام شاید در کوتاه‌مدت نرخ ارز کمی کاهش پیدا کند، اما بعد از احیای برجام امنیت ایجادشده به سرعت می‌تواند بازار سرمایه را به حرکت وا دارد. وی افزود: با توجه به حجم نقدینگی موجود در کشور و کاهش فضا‌ی واسطه‌گری، گرایش نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری‌های مطمئن‌تر افزایش داشته و بازار سرمایه از جمله گزینه‌هایی است که می‌تواند امنیت سرمایه‌گذاران را بیش از پیش تضمین کند. کریمایی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز بیان کرد: انتظار می‌رود احیای برجام فرصتی برای گشودن راه‌های سرمایه‌گذاری باشد و مناسب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری هم بازار سرمایه خواهد بود. وی افزود: به هر حال صنایع صادرات‌محور از جمله پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها سهم قابل‌توجهی از بازار سرمایه را به خود اختصاص داده‌اند. حتی اگر بلافاصله بعد از احیای برجام حرکت مثبتی در این گروه‌ها مشاهده نکنیم، اما بعد از حرکت گروه خودرویی و بانکی، صنایع صادرات‌محور بازار سرمایه از جمله پتروشیمی‌ها هم مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

عملکرد قابل قبول شرکت‌های پتروشیمی

قائم‌مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در خصوص وضعیت گروه پتروشیمی و عملکرد آنها در سال جاری نیز گفت: اگر صنعت متانول را از فضای صنعت پتروشیمی جدا کنیم، مابقی تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی از جمله شرکت‌های گروه اوره، اتان و الفین، از ابتدای سال جاری عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند. هم قیمت‌های جهانی رشد خوبی داشته و هم وضعیت صادرات مناسب بوده است. وی ادامه داد: میزان برگشت ارز در سامانه نیما در ۵ ماه گذشته بی‌سابقه بوده و همین موضوع نشان می‌دهد پتروشیمی‌ها در صادرات نسبت به سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته‌اند.

وضعیت ریسکی متانولی‌ها

کارشناس صنعت پتروشیمی در خصوص وضعیت متانولی‌ها عنوان کرد: صنعت متانول شرایط متفاوتی نسبت به سایر تولید‌کننده‌های پتروشیمی دارد. در مورد مشکلات صنعت متانول هم بد نیست بدانید حجم تولید متانول در دنیا سالانه حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون تن است، اما حجم متانولی که در مبادلات بین‌المللی تجارت می‌شود، حدود ۴۵ میلیون تن است. کریمایی گفت: متانول نسبت به برخی محصولات دیگر پتروشیمی از جمله اوره محصول متفاوتی است. با توجه به آن که صادرات متانول ایران به خاطر برخی مشکلات، بیشتر روی بازار چین متمرکز شده و چین هم برای تولید متانول از زغال‌سنگ استفاده می‌کند، تا حدودی توانسته قیمت متانول را کنترل کند. به همین دلیل هم با وجود آنکه در نتیجه افزایش نرخ گاز در اروپا، قیمت تمام محصولات پتروشیمی افزایش داشته، قیمت متانول رشد نکرده و البته که این اتفاق قبلا هم سابقه داشته است. اما پیگیر این موضوع هستیم و در بحث قیمت گاز برای صنعت متانول به مراحل خوبی هم رسیده‌ایم و شاید ظرف یکی دو هفته آینده تصمیمات خوبی در این خصوص اتخاذ شود و صنعت تولید متانول هم از شرایط رکودی که در حال حاضر با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، خلاصی یابد. اگر در مورد نرخ گاز صنعت متانول تصمیم خوبی اتخاذ شود، ریسک خاصی متوجه بازار سرمایه ما تا پایان سال جاری نبوده و حتی اگر مذاکرات منتج به احیای برجام نشود، جای نگرانی بابت شرکت‌های پتروشیمی وجود ندارد؛ چراکه پتروشیمی‌ها با وجود تحریم‌ها تا این لحظه فعالیت کرده و سودآور بوده‌اند. وی افزود: تجربه تقریبا ۱۰ساله تحریم در صنعت پتروشیمی باعث شده تا در صورت تداوم تحریم‌ها و عدم احیای برجام هم ریسک خاصی متوجه این صنعت نباشد. در مجموع می‌توان گفت در صورت عدم توافق، پتروشیمی‌ها می‌توانند با همین روال به فعالیت خود ادامه دهند. احیای برجام در کوتاه‌مدت (حدود دو هفته) شاید اثر منفی روی صنایع صادرات صنایع دلاری داشته باشد، اما بلافاصله این صنایع هم مورد اقبال بازار قرار گرفته و رشد خواهند کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 285757
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا