پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی کشورهای جهان؛

رشد اقتصادی جهان کم می‌شود؟

جهان صنعت نیوز| صندوق بین‌المللی پول با ابراز نگرانی از افزایش منازعات تجاری، پیش بینی خود از رشد اقتصادی آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن را کاهش داد. این صندوق در گزارشی پیش بینی کرده است متوسط رشد اقتصادی جهان از ۳.۶ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۳.۳ درصد در سال ۲۰۱۹ برسد که برابر با رشد سال ۲۰۱۶ و ضعیف‌ترین رشد ثبت شده از زمان رکود سال ۲۰۰۹ است.

صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی آمریکا برای سال ۲۰۱۹ را ۲.۳ درصد پیش بینی کرده است که حدود ۰.۷ درصد کمتر از رشد اقتصادی سال گذشته این کشور است. گیتا گوپینا، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول در کنفرانسی خبری گفت: لحظه‌ای سرنوشت ساز برای اقتصاد جهانی فرا رسیده است اما صندوق وقوع رکود را نامحتمل می‌داند. با این حال وی هشدار داد در صورت تداوم و تشدید تنش‌های تجاری این مساله پیامدهایی جدی بر زنجیره تأمین جهانی خواهد داشت.

در خصوص اروپا، صندوق پیش‌بینی کرده است متوسط نرخ رشد ۱۹ کشور عضو منطقه یورو ۱.۳ درصد باشد که کمتر از رشد ۱.۸ درصدی سال ۲۰۱۸ و ضعیف‌تر از رشد این منطقه در هر زمان دیگری از سال ۲۰۱۳ تاکنون محسوب می‌شود.

در خصوص اقتصادهای مطرح آسیایی صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد ژاپن را یک درصد و چین ۶.۳ درصد پیش بینی کرده است. به دنبال عقب نشینی ترامپ از تصمیم قبلی خود برای اعمال تعرفه بر واردات کالاهایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار از چین، صندوق پیش بینی خود از رشد اقتصادی چین را ۰.۱ درصد افزایش داده است.

با این حال هنوز تنش تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان، یکی از اصلی‌ترین موارد نگران‌کننده است. چشم‌انداز تیره و تار چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یکی دیگر از عوامل مهمی است که نتایج آن برای اقتصاد جهانی تعیین کننده خواهد بود.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 12917
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا