رسوب کالا با اعمال رفتارهای سلیقه‌ای در گمرک

جهان صنعت نیوز| در حالی که تحریم‌ها هزینه واردات کالا به کشور را به شدت افزایش داده، ابلاغ قوانین مقطعی از سوی سیاست‌‌گزاران نیز باعث شده که ترخیص کالا به خصوص برای شرکت‌های بخش خصوصی با مشکل روبرو شود. از این رو با وجود اینکه دولت پیشنهادهای جدید را برای کاهش رسوب‌کالا در گمرک اعلام کرده است اما در حال حاضر فعالان اقتصادی هزینه‌های سرسام‌آوری را بابت معطلی کالاها در گمرک پرداخت می‌کنند.

در همین خصوص یکی از ترخیص‌کاران گمرک با بیان اینکه روند ترخیص کالا از گمرک سرعت نگرفته است، به «جهان‌صنعت‌نیوز» گفت: سرعت گرفتن روند ترخیص کالا از گمرک تنها مختص مصاحبه‌های تلویزیونی مسوولان است و آن‌چه در عمل با آن مواجه هستیم، معطلی پشت معطلی است.

فرشید محمدی اظهار کرد: کارشناسان گمرک نه تنهااز تخصص کافی برخوردار نیستند بلکه سلیقه‌ای عمل می‌کنند و حتی به دیگر کارشناسان گمرک اطمینان ندارند.

وی با بیان اینکه ترخیص کالا مشکل‌تر شده است، اظهار کرد: با قوانین جدیدی که از سوی بانک مرکزی و وزارت صمت ابلاغ شده، تاییدیه‌های بیشتری باید اخذ شود.

این ترخیص‌کار با بیان مشکلاتی که در گمرک وجود دارد، افزود: قطع و وصل شدن مداوم سامانه گمرک یکی از مشکلات اساسی است. در صورتی‌که هر یک از سامانه‌های متصل به سامانه گمرک قطع شود، کار درست پیش نمی‌رود. این در حالی است که کارشناسان گمرکی تخصص کافی ندارند و تنها به دلیل اینکه قدرت دارند، بار را نگه می‌دارند.

از شرکت‌های کوچک حمایتی نمی‌شود

این ترخیص‌کار در پاسخ به این سوال که آیا ترخیص بار شرکت‌های دولتی ساده‌تر از فعالان بخش خصوصی‌ است، گفت: ترخیص بار شرکت‌های بزرگ دولتی معمولا به مشکل نمی‌خورد.

وی با بیان اینکه این مشکلات معمولا برای واحدهای تولیدی کوچک ایجاد می‌شود، اظهار کرد: در واقع شرکت‌های کوچک که نیاز به حمایت دولت دارند تا در شرایط فعلی سر پا بایستند، در گمرک با مشکل روبرو هستند و حمایتی از آن‌ها نمی‌شود.

هزینه ۶ برابری حمل‌ونقل

به گفته وی، شرکت‌های بخش خصوصی با توجه به تحریم‌ها سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند تا این‌که بتوانند تحریم را دور بزنند و بار خود را وارد کشور کنند اما در واقع مشکلات اصلی از همان گمرک آغاز می‌شود.

این ترخیص‌کار گفت: در حال حاضر برای یک کانتینر که از چین وارد می‌شود باید ۳ هزار دلار هزینه پرداخت کرد در حالی‌که این هزینه پیش از این ۵۰۰ تا ۵۵۰ دلار بود. بنابراین هزینه کرایه حمل‌ونقل با افزایش ۶ برابری روبرو شده‌است.

به گفته محمدی، حتی چین هم دیگر به صورت مستقیم با تجار ایرانی کار نمی‌کند و باید از طریق واسطه‌ها اقدام کرد. باری که قرار است از چین وارد ایران شود، اول به مالزی و از آنجا به امارات می‌رود و در نهایت وارد ایران می‌شود که خریدار باید هزینه تمام واسطه‌ها را پرداخت کند.

محمدی بیان کرد:  مشکلات حمل‌و نقل بار تا قبل از این‌که در بنادر گمرک بنشیند، به تحریم‌ها ارتباط پیدا می‌کند و این به شما بستگی دارد که بتوانید به فروشندگان خارجی اعتماد کنید یا خیر. اما زمانی که بار به گمرک ایران می‌آید، بقیه مشکلات شروع می‌شود که به سیاست‌های داخلی مربوط می‌شود.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 36246
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا