راه‌حلی برای صفر کردن هزینه برق منزل

جهان صنعت نیوز: در حال حاضر هر خانواده ایرانی می تواند با راه اندازی یک نیروگاه خورشیدی کوچک بر بام منزل خود نه تنها از پرداخت هزینه های مصرف برق معاف شود که حتی می تواند با فروش برق تولیدی مازاد خود درآمدی نیز داشته باشد.

کشور ایران با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی در ایام سال و میانگین تابش نور خورشید ۴.۵ تا ۵.۵ کیلووات ساعت بر متر مربع در روز، یکی از کشورهای مستعد برای استفاده از برق خورشیدی است.

راه‌حلی برای صفر کردن هزینه برق منزل

البته شاید فکر کنید که هزینه اولیه راه اندازی این نیروگاه بسیار زیاد است در حالی که با محاسبه صرفه جویی ناشی از عدم پرداخت هزینه های مصرفی سرمایه گذاری در این بخش کاملا توجیه پذیر است.

چگونه نیروگاه شخصی بسازیم؟

برای ساخت نیروگاه خانگی جدای از هزینه ای اولیه تامین تجهیزات مورد نیاز، در ابتدا لازم است محل قرارگیری صفحه های فتوولتائیک بر بام خانه در محلی باشد که در طول روز نور خورشید بر آن‌ها بتابد.

بنابراین اگر بیشتر مساحت بام خانه شما در سایه قرار دارد امکان راه اندازی نیروگاه خورشیدی را ندارید.

در غیر این صورت می توانید با هماهنگی همسایگان خود با استفاده از صفحات فتوولتائیک هزینه های راه اندازی نیروگاه خورشیدی را کاهش دهید.

راه‌حلی برای صفر کردن هزینه برق منزل

نکته مهم دیگر در این کار، استحکام ساختمان برای نصب تجهیزات و تعمیرات آن است. چون این تجهیزات را نمی توان در حالت معلق یا در مکان هایی مانند سقف های کاذب نصب کرد.

همچنین باید بررسی کنید که در طول روز هیچ مانعی در برابر تابش خورشید بر روی صفحات نصب شده وجود ندارد.

وجود ساختمان های بلند در اطراف خانه که در ساعات صبح یا عصر بر بام شما سایه می اندازند مانع بزرگی در دریافت انرژی مورد نیاز مصرفی خواهد بود.

برای اینکه میزان انرژی مورد نیاز خود را بدست آورید شاید لازم باشد از یک کارشناس مشورت بگیرید.

ممکن است فضای شما برای ایجاد یک نیروگاه بزرگتر که بیش از نیاز شما توان تولید برق داشته باشد مفید بوده که در این صورت می توانید برق بیشتری تولید کرده و مازاد برق تولیدی خود را به شرکت برق بفروشید. این کار درآمد مناسبی برای شما در طول یکسال خواهد داشت.

هزینه ساخت نیروگاه شخصی چقدر است؟

این سئوال مهمی است. براساس محاسبات صورت گرفته هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق در نیروگاه های خانگی که تجهیزات آن برای ۲۰ سال قابلیت استفاده را دارند، نیاز به سرمایه ای حدود ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است.

راه‌حلی برای صفر کردن هزینه برق منزل

به اعتقاد کارشناسان با درآمد ناشی از صفر شدن مصرف برق از شبکه سراسری و فروش مازاد برق، این سرمایه در مدتی حدود ۴ تا ۵ سال جبران خواهد شد.

بعنوان مثال برای یک کنتور برق ۲۵ آمپر تک فاز شما باید نیروگاهی با توان تولید برق ۵٫۵ کیلووات راه اندازی کنید که در یک مساحت ۵۰ متر مربع در سطح هموار یا شیب دار قابل نصب خواهد بود.

در حال حاضر براساس مصوبه وزارت نیرو قیمت خرید برق از نیروگاه های تجدید پذیر (خورشیدی – خانگی) معادل ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان است.

همچنین پس از نصب تجهیزات می توانید به شرکت های توزیع برق مراجعه کنید یا با ثبت نام در پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق ایران، مدارک لازم را ارائه کرده و پس از تائید آن، اقدام به عقد قرارداد خرید تضمینی برق تولیدی را با شرکت توانیر منطقه خود به امضا برسانید.

به این ترتیب علاوه بر صفر شدن قبض برق مصرفی خود، برق تولیدی خود را به شبکه سراسری خواهید فروخت و درآمد مناسبی به دست خواهید آورد.

درحال حاضر ۳ هزار و ۲۸۶ نیروگاه‌ خورشیدی پشت‌بامی در ۲۹ استان کشور با مجموع ظرفیت ۳۴ مگاوات احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 54876
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا