راه‌آهن رشت‌-آستارا با تامین‌ مالی روس‌ها تکمیل می‌شود؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به اینکه نحوه تامین مالی روسیه از راه‌آهن رشت-‌آستارا به چه صورت خواهد بود، بیان کرد: درباره نحوه تامین مالی نامه‌ای به دکتر افندی‌زاده دادند که قرار شده درباره این موضوع بررسی شود و نتیجه نهایی اعلام شود.

راه‌آهن رشت- آستارا یک پروژه کلیدی و راهبردی است که شبکه ریلی کشور را تکمیل می‌کند و می‌تواند عواید زیادی از طریق ترانزیت برای آینده ایران داشته باشد. این خط ریلی ۱۶۴ کیلومتر طول دارد که حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب است و در صورت تکمیل، ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می‌کند و تحول بزرگی در حمل و نقل کالا در کل دنیا به‌ویژه ارتباط خلیج فارس با روسیه، آسیای میانه و اروپا ایجاد خواهد کرد.

عباس خطیبی -معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور-گفته بود: تخمین ما این است که حدود ۸۰۰ میلیون یورو برای احداث این پروژه هزینه نیاز است و مدت سه تا حداکثر چهار ساله را هم برای تکمیل آن پیش‌بینی کرده‌ایم.

تابستان امسال، هیاتی از راه‌آهن روسیه از راه‌آهن رشت-آستارا بازدیدی داشتند و مقرر شد ظرف دو ماه در مورد نحوه ورودشان به این پروژه اعلام نظر کنند.  همچنین رستم قاسمی -وزیر مستعفی راه و شهرسازی- چندی پیش با اعلام اینکه مذاکرات با هیات روسی مذاکرات مناسب، طولانی و مثمرثمر بود، گفته بود: در خصوص تکمیل خط آهن رشت-آستارا، طرف روسی طرح مالی این طرح را ارایه کرد و مقرر شد تا ما آن را بررسی کرده و نتیجه را اعلام کنیم و در مجموع مذاکرات بسیار مناسب بود.

همچنین  شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی که اکنون به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب شده، چندی پیش اظهار کرد که در خصوص راه‌های توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی فی مابین ایران و روسیه با تمرکز بر پروژه ساخت راه آهن رشت-آستارا به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب بحث و تبادل نظر شده و مقرر شد تا پروژه‌های پیشنهادی از جمله شروع عملیات اجرایی راه‌آهن رشت-آستانه هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

در این راستا خیرالله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- اظهار کرد: روس‌ها چندماه پیش به ایران آمدند و از مسیر ریلی رشت‌-آستارا بازدید کردند و ما نقشه‌ها و مستنداتی که داشتیم و اقداماتی که انجام شده بود را به آنها نشان دادیم که قرار شد که آنها روی بخش‌های فنی اظهار نظر کنند و نحوه تامین مالی خود را هم اعلام کنند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به اینکه نحوه تامین مالی روسیه از راه‌آهن رشت-‌آستارا به چه صورت خواهد بود، بیان کرد: درباره نحوه تامین مالی، روس‌ها نامه‌ای به دکتر افندی‌زاده دادند که قرار شده درباره این موضوع بررسی شود و نتیجه نهایی اعلام شود.

در شرایطی که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته استعفای خود را به رئیس جمهوری تقدیم کرده و با استعفای او موافقت شد و اکنون وزارتخانه در انتظار معرفی وزیر جدید است، باید دید پروژه ریلی-رشت-آستارا که تاکید زیادی به آن شده بود، به کجا خواهد رسید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 308693
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا