راهکارهای چهارگانه قطع وابستگی بودجه به نفت

جهان صنعت نیوز| یک کارشناس اقتصادی گفت: وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی عاملی برای شکل‌گیری بیماری هلندی در اقتصاد کشور است و در واقع کاهش درآمدهای نفتی، رکود را به همراه خواهد داشت.


سید سجاد پادام کارشناس اقتصادی در مورد ضرورت حذف درآمدهای نفتی از بودجه اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: قیمت همه کالاها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود ولی در مورد نفت علاوه بر این مورد، عوامل غیربنیادی مانند تحریم‌ها یا اعمال تعرفه‌ها و یا درگیری‌ کشورها نیز موثر است.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اهمیت کاهش نقش خام‌فروشی نفت در بودجه از آن جهت است که بتوانیم نوسانات بودجه را کنترل کنیم و در واقع تغییرات قیمت نفت بر بودجه تاثیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نداشته باشد.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: وقتی قیمت نفت ۱۰۰ دلار باشد، دولت به هزینه‌های ۱۰۰ دلاری عادت می‌کند و درآمدی در حدود ۸۰ میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دلار نصیب دولت می‌شود، ولی وقتی قیمت نفت به ۳۰ دلار برسد، درآمد دولت حدود ۲۵ میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دلار خواهد بود که در این شرایط دولت نمی‌تواند خودش را با این درآمد تنظیم کند و در نتیجه اقتصاد کشور دچار بیماری هلندی می‌شود، به این معنی که درآمد از کف دولت می‌رود و رکود پیش می‌آید.

پادام با بیان اینکه تبدیل نفت به فرآورده‌های نفتی مانع از بروز این مشکلات خواهد شد، گفت: مشتریان فرآورده‌های نفتی دیگر تحریم‌پذیر نخواهند بود و نوسان قیمت زیادی را شاهد نخواهیم بود.

وی توضیح داد: نفت را به بیش از ۲۰ کشور نمی‌توانیم بفروشیم ولی فرآورده‌های نفتی مانند بنزین را می‌توانیم به هر کشوری عرضه کنیم.

این کارشناس اقتصادی تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کشورهای اطراف ایران پالایشگاه مناسبی برای نفت ما ندارند، ولی می‌توانند مصرف‌کننده فرآورده‌های نفتی باشند. به عنوان مثال همه این کشورها دارای خودرو هستند و در نتیجه مصرف بنزین دارند.

وی در ادامه در خصوص راهکارهای جبرانی درآمدهای نفتی در بودجه نیز گفت: یکی از این راهکارها حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه است، به‌ طوری‌که یارانه سه دهک بالا که درآمد بیش از ۱۰ میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تومان دارند، حذف شود.

پادام افزود: وضع مالیات بر عایدی سرمایه و همچنین شناسنامه‌دار کردن سکه و دلار به منظور جلوگیری از سفته‌بازی نیز می‌تواند راهکاری برای تامین بودجه کشور باشد.

به گفته وی، وضع مالیات بر خانه‌های خالی نیز یکی دیگر از راهکارهای جبرانی درآمدهای نفتی محسوب می‌شود.

اقتصاد کلان
شناسه : 30775
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا