راهکارهای جذب بازار هدف روسیه برای توسعه توریسم

به گزارش جهان صنعت نیوز: پیش از شیوع کرونا خبرهایی مبنی بر احداث یک منطقه ویژه ساحلی مخصوص روس‌ها و توریست‌های اروپایی به گوش رسید، پروژه هرچه بود اما به بهره‌برداری نرسید. با این همه روس‌ها علاقه‌مند به سواحل آفتابی هستند تا حمام آفتاب بگیرند. آنچه در ایران فراوان یافت می‌شود، سواحل آفتابی است، اما روس‌ها به ترکیه و دوبی سفر کرده و هزینه می‌کنند و ایران را از لیست سفر خود خط زده‌اند. ایران باید تمهیدات و زیرساخت‌های ضروری را برای جذب توریست‌های روسی فراهم کند و یکی از اقدامات ضروری در این زمینه تبلیغات و بازاریابی است. از سوی دیگر احداث منطقه ویژه همواره یکی از بهترین گزینه‌ها برای جذب توریست‌های روسی است اما دولت‌ها در تمام این زمینه‌ها کم‌کاری کرده و فقط در حرف عنوان می‌کند قصد جذب توریست‌های روسی را دارد. به ویژه در زمینه تبلیغات و بازاریابی دولت همواره عملکرد ضعیف و غیرقابل قبولی داشته است. روس‌ها مشتریان آفتاب ساحلی هستند و ما در ایران چنین آفتاب دلپذیری را داریم اما در اختیار توریست‌های روسی قرار نمی‌دهیم.


روس‌ها علاقه‌مند به ساحل آفتابی

فعالان گردشگری معتقدند روس‌ها گردشگران ساحلی هستند که به آفتاب و سواحل ایران علاقه بسیاری دارند اما ما شرایط خدمات‌رسانی به آنها را نداریم.

ارژنگ انتصاری فعال گردشگری در زمینه تورهای ورودی به «‌جهان‌صنعت» گفت: روس‌ها گردشگران ساحلی هستند با این همه ساحل در درجه نخست اهمیت برای روس‌ها قرار دارد. آن هم نه هر ساحلی؛ سواحل آفتابی. در حقیقت روس‌ها سواحل را به خاطر آفتاب گرفتن انتخاب می‌کنند.

او افزود: روس‌ها همواره در سنت پترزبورگ یک ضرب‌المثلی دارند که می‌گویند: ۹ ماه سال دعا می‌کنیم و سه ماه سال ناامید می‌شویم، چراکه هرگز آفتابی که می‌خواهند در سنت پترزبورگ نمی‌تابد. با این همه سه ماه گرم سال حتی در چمن نیز حمام آفتاب می‌گیرند. سواحلی مانند سواحل جنوب کشور که آفتاب مستقیم می‌تابد مورد علاقه روس‌ها است و سواحل شمالی کشور که آفتاب از پشت سر می‌تابد مورد علاقه روس‌ها نیست.

به گفته انتصاری روس‌ها از جمله گردشگران ورودی هستند که برای سفر به سواحل جذاب دیگر کشورها وام می‌گیرند و بسیار علاقه‌مند به ساحل‌های آفتابی هستند. سواحل آنتالیا، دوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله سواحل مورد علاقه روس‌ها بوده که هرساله تعداد زیادی از آنها به این مقاصد ساحلی سفر می‌کنند. به همین دلیل در هتل‌ها یا اماکن گردشگری آنها همواره یک فرد مسلط به زبان روسی حضور دارد، اما سواحل دریای سیاه چندان مورد علاقه روس‌ها نیست.

منطقه ویژه گردشگری برای روس‌ها

پیش از شیوع کرونا صحبت از این بود که کلنگ احداث یک منطقه ویژه گردشگری برای روس‌ها در کنار سواحل زده شده است اما این منطقه ویژه هرگز به بهره‌برداری نرسید. اگر هم به بهره‌برداری رسید، آنقدر تبلیغات در این مورد کم بود که کمتر توریستی متوجه آن شد. البته گفته می‌شود این منطقه ویژه ساحلی برای کارمندان اروپایی و روس در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های جنوب کشور احداث شده بود. به هرروی یک منطقه ویژه گردشگری مختص توریست‌های خارجی گزینه مناسبی است چراکه درآمدزایی و ارزآوری بسیار خوبی برای کشور به همراه دارد و ارزآوری، مساله بسیار مهم و حیاتی برای کشور است.

انتصاری در این رابطه گفت: ما ظرفیت‌های لازم برای جذب توریست‌های روسیه را داریم اما شرایط آن را نداریم. به همین دلیل احداث و بهره‌برداری از یک منطقه ویژه گردشگری برای روس‌ها و توریست‌های اروپایی در کنار سواحل، گزینه بسیار مناسبی است. نیازی نیست که این منطقه ویژه حتما در کیش و یا قشم احداث شود. ما جزایر غیرمسکونی نیز در خلیج فارس داریم که می‌توانیم یکی از آنها را به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل کنیم. از سوی دیگر اگر در کیش یا قشم، پلاژ ساحلی را به روس‌ها اختصاص دهیم حتی ممکن است پرواز مستقیم از مسکو به کیش داشته باشیم. اما اگر منطقه ویژه ساحلی را در جزایر غیرمسکونی احداث کنیم، نیازی نیست که در کنار آن یک فرودگاه احداث کنیم، می‌توانیم روس‌ها را با قایق از کیش یا قشم به جزیره مورد نظر ببریم، البته اگر توریست‌های لوکس را جذب کردیم می‌توانیم با هلی‌کوپتر آنها را به منطقه ویژه مورد نظر ببریم.

او افزود: اگر مدیریت درست انجام شود چنین طرحی درآمدزایی زیادی خواهد داشت. البته بهترین کار این است که منطقه ویژه یا پلاژ مخصوص روس‌ها در جنوب کشور احداث شود. در شمال نمی‌توان یک منطقه را ایزوله کرد و به ایرانی‌ها اعلام کرد که نباید به آن منطقه تردد کنند. از سویی دیگر آفتاب شمال مورد علاقه روس‌ها نیست، چراکه مستقیم نمی‌تابد و آفتاب جنوب که گرم و مستقیم است، بیشتر مورد علاقه گردشگران روسی است.  از سوی دیگر ما مناطقی بکرتر از دریای عمان و دوبی داریم‌، همچنین سواحل خالی از سکنه در اختیار داریم که می‌توان بر روی آنها سرمایه‌گذاری کرده و تبدیل به منطقه‌ای مختص به توریست‌های خارجی کرد.

انتصاری معتقد است که باید نگاه اقتصادی به این موضوع داشت. در صورت احداث چنین منطقه‌ای توریست‌های خارجی را نیز می‌توان به راحتی جذب کرد.

او در رابطه با طرح‌های گردشگری که در کشور به نتیجه نمی‌رسند بیان کرد: دولت تصور می‌کند که زیرساخت‌ها را آماده کرده، فقط بخش خصوصی باید فعالیت کند تا به درآمدزایی برسد، اما نه حمایتی از بخش خصوصی می‌کند و نه تبلیغاتی.

چین و روسیه بازارهای هدف تورگردانان ایرانی

رییس جامعه تورگردانان ایران گفت: بازار هدف گردشگری ما بعد از چین‌، روسیه است به همین دلیل در نظر داریم همانطور که در چین شروع به بازاریابی کردیم، در روسیه نیز ایران را معرفی کنیم.

ابراهیم پورفرج رییس جامعه تورگردانان ایران گفت: در حال حاضر ۲۵۰ شرکت تورآور عضو جامعه تورگردانان ایران هستند. موفق شدیم تا تعداد زیادی توراپراتور را گردهم بیاوریم. این شرکت‌ها سعی می‌کنند تا گردشگران را به ایران بیاورند.

او گفت: دولت وظیفه دارد ایران را در بازارهای گردشگری تبلیغ کند، اما این کار را انجام نمی‌دهد. آخرین بار قبل از کرونا روی بازار چین کار کردیم و تمام هزینه‌هایش را دادیم معتقدیم باید خودمان برویم و در کشورهایی که بازار هدف ما هستند، تبلیغ کرده و خودمان را معرفی کنیم. به همین دلیل در نمایشگاه‌های اسپانیا و آلمان نیز حضور پیدا خواهیم کرد و در نظر داریم همانطور که ما در چین شرکت کردیم، از آژانس‌های چینی نیز بخواهیم که به ایران بیایند.

پورفرج بیان کرد: بازارهای هدف ما جز چین، کشور روسیه خواهد بود. ما برای روسیه برنامه داشتیم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستیم آن را به نتیجه برسانیم. بازارهای جدید ما تعریف شده است. روابط ایران با روسیه از نظر سیاسی خوب بود اما ارتباط مردمی بین کشورها زیاد نیست و مردم روسیه ما را نمی‌شناسند. قرار نیست روسیه ما را بشناسد، ما باید برویم و در آنجا خودمان را معرفی کنیم. به همین دلیل طرحی تهیه کرده و ارائه دادیم که با کدام کشورها چه برنامه‌هایی داریم تا تعدادی از توراپراتورها را به ایران بیاوریم. به همین دلیل با معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در این هفته جلسه‌ای خواهیم داشت و برنامه‌ریزی می‌کنیم تا این اقدام برای سال آینده اجرایی شود.

ظرفیت داریم اما شرایط را نداریم

روس‌ها به دلیل نبود آفتاب کافی در کشور خود حاضرند هزینه کنند تا به هرکشور ساحلی که آفتاب تندی دارد سفر کند و در این مورد ما ظرفیت‌های فراوان داریم اما شرایط کافی نداریم.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 233333
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا