دیگر شاهد سلطان‌ها، مافیاها و امضاهای طلایی نخواهیم بود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حالا وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم قول داده که عقب­ماندگی در تمامی حوزه‌های معدن را برطرف خواهد کرد. رفع آشفتگی‌ بازار، لغو تحریم‌ داخلی و خنثی‌سازی تحریم‌های خارجی، کاهش نوسان گسترده قیمت‌ها، توسعه صادرات از جمله مواردی است که فاطمی‌امین در سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی به آن توجه کرده است. این وزیر پیشنهادی در ادامه ریشه مشکلات این حوزه را مرتبط با ضعف اشراف و قوت دولت دانسته و وعده داده به زودی با کنترل بازار، دیگر شاهد آشفتگی‌ها و جولان قیمت‌ها نخواهیم بود و قیمت کالاها از جمله سیمان به قبل از قطعی‌ برق برمی‌گردد. فاطمی‌امین در سخنرانی، خود را شریک واحدهای تولیدی و بخش­خصوصی دانسته و گفته برای بازارسازی داخلی و خارجی کار خواهد کرد. او البته با اشاره به مشکلات فعلی گفته ا که دولت سیزدهم وارث بیکاری و آسیب‌های اجتماعی است و برای حل آن باید بخش­خصوصی و مجلس را در کنار خود داشته باشد.

ایجاد عوارض معکوس

سیدرضا فاطمی‌امین در جلسه رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی در خصوص برنامه‌های خود در حوزه معدن تاکید کرد: اگر توسعه‌ای به بخش معدن بدهیم شاهد توسعه متوازن در کل کشور خواهیم بود. چرا همچنان پنج هزار معدن ما تعطیل است؟ چرا به خام­فروشی ادامه می‌دهیم؟

وزیر پیشنهادی صمت برای جلوگیری از خام­فروشی به دو راهکار اشاره و بیان کرد: نخست ایجاد عوارض معکوس است. یعنی برای سنگ‌آهن عوارض بالاتر و برای گندله عوارض کمتر بگذاریم. فاطمی‌امین ادامه داد: در گام دوم باید ۱۵ درصدی که در قانون معادن پیش‌بینی شده تا به مناطقی که معادن باید به آنها برگردد، اجرایی شود. با این کار بهره‌برداری از معادن برای کسانی که از آن متضرر می‌شوند، به انتفاع تبدیل می‌شود.

بازگشت قیمت سیمان به قبل از قطعی برق

فاطمی‌امین گفته است که برای سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ وظیفه سنگینی دارد و باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد. او با بیان اینکه وزارت صمت بسیار گسترده ، به موضوع تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهد آشفتگی‌های زیادی در بازار هستیم و قیمت‌ها نوسان زیادی دارند. به عنوان مثال، سیمان به یکباره سه تا پنج برابر افزایش قیمت داشته است. چرا؟ دولت کجاست؟ اگر دولت اشراف و قوت داشته باشد، نباید به این آشفتگی‌ها و جولان قیمت‌ها اجازه دهد.

وزیر پیشنهادی صمت افزود: صادرات همیشه مهم بوده و امروز مهم‌تر هم شده است. با اجرایی­کردن سامانه جامع تجارت، تمرکز بر تولید و به ویژه محصولاتی که در معیشت خانوار موثر هستند و تاثیری که بر بازار ارز دارد، به زودی شاهد کنترل بازار خواهیم بود. به عنوان نمونه به زودی قیمت سیمان به قبل از قطعی‌های برق برمی‌گردد. البته این مسائل پشتیبانی مجلس را می‌طلبد زیرا ساخت ایران یک کار مشترک است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: همه نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود با واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه­تعطیل مواجه شده‌اند؛ در این بین دولت نباید بنگاهداری می‌کرد بلکه موظف به بازارسازی بوده است. فروش و بازار، خط مقدم تولید هستند. من خود را شریک واحدهای تولیدی و بخش خصوصی می‌دانم و آنها را رقیب خود نمی‌بینم؛ بنابراین برای بازارسازی داخلی و خارجی کار خواهم کرد.

او با اشاره به وابسته بودن دولت به بخش تولید کشور گفت: ما از بخش تولید مالیات می‌گیریم و باید حامی آنها باشیم. اگر بخش خصوصی موفق باشد، دولت هم موفق است و اشتغال­زایی ایجاد می‌شود. در این روند دولت سیزدهم وارث بیکاری و آسیب‌های اجتماعی است و برای حل آن باید بخش خصوصی جلو بیاید.

همچنین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سابقه کاری خود در هلدینگ و مشاهده رنج و مشکلات کسب‌وکارها از نزدیک، گفت: بازارهای داخلی و خارجی را از طریق تجمیع تقاضا و هم‌افزایی بین بنگاه‌ها تقویت می‌کنیم.

هر سه ماه یک­بار، گزارش عملکرد می‌دهیم

فاطمی‌امین با اشاره به اینکه هر سه ماه یک‌بار گزارش عملکرد را مکتوب به مجلس می‌دهیم، ادامه داد: اصلاح محیط کسب‌وکار نیز یکی از شش پروژه‌ای است که برای آن زمان­بندی کرده‌ایم. در این راستا تا پایان سال سامانه «قواعد و مجوزها» ایجاد خواهد شد. از طریق این سامانه امضاهای طلایی، بخشنامه‌های خلق‌الساعه و متعدد از بین خواهد رفت. او تصریح کرد: نباید در طول یک سال ۴۰ بار مقررات یک صنعت را عوض کنیم.

وزیر پیشنهادی صمت با تاکید بر تعامل وی با مجلس و نمایندگان خاطرنشان کرد: این موضوع هم مورد تاکید رییس‌جمهور است و هم شخصا به آن اعتقاد دارم. دیگر شاهد سلطان‌ها، مافیاها و امضاهای طلایی نخواهیم بود چراکه فساد­ستیزی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم است.

فاطمی‌امین همچنین با اشاره به بحث تامین اجتماعی و مالیات واحدهای تولیدی اظهار کرد: ۸۰ درصد مشکلات محیط کسب‌وکار مربوط به بیمه تامین اجتماعی، مالیات و تامین مالی است. این مسائل مربوط به وزارت صمت نیست اما ما در وزارت صمت به عنوان پنجره واحد کسب‌وکار قطعا این موضوعات را پیگیری خواهیم کرد. هر واحد صنعتی، معدنی، تجاری و صنفی به ما مراجعه کند، مطالباتشان را در دولت پیگیری می‌کنیم. از من فرافکنی نخواهید دید و هیچ وقت نخواهم گفت که مشکل مربوط به تحریم است یا اینکه به وزارتخانه دیگر مربوط می‌شود.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت قول داد که تحریم‌های داخلی را بردارد و تحریم‌های خارجی را هم خنثی کند. او با اشاره به مثال بنزین گفت: تجربه این مهم را در مورد بنزین داریم. در سال ۸۵ در ستاد تبصره ۱۳ بودم که بحث دوگانه‌سوز کردن، کارت سوخت، سهمیه‌بندی و خودروهای فرسوده را مطرح کردیم. در همان زمان کنگره آمریکا به دنبال تحریم بنزین بود که ما توانستیم با سهمیه‌بندی این تحریم را خنثی کنیم.

تزریق ۴ میلیارد دلار به بازار ارز

فاطمی‌امین با بیان اینکه مساله تولیدکننده مساله ماست، گفت: رهبر معظم انقلاب بر تقویت تولید داخلی، مبارزه با قاچاق و واردات بی‌رویه تاکید دارد که ما منویات او را اجرا خواهیم کرد. کسانی هستند که جیب خود را از طریق واردات پر می‌کنند و نمی‌گذارند با تولید داخلی، واردات متوقف شود و کمر تولیدکننده را می‌شکنند.

او با اشاره به حوزه صادرات نیز گفت: صادرات امروز مهم‌تر از گذشته است. به بازار ارز حداقل باید سه تا چهار میلیارد دلار بیشتر تزریق شود تا به تعادل برسد. ما از طریق مشورت با خانه صمت و اتاق بازرگانی، یک برنامه دقیق و حساب‌شده‌ تنظیم کردیم. بنا را به رای آوردن در مجلس گذاشته‌ایم تا پس از مستقر شدن در وزارت صمت سریعا این برنامه را پیاده کنیم. او ادامه داد: ما به ریز برنامه‌ها تسلط پیدا کرده‌ایم و برنامه رشد پنج میلیارد دلاری صادرات در نیمه دوم امسال نسبت به سال گذشته را در دستور کار قرار خواهیم داد. علاوه بر برقرارکردن تعادل در بازار ارز، این برنامه به بازیابی تولید نیز کمک می‌کند.

وی گفت: متاسفانه برای اولین‌بار طی چهار سال تورم بالای ۲۵ درصد بود که موجب کاهش قدرت خرید مردم شد. بسیاری از واحدها به دلیل نبود تقاضا تعطیل شده‌اند. به این ترتیب با لوکوموتیو صادرات، گردش تولید را اجرا خواهیم کرد. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: منابع حاصل شده از پنج میلیارد دلار صادرات را به تجهیزات مواد اولیه تولید تزریق می‌کنیم. همچنین دیپلماسی اقتصادی را نیز جلو خواهیم برد.

فاطمی‌امین درباره ارتقای سطح بازدارندگی در اقتصاد کشور، نیز اظهار کرد: همانگونه که توان بازدارندگی دفاعی برای ما قدرت ایجاد کرده  باید در حوزه اقتصادی هم توان دفاعی ایجاد کنیم. درواقع صادرات به کشورهای همسایه پیشران اقتصاد است. باید دایره اقتصاد را بزرگ‌تر از جغرافیای کشور کنیم.

وی افزود: سالیانی بر صادرات تمرکز داشتم و فرض ما این است که تحریم‌ها برداشته نمی‌شود. البته اگر تحریم‌های ظالمانه لغو شود، استقبال می‌کنیم اما در برنامه‌های ما اصل، ادامه تحریم‌هاست. بنده درگیر تجارت بین‌الملل بوده‌ام و به مساله تهاتر و تجارت پول تبحر زیادی دارم.

تکمیل سامانه جامع تجارت تا پایان سال

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: تورم بیماری مزمن اقتصاد است، درمان آن نیز ۵/۲ تا ۳ سال زمان می‌برد. در دولت سیزدهم به طور مشخص هدف‌گذاری شده است که در سال ۱۴۰۲ به نصف سال ۹۹ برسیم و بعد به سمت تک‌رقمی کردن تورم حرکت کنیم.

فاطمی‌امین همچنین گفت: رشد نقدینگی، تولید و نرخ ارز از عوامل اثرگذار در نرخ تورم هستند. با مدیریت، تسلط، اشراف و تنظیم نظام توزیع، اثر رشد نقدینگی را بر تورم کاهش خواهیم داد.

وی افزود: مجلس سال ۹۲ دولت را مکلف به ایجاد سامانه جامع تجارت کرد اما هنوز این سامانه نهایی نشده است. البته کارهای زیادی در این رابطه انجام شد و ما در ادامه تا پایان سال این سامانه را تکمیل خواهیم کرد. به طور حتم تکمیل سامانه جامع تجارت به کنترل بازار، مبارزه با قاچاق و جلوگیری از مفاسد و رانت‌ها کمک خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب سال‌ها در نامگذاری سال جدید بر اقتصاد و تولید پافشاری داشته‌اند، گفت: ما بر تولید به ویژه در شش­ماهه آینده و تامین مواد اولیه، تجهیزات و رد موانع تولید به ویژه در بخش معیشت خانوار تمرکز ویژه خواهیم داشت. وی همچنین افزود: سال آینده بسته‌های سرمایه‌گذاری را آماده می‌کنیم تا از این طریق بسیاری از مجوزها لغو و صدور مجوز تسهیل شود که سرمایه‌گذار نیز کار راحت‌تری خواهد داشت.

برنامه دوساله برای ساماندهی مشکلات خودرو

وزیر پیشنهادی صمت به برنامه‌های خود در بخش خودرو نیز اشاره و تصریح کرد: برای خودرو برنامه دوساله داریم و تا دو سه سال دیگر صنعت خودرو به افتخار ملی تبدیل می‌شود. وی در مورد مشکلات بخش خودرو گفت: مشکل نخست رقابتی­نبودن تولید خودرو است. مشکل تیراژ پایین تولید خودرو است. چرا ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه در سال تولید می‌شود و باید به سه میلیون دستگاه در سال برسد.

فاطمی‌امین اظهار کرد: اگر رای اعتماد گرفتم تمایل به انتخاب مدیران خودرو‌سازی ندارم. برنامه دارم تا تعیین این مدیران را در یک دوره گذار به سهامداران منتقل کنم. وزیر پیشنهادی صمت تاکید کرد: تا پایان سال جاری میزان مصرف سوخت در خودروهای تولیدی را به کمتر از هشت لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسانیم.

وی درباره بیکاری فارغ‌التحصیلان نیز گفت: مشکل بیکاری ما در مورد فارغ‌التحصیلان نیست. نمی‌توان با مشاغل کوچک برای دانش آموختگان شغل ایجاد کرد. باید به سمت ایجاد صنایع الکترونیکی پیشران، صنعتی و بخش حمل‌ونقل برویم.

فاطمی‌امین با طرح این سوال که چرا باید ۱۱ میلیون حاشیه­نشین داشته باشیم، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین راهبردهای ما ایجاد توسعه متوازن در کشور است. باید امکان توسعه در همه شهرها ایجاد شود. یکی از برنامه‌های ما این است که مدیران استانی و ستادی را بر مبنای برنامه عملکردی­شان تعیین کنیم. این برنامه هر سه ماه یک بار پایش می‌شود. وی ادامه داد: همچنین برای همه مناطق کشور سهمیه‌هایی تعیین می‌کنیم تا برای پست‌های مدیریتی طی دو سال آماده شوند. از دو سال بعد همه کارهای هر منطقه به دست مردم همان منطقه از کشور اجرا خواهد شد.

چرا کاری نمی‌کنیم؟

فاطمی‌امین در مورد اقتصاد مقاومتی نیز گفت: چرا سال‌هاست حرف آن را می‌زنیم اما کاری نمی‌کنیم؟ تاب‌آوری اقتصاد باید به گونه‌ای باشد که اگر به اقتصاد ما ضربه‌ای وارد شد، امکان مدیریت آن را داشته باشیم. این موضوع تا حدودی موفق بوده است اما مهم‌تر از تاب‌آوری، بازدارندگی است. باید کاری کنیم که آسیب­رساندن به اقتصاد ایران برای کشورهای استکباری مضر باشد.

وی به همکاری وزارت صمت با وزارت راه‌و‌شهرسازی در حوزه مسکن اشاره و تاکید کرد: مذاکراتی با قاسمی داشتم. تامین مصالح ساختمانی در حوزه کاری وزارت صمت است. برای تولید یک میلیون مسکن میزان مصالح مورد نیاز را به طور دقیق محاسبه کردیم. امکان تولید داخل همه مصالح مورد نیاز برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی وجود دارد. مسکن پیشران بخش اقتصاد است و اگر راه بیفتد همه بخش‌ها به دنبال آن فعال می‌شوند. فاطمی‌امین به مذاکره خود با شهردار تهران اشاره و تصریح کرد: بخشی از آلودگی شهرها برعهده خودروهاست. در این رابطه با شهرداری تهران برای عرضه اتوبوس‌های برقی هماهنگ خواهیم شد. وی تاکید کرد: اجازه هدررفت فرصت‌ها را نخواهیم داد. همه مسائل کشور راه‌حل دارند و راه‌حل آنها مشخص است.

برنامه شما برای صنعتگران تکراری است

صحبت‌های فاطمی‌امین به عنوان وزیر پیشنهادی صمت در مجلس در حالی بیان شده  که برخی نمایندگان نسبت به حضور وی در این وزارتخانه مهم مخالفت‌هایی دارند و معتقدند فاطمی‌امین، مرد این میدان نیست. در این خصوص نماینده مردم گرمسار در مجلس تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازمند مرد میدان است اما فاطمی‌امین مرد ستاد و سامانه است.

اردشیر مطهری به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در ۱۰ سال اخیر رشد اقتصادی کشور به صفر رسیده و اقتصاد ایران بعد از ونزوئلا، زیمبابوه و سودان بیشترین تورم را تجربه می‌کند. در حالی که در سال ۲۰۲۱ متوسط تورم جهانی ۳۹/۳ درصد است اما تورم در کشور ما بیش از ۵۰ درصد رسیده است.وی در ادامه اظهار کرد: طی هشت سال گذشته نرخ رشد سرمایه‌گذاری نیز منفی شده که این امر مانع رشد ظرفیت تولید شده است. میزان خالص سرمایه‌گذاری در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نیز منفی شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور در زمینه تولید و بازار مهم‌ترین وظیفه را برعهده‌دارند و وزیری می‌خواهد که بتواند در این حوزه با شجاعت تصمیم بگیرد و سرعت عمل و جسارت داشته باشد. مردم انتظار دارند وزیر پیشنهادی برای تعیین­تکلیف قیمت کالاهای اساسی، تنظیم بازار و کنترل قیمت اقلام سفره مردم برنامه داشته باشد، اما آقای فاطمی‌امین هیچ برنامه اجرایی و عملیاتی در این حوزه‌ها ندارند. با انتخاب ایشان این مطالبه اصلی نیز محقق نمی‌شود و مردم دچار ناامیدی از دولت مردمی خواهند شد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس تاکید کرد: قیمت میلگرد از ۲۰ هزار تومان گذشته  و هر کیسه سیمان به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیده است از سویی دیگر در شرایط کرونا مردم باید برای تامین کالاهای اساسی و دارو در صف بایستند آیا وزیر پیشنهادی برای اصلاح قیمت‌ها و کنترل قیمت سیمان و میلگرد برنامه‌ای دارد؟ آیا در این وضعیت می‌توان سرسری از کنار این وزارتخانه عبور کرد؟ اگر ایشان برنامه در این حوزه نداشته باشد در سال آینده این ما هستیم که باید پاسخگوی مردم باشیم. برنامه ایشان انشایی است نه اجرایی، چرا که هیچ سازوکار اجرایی ندارد؟

مطهری در ادامه تاکید کرد: وزیر پیشنهادی از تنظیم بازار در کوتاه‌مدت صحبت کرده و رشد موهومی صادرات را در کوتاه‌مدت به میان آوردند. چه‌طور از ارز ۴۲۰۰ تومانی سخن نگفتید و می‌خواهید این کارها را انجام دهید. اصلا می‌دانید چند میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌یابد؟ نماینده مردم گرمسار در مجلس همچنین بیان کرد: برنامه شما برای دانشجوهای کارشناسی جذاب است اما برای افرادی که استخوان‌هایشان در صنعت خرد شده تکراری است. وزارت صنعت، معدن و تجارت مرد میدان می‌خواهد اما شما مرد ستاد و سامانه هستید.

ایده خام

در این راستا همچنین نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی صمت موضوعات مختلفی را در برنامه‌هایشان اعلام کرده‌اند گفت که آیا این برنامه‌ها مبتنی بر واقعیت‌ها تهیه شده یا صرفا یک ایده خام است. احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه در جلسه علنی دیروز مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: باید بین خودمان و خداوند قضاوت کنیم که آقای فاطمی‌امین توانمندی اداره یک وزارتخانه بزرگ با این اهمیت و تاثیرگذاری در زندگی مردم که از سفره آنها تا خودروی زیر پای شان و اشتغال و… را دربر می‌گیرد، دارد یا خیر. آقای فاطمی‌امین همین ایام که ما در مجلس هستیم قیمت‌ها به ویژه قیمت خودرو لوازم خانگی و سایر اقلام حوزه جنابعالی افزایش چشمگیری داشته است.

ارکانی خاطرنشان کرد: شما بالغ بر ۳۰ سامانه مدیریتی تعریف کرده­اید، این سامانه‌ها ابزار رسیدن به هدف است، آیا زمان­بندی و سنجش ظرفیت و تحقق این ابزارها مشخص شده چون تحقق اینها گام اول در مسیر حرکت به سوی هدف‌گذاری شما است. فراموش نکنید که سال‌هاست هنوز اتصال سامانه اطلاعاتی گمرک به سامانه‌های وزارت صمت با وجود تکلیف قانونی اجرایی نشده است ضمانت اجرایی شما برای این سامانه‌ها و رسیدن به هدف چیست؟

ارکانی گفت: برنامه شما برای تامین نهاده‌های دامی چیست؟ برنامه شما برای ادامه پروژه انتقال آب خلیج‌فارس و دریای عمان برای صنایع و معادن چه می‌باشد؟ شما گفته بودید دولت کارت اعتباری ۳۰۰ هزار تومانی به مردم بدهد که ضمانت اجرای این کار را اعلام بفرمایید.

وی افزود: کجای انقلاب و انقلابی­گری به ما مجوز داده به یک وزیر ضعیف رای اعتماد بدهیم تا فلانی از ما کدورت به دل نگیرد؟ کجای انقلاب و اصول انقلاب به ما مجوز داده مجلس رکن رکین نظام برآمده از خون شهدا را در برابر دولت تعطیل کنیم و رسما وکیل‌الدوله شویم؟ کجای انقلاب و انقلابی­گری به ما مجوز می‌دهد که در شرایط پیچیده منطقه و اقتصادی و کرونا، سرنوشت مردم در حوزه‌های مختلف را به دست افرادی بسپاریم که بعضا آنها را حتی به عنوان استانداری استان خودمان قبول نکنیم.

موافقت کمیسیون اقتصادی و صنعت مجلس

این مخالفت‌ها در حالی بیان شده که بسیاری از نمایندگان مجلس هم نسبت به فاطمی‌امین دیدگاه‌های مثبتی دارند و معتقدند ساختار برنامه وی حاکی از اشرافش به این حوزه است. همچنین کمیسیون اقتصادی و صنعت مجلس نیز موافقت خود را با وزیر پیشنهادی صمت اعلام کرده­اند. در این راستا روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس برنامه وزیر پیشنهادی صمت راتا حدودی با اسناد بالادستی منطبق دانست و گفت که‌ کمیسیون صنایع صلاحیت فاطمی‌امین را تایید کرد.

همچنین سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت که برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت با اسناد بالادستی منطبق است. غلامرضا مرحبا گفت: انتظار می‌رود وزیر صنعت، معدن و تجارت علاوه بر تعهد به اجرای تعهدات مکتوب در برنامه و تعهدات شفاهی ارائه شده در کمیسیون، با نقش‌آفرینی موثر و با اجرای قوانین معطل مانده اقتصادی به سمت اصلاح و اجرای مواردی از جمله بازنگری در ماموریت­های رایزنان بازرگانی خارج از کشور و تدوین آیین‌نامه جدید برای اثربخشی و کارآمدی رایزنان، تدوین برنامه جامع با همکاری وزارت امور خارجه برای ارتقای جایگاه رایزنان بازرگانی در دیپلماسی اقتصادی، ایجاد ظرفیت‌های مناسب برای ایجاد نمایشگاه­های دائمی محصولات ایرانی درخارج از کشور با اولویت ۱۰ کشور برتر دارای تعاملات تجاری، جداشدن از بنگاه‌داری به روش مستقیم و غیر‌مستقیم در عرصه اقتصاد ملی در حوزه‌هایی همانند خودرو،‌ صنایع بزرگ،‌ معادن و سایر موارد مشابه، اصلاح سیاست‌های تجاری و تعرفه‌ای به‌منظور ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیر کردن کالاهای تولید داخل برای صادرات گام بردارد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 211201
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا