دوپینگ بورس با کمک صندوق توسعه ملی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حمایت از واریز بدهی معوق صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه از پیگیری فوری برای وصول وام‌ها و تسهیلات پرداخت‌شده صندوق توسعه ملی به برخی نهادها و سازمان‌ها خبر دادند.«محسن زنگنه»، نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی درباره بند تزریق منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه که در بسته ۱۰ بندی حمایت فوری از بازار سرمایه آمده است، گفت: با این بند بسیار موافق هستم چراکه صندوق تثبیت بر اساس قانون باید از سوی صندوق توسعه تغذیه و تامین اعتبار شود. وی افزود: اصل کار خوب است؛ اما مبالغی که دولت سرمایه‌گذاری می‌کند باید به سمت بازارگردانی پیش برود و حتی صندوق تثبیت را سودآور و دارای ارزش‌افزوده کند.

خرید سهام در شرایط فعلی می‌تواند به نفع صندوق توسعه ملی باشد

همچنین یک کارشناس اقتصادی گفت: خرید برخی سهم‌های دلاری در قیمت‌های فعلی از منظر عقلانیت اقتصادی توجیه‌پذیر است، بدین معنا که با خرید سهم‌های دلاری به نوعی صندوق توسعه ملی دارایی‌های خود را به ارز گره زده است.
به گزارش ایرنا از سازمان بورس اوراق بهادار، حسین درودیان در خصوص تاثیر خرید سهام توسط صندوق توسعه ملی بر بازار سرمایه افزود: خرید سهام توسط صندوق توسعه ملی سابقه نداشته و این صندوق بیشتر به بنگاه‌های اقتصادی تسهیلات ارزی اعطا می‌کرده تا در طرح‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری کنند. وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این اقدام صندوق توسعه ملی بیشتر جنبه حمایتی داشته باشد، گفت: دارایی‌های این صندوق معمولا ارزی بوده اما خرید برخی سهم‌های دلاری در قیمت‌های فعلی از منظر عقلانیت اقتصادی توجیه‌پذیر است، یعنی با خرید سهم‌های دلاری به نوعی صندوق توسعه ملی دارایی‌های خود را به ارز گره زده است.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: با توجه به وضعیت بازار ارز و قیمت سهام، تردیدی در ارزنده بودن بازار سهام وجود ندارد؛ کما اینکه معامله بلوکی «فارس» و فاصله قیمت سهم در معامله بلوکی با قیمت همان سهم بر روی تابلو نشان از ارزان بودن سهم‌ها دارد.درودیان اظهار داشت: اگرچه احتمالا خرید سهام توسط صندوق توسعه ملی با رایزنی و با هدف حمایت از بازار سرمایه انجام شده؛ اما به احتمال زیاد مدیران این صندوق نیز به این نتیجه رسیده‌اند که خرید سهام در شرایط فعلی می‌تواند به نفع این صندوق باشد، ضمن اینکه بسیاری از دارایی‌های صندوق توسعه ملی نکول شده و در مورد سهام، ریسک نکول مطرح نیست. از این رو می‌توان بخشی از دارایی‌های صندوق توسعه ملی را به سهام اختصاص داد.وی به مثبت بودن این اقدام صندوق توسعه ملی، گفت: خرید سهام توسط صندوق توسعه ملی زمانی در بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود که فعالان بازار سرمایه احساس کنند قرار است این اقدام ادامه دارد. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: به هر حال صندوق توسعه ملی باید دارایی‌های کم‌ریسک ارزی داشته باشد و خرید سهم این هدف را محقق می‌کند؛ اما هدف مهم‌تر صندوق توسعه ملی، کمک به تامین مالی اجرای طرح‌های توسعه‌ای بنگاه‌های تولیدی است و خرید سهام و کمک به رونق بازار سرمایه، در تحقق این هدف نیز موثر خواهد بود.

خریدهای صندوق توسعه ملی مثبت است به یک شرط

همچنین علی بهشتی‌روی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز بیان کرد: خرید سهام از جانب صندوق توسعه ملی در بازار سهام حائز اهمیت است و می‌تواند اتفاق مثبتی باشد. در عین حال این اقدام احتمال ایجاد رانت را بالا می‌برد و فعالان بازار سرمایه هم بر این باورند که هر یک از افراد مرتبط با این صندوق ممکن است افشای اطلاعات نهانی را انجام دهند و از این محل منتفع شوند. بی‌شک این اقدامات اگر دستورالعمل و قوانین کنترلی و نظارتی و اجرایی درستی را نداشته باشد ممکن است دردی دیگر به مشکلات بازار سهام اضافه کند.

وی افزود: در شرایط فعلی باید منابعی تزریق شود که در مدت‌زمان منطقی و معقول نمادها مثبت باشند تا سرمایه‌گذاران با بازار سهام آشتی کنند، اگر منابع تزریق نشود بازار با همین روند پیش می‌رود. در حال حاضر افراد فعال در بازار سهام فعالان قدیمی آن هستند و جمع آنها به یک‌ میلیون نفر هم نمی‌رسد.

سهامداران حرفه‌ای به درستی شناسایی نشدند

بهشتی‌روی در خصوص اینکه طرح «سهامدار حرفه‌ای» به کمک بازار سهام آمده یا خیر عنوان کرد: طرح «سهامدار حرفه‌ای» پروژه منطقی و زیبایی بوده ولی اجرای آن با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است. اول آنکه شناسایی سهامداران حرفه‌ای به درستی انتخاب نشده است و اصولا کارگزاری‌ها مرجع مناسبی برای تفکیک سهامداران حرفه‌ای نیستند. نهاد ناظر یعنی سازمان بورس، بورس‌ها و کانون کارگزاران باید تعیین‌تکلیف کنند که چه کسی سهامدار حرفه‌ای است.وی افزود: طرح مذکور در بخش شناسایی سهامدار حرفه‌ای دچار مشکلات عدیده‌ای است. به عنوان مثال، اگر شخصی در ارکان فعالیت داشته باشد، سهامدار حرفه‌ای نامیده شده در حالی که چنین شخصی تا زمانی که در ارکان بازار سهام فعالیت دارد، ممنوع‌المعامله است یا حتی تفکیک اشخاص بر اساس مانده و گردش حساب در اختیار سپرده‌گذاری است که راهکارهای موجود و لینک‌های ارتباطی در حال حاضر به روز نیستند و خطا دارند.

ورود نقدینگی به معاملات مهم‌ترین عامل برای رشد بازار سهام است

بهشتی‌روی در خصوص وضعیت بازار سرمایه مطرح کرد: با کمبود منابع ورودی به بازار سهام، حجم معاملات نیز پایین می‌آید و اگر حمایتی که از بازار در چند روز گذشته اتفاق افتاد پایدار و ادامه‌دار نباشد، سهامدار از آن به عنوان فرصت فروش استفاده می‌کند و به جای اعتمادسازی، اعتمادسوزی صورت می‌گیرد. روند فعلی بازار سهام بیش از ۲ سال بوده که چنین است و به نظر می‌رسد که از حیث بنیادی کمتر از محدوده فعلی منطقی نیست ولی اگر اعتماد در بازار نباشد روند به همین صورت باقی می‌ماند. وی در پایان به بورس‌نیوز گفت: مهم‌ترین محرک بازار سهام جریان نقدینگی و ورود نقدینگی است، در نهایت حتی سهامداران وفادار هم خسته می‌شوند و بازار را رها می‌کنند، با این شرایط نمی‌توان عددی و زمانی را برای بهبود اوضاع بیان کرد. در انتها لازم به توضیح است که بسیاری از قواعد دستوری مثل نرخ‌گذاری، وضع تعرفه‌ها بر صادرات و اخذ عوارض یا مالیات از بنگاه‌های اقتصادی به طرق مختلف همگی اثر مستقیم بر سودآوری شرکت‌ها دارند که جزو عوامل بنیادی اثرگذار بر سهام شرکت‌ها هستند، پس شایسته است که دولت کمترین دخالت را در این فرآیندها داشته باشد و از اخذ تصمیمات ناگهانی که روند پیش‌بینی فعالان را دچار اختلال می‌کند، پرهیز کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 301337
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا