دولت مقصر کشمکش دامداران و صنایع لبنی

مسعود اسدی * این در حالی است که اگر قرار است دولت محصولات غذایی را با قیمت مناسب و پایین  به دست مصرف کننده برساند ، باید برای این منظور از خزانه کشور یارانه پرداخت کند. اما در حال حاضر نه تنها این اتفاق نمی افتد بلکه در نهایت صنایع لبنی و دامداران را به دستور اجبار می کنند که کالاهای خود را به قیمت پایین عرضه کنند.

در نهایت در این خصوص شاهد این هستیم که صنایع لبنی بعد از انجام محاسبات خود به این نتیجه می رسند که باید شیر خام را با قیمت پایین از دامداران خریداری کنند. در واقع سیاست های نسنجیده دولت، موجب ایجاد فشار بر روی دوش دامدار می شود.

دامداری که چاره ای جز فروش محصول خود به هر قیمتی که کارخانه های لبنی می گویند، ندارد. بر این اساس اگرچه شیر و سایر دیگر کالاهای لبنی جزو اقلامی هستند که باید هر چه سریع تر دولت برای آنها یارانه در نظر بگیرد، اما در این زمینه کوتاهی می شود. در حالی که در شرایط فعلی مناطق فقیرنشین و کم برخوردار به شدت نیازمند اخذ یارانه در این خصوص هستند. به طوری که اگر این اتفاق نیفتد، فاجعه رخ خواهد داد.

حال سوالی که در این خصوص مطرح می شود این است که چرا دولت برای تامین این کالای ضروری یارانه پرداخت نمی کند اما برای محصولی مانند شکر که سلامت ملی را نشانه می گیرد، اقدامات خاصی انجام می دهد. در حال حاضر شاهد این هستیم که دولت قیمت شکر را پایین نگه می دارد تا جایی که باعث می شود چغندرکاران کشور با چالش های زیادی روبرو شوند اما قیمت این کالا را آزاد نمی کند. در مورد شیر نیز شرایط به گونه ای است که جلوی افزایش قیمت شیر خام و محصولات لبنی گرفته می شود و دولت تولیدکنندگان را به قیمت های غیر متعارف اجبار می کند.

 با در نظر گرفتن آنچه تا کنون گفته شد، اگرچه دولت مقصر آشفتگی های موجود در بازار لبنیات شناخته می شود اما اگر بخواهیم بگوییم که دامداران در شرایط فعلی محق هستند یا صنایع لبنی، به طور حتم این دامداران و تولیدکنندگان شیر هستند که مورد اجحاف قرار می گیرند.

نکته قابل تامل اینکه این موضوع خطری است برای کشور و اگر ادامه پیدا کند، در ابتدا باعث می شود که در حوزه تولید شیر به هیچ وجه سرمایه گذاری صورت نگیرد و در نهایت اینکه بسیاری از تولیدکنندگان شیر در کشور نیز عطای آن را به لقایش می بخشند و به کارهای دیگر مشغول می شوند.

بنابراین به طور کلی باید گفت که سیاست های نامناسب تیم اقتصادی دولت در بخش کشاورزی به خصوص تصمیمات آقای نوبخت گریبان گیر این بخش شده است به طوری که هر جا دولت از بابت بودجه کم و کسری می آورد، از بخش کشاورزی مایه می گذارد.

در حالی که عناد با بخش کشاورزی کشور به نظام و اقتصاد ملی صدمه خواهد زد. ولی متاسفانه به نظر می رسد که رییس دولت دوازدهم در این خصوص به رییس سازمان برنامه و بودجه اختیارات تام داده است که هر کاری می خواهد انجام دهد.

سخن آخر اینکه در شرایط فعلی اگر کسی بخواهد افزایش هزینه های تولید را کتمان کند، دروغ می گوید و اتفاقی که باید برای سر و سامان دادن به بازار لبنیات بیفتد این است که اجازه دهیم قیمت شیر واقعی شود.  در واقع دولت اگر می خواهد شیر ارزان به دست مردم برسد، باید یارانه آن را پرداخت کند.  اما این در حالی است که دولت نهایت بی کفایتی را در بخش کشاورزی نشان داده و در این خصوص علاوه بر اینکه پول ندارد و یارانه پرداخت نمی کند، فشار به تولید کننده را در دستور کار قرار داده است.

* عضو شورای مرکزی خانه کشاورز

اقتصاد کلانیادداشت
شناسه : 56330
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا